Connect with us

Infrastruktur

SJ hotar att dra in tåg till Köpenhamn om id-kontrollag går igenom – och Gränshinderrådet saknar konsekvensanalys

Publicerad

den

Malmö central – slutstation för SJ? Om id-kontrollagen blir verklighet 1 mars nästa år får SJ svårt att köra sträckan Köpenhamn-Malmö, enligt bolagets vd Monica Lingegård. Foto: News Øresund

Det finns en ”stor risk” att SJ måste slopa trafiken mellan Köpenhamn och Malmö om det nya lagförslaget som ger regeringen möjlighet att återinföra id-kontroller går igenom. Det skriver företaget i ett pressmeddelande. Även Gränshinderrådet är kritiska mot lagförslaget, och menar att regeringen inte utrett konsekvenserna för gränsregionerna tillräckligt. Därmed sällar sig både Gränshinderrådet och SJ till den kritik mot id-kontrollförslaget som tidigare framförts av bland andra Region Skåne, Öresundslinjen, Greater Copenhagen och Snälltåget.

En skillnad mot de pågående gränskontrollerna, som görs på svensk mark av svensk polis, är att id-kontrollerna ska utföras på dansk mark av trafikoperatörerna. Det är något som SJ:s vd Monica Lingegård i ett pressmeddelande kallar ”helt orimligt.” Hon menar att tågbolagets personal saknar utbildning för att utföra id-kontroller och att det rör sig om “ren myndighetsutövning.”

– Tyvärr måste vi konstatera att risken är väldigt stor för att vi tvingas upphöra med vår snabbtågstrafik mellan Köpenhamn och Malmö om denna lag blir verklighet och börjar tillämpas. Det kan också komma att gälla SJ:s trafik till och från Oslo, säger Monica Lingegård i pressmeddelandet.

Lagförslaget, som är tänkt att träda i kraft 1 mars 2024, ger regeringen möjlighet att ”vid allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säkerheten i landet” införa id-kontroller.

Id-kontroller ingen ”rimlig åtgärd”, men Snälltåget kommer fortsätta köra tåg

Även Snälltåget, som bland annat kör nattåg till Berlin och Österrike, har avstyrkt förslaget. Marknadschefen Marco Andersson skriver i ett mejl till News Øresund att även om de anser att de tidigare id-kontrollerna inte var en ”rimlig åtgärd” och påverkade mängden resenärer ”mycket negativt” har de inga planer på att ställa in eller ens dra ner trafiken över Öresundsbron om lagen införs:

”Vi har kört tåg i pandemin med krav på covidbevis och ID-krav och […] vi är gärna behjälpliga, men ansvaret måste ligga på polisen…”

Gränshinderrådet saknar konsekvensanalys av förslaget

Gränshinderrådet, som arbetar för fri rörlighet i Norden, saknar en konsekvensanalys för gränsregionerna och menar att förslaget kommer drabba Öresundsregionen särskilt hårt. Det påminner om de nordiska statministrarnas vision om att Norden ska vara världens mest integrerade region 2030.

– Om förslaget går igenom kan det slå särskilt hårt mot gränsregionerna och de cirka 45 000 invånare i Norden som pendlar till och från arbetet över gränserna, säger Gränshinderrådets ordförande Siv Friðleifsdóttir i ett pressmeddelande.

I sitt remissvar skriver Gränshinderrådet att regeringen inte har tagit tillräcklig hänsyn till tidigare undersökningar som genomförts angående de tidigare id-kontrollerna 2016-17. Bland annat kunde Øresundsinstituttet visa att 322 000 färre jobb gick att nå inom en timme, samtidigt som tågpendlingen sjönk med nio procent.

Därmed sällar sig både Gränshinderrådet, SJ och Snälltåget till den kritik mot id-kontrollförslaget som tidigare framförts av bland andra Region Skåne, Öresundslinjen och Greater Copenhagen och Malmö stad.

Varken Försvarsmakten, Säpo och Polisen har några invändningar mot förslaget, enligt deras remissvar.

(News Øresund – Henrik Smångs)

Läs mer: Skånsk kritik mot lagförslag om möjlighet till återinförda id-kontroller

Mer om erfarenheterna av id-kontroller går att läsa på Øresundsinstituttets hemsida här.

Samtliga remissvar kan läsas här.

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Fastighet12 september, 2024

Priserna på ägarlägenheter i Köpenhamn har stigit med 653 procent sedan 1992 – nu har villapriserna i huvudstaden återhämtat sig från boprisfallet under 2022

På 32 år har priserna på ägarlägenheter (ejerlejligheder) i Danmark ökat med 507 procent. I Köpenhamn har prisökningen varit ännu...

Danmark13 september, 2024

Danska logistikföretaget DSV köper DB Schenker och blir Danmarks näst största företag

DSV gör sin största affär någonsin meddelade företaget på fredagen när det blev klart med köpet av DB Schenker från...

Arbetsmarknad11 september, 2024

Ny kandidatbank ska underlätta rekrytering av utländska sjuksköterskor i Region Hovedstaden

För att underlätta rekryteringen av sjuksköterskor med utbildning utanför EU har Region Hovedstaden upprättat en kandidatbank där sjuksköterskor kan ansöka...

Samhälle13 september, 2024

Öresundsdebatten vecka 37: sorgligt när folk talar engelska i stället för danska och Köpenhamn som förebild för svenska städer

Sverige var föregångar med flygskatt men nästa sommar slopas den. Sorgligt när folk i Köpenhamn talare engelska istället för danska....

Arbetsmarknad12 september, 2024

Den 17 september arrangeras ny jobbmässa med fokus på unga för att matcha arbetsgivare och arbetstagare över Öresund

För sjätte gången arrangeras nästa vecka en dansk-svensk jobbmässa för att försöka matcha jobb och arbetskraft över Öresund. Jobbmässan är...

Samhälle12 september, 2024

Omsorg och affärer i fokus när Danmarks och Sveriges äldreministrar möttes i Stockholm

“Sverige och Danmark har mycket gemensamt – även när det gäller att säkra framtiden för äldreomsorgen”, skriver Danmarks äldreminister Mette...

Hållbarhet13 september, 2024

Skånsk matproduktion får eget kunskapscentrum hos SLU i Alnarp

Omställningen mot mer hållbara produktionsprocesser inom jordbruk och trädgårdsnäring är i fokus när Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, i Alnarp och Sparbanken...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.