Infrastruktur
Trafikverket: billigare höghastighetsjärnväg ger färre stationer – och i vissa fall placering utanför städerna

Om kostnaden för att bygga nya stambanor för höghastighetståg ska minska påverkar det antalet stationer och även stationslägena som i vissa fall kan hamna utanför städerna. Det konstaterade Trafikverket när de i veckan presenterade utredningsuppdraget som de fick av regeringen i somras.
Regeringen gav i juni förra året Trafikverket i uppdrag att utreda ett höghastighetstågsystem med ett kostnadstak på 205 miljarder kronor samt att uppdatera kostnaderna för höghastighetsjärnvägen som den sett ut hittills i planeringen. I veckan presenterades utredningen.
– Möjligheterna till stora kostnadsbesparingar inom nuvarande systemutformning är mycket begränsade, säger Ali Sadeghi, programchef för Nya stambanor på Trafikverket, i ett pressmeddelande.
Det innebär, enligt utredningen, att antalet stationer och stationslägen behöver omprövas om kostnaden ska hållas till 205 miljarder kronor. Enlig rapporten blir följden att ”vissa funktioner som kopplingspunkter och stationer behöver utgå eller placeras i mindre kostsamma lägen (ofta externa) och andra funktioner, som exempelvis möjlighet för vändande tåg inom systemet, prioriteras bort för att hålla nere storleken på stationerna”. Trafikverket har i rapporten studerat fyra olika utredningsalternativ och jämfört dem med nuvarande systemutformning för nya stambanor.
Kostnaden för satsningen på höghastighetsjärnväg, Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö, har uppdaterats i rapporten och gått från 245 miljarder kronor i den tidigare bedömningen till 295 miljarder kronor (båda i 2017 års prisnivå).
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) sade till Sveriges Radio att ”höghastighetståg måste gå genom städerna” som en kommentar till utredningen.
Trafikverket tar i rapporten upp landbroar som ett alternativ. Det innebär att höghastighetsjärnvägen byggs på betongpelare. ”Ett kostnadseffektivt alternativ till konventionell linjeoptimering och anläggningsmetoder kan i vissa landskap vara så kallade landbroar med en produktionsoptimerad och industrialiserad utformning”, står att läsa i rapporten.
De nya stambanorna innefattar till en början tre deletapper, Ostlänken, Göteborg-Borås och Hässleholm-Lund. Arbetet med dessa sträckningar finns med i den nuvarande nationella transportplanen.
− Regeringsuppdraget är ett utredningsuppdrag och utgör ett underlag för vår uppdragsgivare. Arbetet inom befintliga projekt fortsätter enligt nuvarande Nationell plan 2018–29, säger Ali Sadeghi.
(News Øresund)
-
Danmark5 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur11 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Infrastruktur11 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden10 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv8 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv8 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Samhälle12 månader sedan
Nu börjar visitationszoner efter dansk modell gälla i Sverige
-
Samhälle11 månader sedan
Danmark skriver ner befolkningsprognosen – väntas nå 6 miljoner invånare 2028