Connect with us

Infrastruktur

15-minutersstaden en trend som sprider sig till flera europeiska storstäder

Publicerad

den

Cyklist i det 19:e arrondissement i Paris. Foto: Carl Campbell-Flickr (CC BY-SA 2.0)

Med 15-minutersstaden är syftet att städerna ska utgöras av många mindre kvarter där man bor, arbetar, handlar, motionerar och gör sina dagliga ärenden utan att behöva transportera sig längre sträckor. Det är en syn på stadsplanering som vuxit sig allt starkare under coronapandemin. Det skriver Dagens Industri.

Coronapandemin har satt fingret på vikten av att kunna hålla avstånd, att vara utomhus och vikten av en mer flexibel vardag där hemarbete har blivit mer vanligt. I många städer har initiativ tagits det senaste året för att öka trivseln och luftkvaliteten i städerna och öka de gröna ytorna. Tidningen lyfter fram exempel på hur hur bilvägar gjorts om till cykelbanor eller gröna stråk i flera städer.

I Paris pågår nu en satsning mot att skapa 15-minutersstaden, men även i städer som Montreal, Barcelona och Rotterdam sker liknande förändringar, skriver Dagens Industri. I Paris har man målet att skapa ett nätverk av självförsörjande stadsdelar med boende, arbetsplatser, butiker, underhållning, utbildning och hälso- och sjukvård. Syftet är att allting ska finnas inom en promenad eller cykelturs räckhåll.

I Barcelona vill man skapa 500 så kallade superkvarter och målet är att 70 procent av stadens gator ska vara bilfria. Genom minskade utsläpp, mindre buller, lindrad värme och fler grönområden beräknas cirka 700 liv kunna räddas årligen, enligt en studie. (News Øresund)

 

Fakta: 15-minutersstaden

Begreppet myntades av Carlos Moreno, professor i innovation- och entreprenörsskap vid Sorbonne-universitetet i Paris. Förutom idén om att det man behöver ska finnas inom 15 minuters gång- eller cykelavstånd så är också tanken att byggnader kan ha skiftande funktioner, till exempel kan en skola användas för andra aktiviteter på helgen.

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Life Science16 april, 2021

Danmarks regering avsätter nära 30 miljoner danska kronor till bättre användning av hälsodata i ny life science-strategi

Life science-branschens intresseorganisationer rosar den danska regeringens nya life science-strategi, som bland annat vill skapa en gemensam plattform för bättre...

Infrastruktur16 april, 2021

Regeringen vill bygga stambanor för höghastighetståg i Sverige under 2022-2033

Regeringen vill bygga nya stambanor för höghastighetståg, men dessutom ska det finnas utrymme för satsningar på andra infrastrukturprojekt under de...

Infrastruktur16 april, 2021

Greater Copenhagen möter Folketingets transportutskott på tisdag nästa vecka – och jobbar för ett dansk-svenskt ministermöte innan sommaren

Ta nästa steg i utredningsarbetet om en HH-förbindelse i form av en förstudie och gör en dansk-svensk strategisk analys om...

Danmark16 april, 2021

Svenska finansdepartementet ser skattesmäll för Öresundspendlare som ett danskt problem

Öresundspendlare som bor i Danmark och arbetar i Sverige riskerar en skattesmäll på tiotusentals kronor för 2020, om de behövt...

Danmark16 april, 2021

Bertel Haarder: Sverige sätter stopp för skatteundantag för hemarbetande Öresundspendlare

Att det inte införs något skatteundantag för Öresundspendlare som arbetar hemifrån och därför måste betala skatt i både Danmark och...

Infrastruktur16 april, 2021

Huvudbangården kan bli ny ändhållplats för Öresundstågen enligt danska infrastrukturplanen – tågen planeras avgå och ankomma till spår 26

Spår 26 på Köpenhamns huvudbangård kan bli det nya permanenta avgångs- och ankomstspåret för tågen till och från Sverige, men...

Infrastruktur16 april, 2021

Små skillnader i punktlighet för danska och svenska tåg över Öresundsbron

Skillnaden i punktlighet för tågen som kör över Öresundsbron från Sverige till Danmark respektive från Danmark till Sverige är inte...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.