Connect with us

Infrastruktur

“Det är helt nödvändigt att en fast förbindelse innehåller järnvägstrafik” – Sveriges infrastrukturminister kommenterar HH-utredningen

Publicerad

den

Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister i Sverige, ser en fast HH-förbindelse som en nationell angelägenhet. Foto: News Øresund

Regeringen har med HH-utredningen, som presenterades förra veckan, fått ett gediget underlag för kommande beslut. Däremot ges inget besked om när ett sådant beslut kan komma. Så kan Tomas Eneroths (S), Sveriges infrastrukturminister, svar om en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingør som han gav till Sydsvenskan i veckan summeras. HH-utredningen visar att en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse inte är självfinansierande, men en fast förbindelse bör ha järnvägstrafik menar ministern.

En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingør är en nationell angelägenhet, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), som en kommentar till den dansk-svenska statliga utredningen om en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingør som presenterades förra veckan.

– Öresundsregionen har vuxit till en av de starkaste i norra Europa. Det är viktigt att vi fortsätter utveckla trafiken mellan Sverige och Danmark, inte minst för jobben och pendlingen. Nu har vi tagit ytterligare ett steg på den vägen och har ett gediget underlag för kommande beslut, säger han till Sydsvenskan.

Tomas Eneroth säger inte när ett sådant beslut kan komma, men nästa år ska ny infrastrukturplan beslutas i Sverige och det finns många önskemål om nya satsningar.

– Det finns stora behov och därför avgörs frågan i grunden av hur mycket pengar som partierna i Sveriges riksdag är beredda att satsa på infrastruktur, säger han.

HH-utredningen visar att intäkterna från en vägförbindelse inte räcker för att finansiera en järnvägstunnel. En ren vägförbindelse väntas vara självfinansierande medan en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse beräknas kräva ytterligare cirka 16–20 miljarder svenska kronor i finansiering.

– Det är helt nödvändigt att en fast förbindelse innehåller järnvägstrafik, som är klimatsmart resande, säger Tomas Eneroth.

Region Skåne erbjöd sig tidigare i januari att gå in som delägare i en fast HH-förbindelse genom att vara medfinansiär och ge lånegarantier som kan komplettera de statliga.

– Regionens prioriteringar är viktiga, infrastruktursatsningar sker ofta tillsammans med andra parter och då är det viktigt med samsyn. Jag välkomnar engagemanget från Region Skåne. Samtidigt är det en utmaning att Moderaterna på nationell nivå inte är lika angelägna när det gäller satsningar på järnväg, säger Tomas Eneroth till Sydsvenskan.

Inte heller Benny Engelbrecht (S), Danmarks transportminister, gav några klara besked när han kommenterade HH-utredningen till TV2 Lorry och Ritzau i samband med presentationen förra veckan:

– I motsats till Öresundsförbindelsen, där väg- och järnvägsdelen är fullt brukarfinansierat, kommer det att kräva ett betydligt tillskott för att bygga en förbindelse för både väg och järnväg här”, sade han och tillade att han inte är redo att uppge om HH-förbindelsen kommer att finnas på regeringens lista över kommande infrastrukturprojekt:

– Det finns många goda och viktiga infrastrukturprojekt som kommer att ingå i de kommande förhandlingarna om de kommande tio årens investeringar i infrastruktur”, sade han.

(News Øresund)

Läs mer: HH-utredningen är klar – intäkterna från en vägförbindelse räcker inte för att finansiera en järnvägstunnel

Läs mer: Medier och politiker om HH-utredningen

Läs mer: Region Skåne vill gå in som delägare och medfinansiär till en HH-förbindelse

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark11 april, 2024

Pendlare längs Kystbanen upprörda över längre restid: ”Varför var det så viktigt att klippa bort Sverige?”

Pendlare längs Kystbanen, som utgörs av de fem kommunerna Helsingör, Fredensborg, Rudersdal, Hørsholm och Gentofte, har de senaste åren fått...

Samhälle11 april, 2024

Fler än på tio år flyttade från Östdanmark till Skåne i fjol

För andra året i rad ökade antalet flyttar från Östdanmark till Skåne under 2023 och med 1 642 flyttar ligger nu...

Danmark11 april, 2024

Danske Regioner hämtar inspiration från Skåne när det gäller biljettpriser och zonindelning i kollektivtrafiken

Skånes biljettaxor och zonindelning är förebilden när Danske Regioner ska övergå till digitala biljettsystem och samtidigt vill öka resandet med...

Arbetsmarknad11 april, 2024

Rapport från Google: 300 000 svenska jobb kan helt eller delvis ersättas av AI

Under de kommande tio åren kan sex procent av jobben i Sverige bli helt eller delvis ersatta av artificiell intelligens,...

Danmark11 april, 2024

Danmarks justitieminister vill tvångsupplösa Bandidos MC

Sedan danska Rigsadvokaten kommit fram till att det finns grund för att inleda en domstolsprocess för att upplösa Bandidos MC...

Näringsliv11 april, 2024

LKAB minskar produktionen efter problemen på Malmbanan

Den svenska gruv- och mineralkoncernen LKAB minskar produktionen med cirka en miljon ton per år. Två tågurspårningar på Malmbanan under...

Energi11 april, 2024

Danska planer på rekordstor batteripark i Trelleborg för lagring av vindkraftsel

Efter att i december 2022 fått Länsstyrelsen Skånes rekommendation till den svenska regeringen om att få bygga Skånes Havsvindpark i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.