Connect with us

Forskning

Fler länder väntas bidra till ESS

Publicerad

den

Lars Leijonborg foto Anna Palmehag

Sveriges chefsförhandlare för ESS, Lars Leijonborg, tror att fler länder kommer att bidra med resurser till ESS. 2,5 procent av finansieringen av bygget är ännu inte klara. Foto: News Øresund – Anna Palmehag

Bygget av den stora forskningsanläggningen ESS invigdes i tisdags, trots att drygt 400 miljoner kronor ännu fattas i finansieringen. Men chefsförhandlarna räknar med att fler länder kommer att bidra med resurser – inte minst Nederländerna.

När bidragen från partnerländerna räknats samman finns löften om totalt 97,5 procent av de 1,843 miljarder euro som ESS-bygget beräknas kosta. Men någon risk för att det blir Sverige och Danmark som behöver stå för de återstående 46 miljonerna euro finns inte, menar Bo Smith och Lars Leijonborg, de båda ländernas chefsförhandlare.

– Absolut inte. Det är länder på väg in. Framför allt räknar vi med att Holland bidrar med en summa som är minst i storleksordningen av 2,5 procent, säger Lars Leijonborg till News Øresund.

Han uppger att även andra länder har långt framskridna planer på att bidra. Totalt tror han att finansieringen hamnar på mer än 1,843 miljarder euro, något som gör att det kommer att finnas viss marginal för oförutsedda kostnader.

Trots att han alltså tror att finansieringen kommer att uppnås med råge är Lars Leijonborg inte helt nöjd med alla partnerländernas insatser.

– Man kan ha synpunkter på nivåerna som vissa länder bidrar med. Men det har varit svåra förhandlingar, säger han. (News Øresund – Anna Palmehag)

Fakta: European Spallation Source (ESS)
Att bygga neutronforskningsanläggningen European Spallation Source (ESS) i Lund med datacenter i Köpenhamn beräknas kosta de europeiska skattebetalarna 1,843 miljarder euro. Sverige har lovat betala 35 procent och Danmark 12,5 procent av den kostnaden. I tisdags tog de svenska och danska utbildningsministrarna det första spadtaget till bygget.
Hittills utlovad finansiering:
Sverige: 35 procent
Danmark: 12,5 procent
Tyskland: 11 procent
Storbritannien: 10 procent
Frankrike: 8 procent
Italien: 6 procent
Spanien: 5 procent
Schweiz: 3,5 procent
Norge: 2,5 procent
Polen: 2 procent
Ungern: 1,5 procent
Tjeckien: 0,3 procent
Estland: 0,25 procent
Återstår: 2,5 procent av finansieringen. Av de ursprungliga 17 partnerländer som kommit överens om att stödja ESS har ännu inte Nederländerna, Lettland, Litauen och Island lovat något bidrag.

Läs mer:
Stolta och lättade ministrar tog första spadtaget till ESS

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Life Science16 april, 2021

Danmarks regering avsätter nära 30 miljoner danska kronor till bättre användning av hälsodata i ny life science-strategi

Life science-branschens intresseorganisationer rosar den danska regeringens nya life science-strategi, som bland annat vill skapa en gemensam plattform för bättre...

Infrastruktur16 april, 2021

Regeringen vill bygga stambanor för höghastighetståg i Sverige under 2022-2033

Regeringen vill bygga nya stambanor för höghastighetståg, men dessutom ska det finnas utrymme för satsningar på andra infrastrukturprojekt under de...

Infrastruktur16 april, 2021

Greater Copenhagen möter Folketingets transportutskott på tisdag nästa vecka – och jobbar för ett dansk-svenskt ministermöte innan sommaren

Ta nästa steg i utredningsarbetet om en HH-förbindelse i form av en förstudie och gör en dansk-svensk strategisk analys om...

Danmark16 april, 2021

Svenska finansdepartementet ser skattesmäll för Öresundspendlare som ett danskt problem

Öresundspendlare som bor i Danmark och arbetar i Sverige riskerar en skattesmäll på tiotusentals kronor för 2020, om de behövt...

Danmark16 april, 2021

Bertel Haarder: Sverige sätter stopp för skatteundantag för hemarbetande Öresundspendlare

Att det inte införs något skatteundantag för Öresundspendlare som arbetar hemifrån och därför måste betala skatt i både Danmark och...

Infrastruktur16 april, 2021

Huvudbangården kan bli ny ändhållplats för Öresundstågen enligt danska infrastrukturplanen – tågen planeras avgå och ankomma till spår 26

Spår 26 på Köpenhamns huvudbangård kan bli det nya permanenta avgångs- och ankomstspåret för tågen till och från Sverige, men...

Infrastruktur16 april, 2021

Små skillnader i punktlighet för danska och svenska tåg över Öresundsbron

Skillnaden i punktlighet för tågen som kör över Öresundsbron från Sverige till Danmark respektive från Danmark till Sverige är inte...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.