Connect with us

Infrastruktur

Trafikverket: billigare höghastighetsjärnväg ger färre stationer – och i vissa fall placering utanför städerna

Publicerad

den

Trafikverket har redovisat regeringsuppdraget om nya stambanor. Foto: News Øresund

Om kostnaden för att bygga nya stambanor för höghastighetståg ska minska påverkar det antalet stationer och även stationslägena som i vissa fall kan hamna utanför städerna. Det konstaterade Trafikverket när de i veckan presenterade utredningsuppdraget som de fick av regeringen i somras.

Regeringen gav i juni förra året Trafikverket i uppdrag att utreda ett höghastighetstågsystem med ett kostnadstak på 205 miljarder kronor samt att uppdatera kostnaderna för höghastighetsjärnvägen som den sett ut hittills i planeringen. I veckan presenterades utredningen.

– Möjligheterna till stora kostnadsbesparingar inom nuvarande systemutformning är mycket begränsade, säger Ali Sadeghi, programchef för Nya stambanor på Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Det innebär, enligt utredningen, att antalet stationer och stationslägen behöver omprövas om kostnaden ska hållas till 205 miljarder kronor. Enlig rapporten blir följden att ”vissa funktioner som kopplingspunkter och stationer behöver utgå eller placeras i mindre kostsamma lägen (ofta externa) och andra funktioner, som exempelvis möjlighet för vändande tåg inom systemet, prioriteras bort för att hålla nere storleken på stationerna”. Trafikverket har i rapporten studerat fyra olika utredningsalternativ och jämfört dem med nuvarande systemutformning för nya stambanor.

Kostnaden för satsningen på höghastighetsjärnväg, Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö, har uppdaterats i rapporten och gått från 245 miljarder kronor i den tidigare bedömningen till 295 miljarder kronor (båda i 2017 års prisnivå).

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) sade till Sveriges Radio att ”höghastighetståg måste gå genom städerna” som en kommentar till utredningen.

Trafikverket tar i rapporten upp landbroar som ett alternativ. Det innebär att höghastighetsjärnvägen byggs på betongpelare. ”Ett kostnadseffektivt alternativ till konventionell linjeoptimering och anläggningsmetoder kan i vissa landskap vara så kallade landbroar med en produktionsoptimerad och industrialiserad utformning”, står att läsa i rapporten.

De nya stambanorna innefattar till en början tre deletapper, Ostlänken, Göteborg-Borås och Hässleholm-Lund. Arbetet med dessa sträckningar finns med i den nuvarande nationella transportplanen.

− Regeringsuppdraget är ett utredningsuppdrag och utgör ett underlag för vår uppdragsgivare. Arbetet inom befintliga projekt fortsätter enligt nuvarande Nationell plan 2018–29, säger Ali Sadeghi.

(News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Arbetsmarknad14 oktober, 2021

3 000 nya arbetstillfällen i Skellefteå ­– skåningar erbjuds jobb

I ett samarbete mellan Malmö stad och EU-projektet Relocate, som drivs av Region Västerbotten tillsammans med Northvolt och Skellefteå kommun,...

Näringsliv14 oktober, 2021

Havredryckstillverkaren Oatly etablerar nytt forskningscentrum i Lund – ska anställa 100 forskare på sikt

Miljardbolaget och havredryckstillverkaren Oatly satsar på ett nytt forsknings- och innovationscenter i Lund. Bolaget, som är noterat på New York-börsen,...

Samhälle14 oktober, 2021

Massiv polisinsats under förintelsekonferensen i Malmö

Förintelsekonferensen som hölls i Malmömässan i Hyllie den 13 oktober märktes av i hela stan, med avspärrade gator, inställd busstrafik...

Samhälle14 oktober, 2021

Återstart, jobbmatchning och ökad trafik aktuellt i Öresundsregionen just nu

Återstart för det nordiska samarbetet, möjligheterna i en gemensam arbetsmarknad med arbetskraftsbrist i Danmark och arbetslöshet i Skåne samt en...

Arbetsmarknad14 oktober, 2021

Arbetslösheten i Sverige sjunker – arbetskraftsbristen allt tydligare

I slutet av september hade den svenska arbetslösheten sjunkit till 7,5 procent från 9,0 procent samma månad ifjol. I Skåne...

Arbetsmarknad14 oktober, 2021

Köpenhamns arbetsmarknadsborgmästare ber danska transportministern om fler Öresundståg

Cecilia Lonning-Skovgaard (V), borgmästare för arbetsmarknad i Köpenhamn, har skickat ett brev till danska transportministern Benny Engelbrecht (S) där hon...

Okategoriserade14 oktober, 2021

111 projektansökningar med nordisk fokus till A.P. Møller fondens temasatsning

Ända sedan A.P. Møller Fonden bildades 1953 har den nordiska samhörigheten funnits med som ett av flera fokusområden. För att...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.