Connect with us

Infrastruktur

Regeringen ger klartecken till byggstart för flera järnvägsprojekt

Publicerad

den

Den svenska regeringen vill utveckla järnvägssystemet i hela Sverige. Nyligen presenterade Trafikverket en plan för järnvägsnätet i södra Sverige för regeringen att ta ställning till. Foto: News Øresund

Norrbotniabanan har varit planerad länge och beskrivits som det största byggprojektet i norra Sverige under de senaste 100 åren. Men nu har regeringen gett klartecken för att banan och flera andra infrastrukturprojekt ska kunna påbörjas. Ett välkommet beslut, enligt Helene Hellmark Knutsson, landshövding i Västerbotten. 

Regeringen gav vid en presskonferens i veckan klartecken till bygget av Norrbotniabana, en järnväg som ska binda samman Umeå och Luleå. Den 270 kilometer långa kuststräcka i Norrland ska användas för person- och godstransporter. Bygget har redan  tagit lång tid och kostat mer än beräknat. Trafikverket påbörjade nämligen bygget redan 2018 men hittills står endast 12 kilometer klart, enligt Dagens Nyheter. 

Helene Hellmark Knutsson, landshövding i Västerbotten, är glad över beskedet: 

– Nu kan vi äntligen fortsätta att knyta ihop städerna i norra Sverige och skapa större arbetsmarknadsregioner. Det är bra för kompetensförsörjningen och de fortsatta investeringarna i den gröna omställningen, säger hon i ett pressmeddelande. 

Totalt har regeringen gett Trafikverket klartecken att starta 12 byggprojekt på järnvägsnätet i Sverige, utöver de projekt som Trafikverket tidigare har aviserat. Finansieringen kommer från regeringens infrastrukturplan för perioden 2026-2037 som uppgår till närmare 1.200 miljarder kronor. 

Kapacitetsökning på Malmbanan får kritik 

Förutom Norrbotniabanan vill regeringen även satsa på Malmbanan, vilket kommer att öka kapaciteten på den södra delen av järnvägen mellan Gällivare och Boden med 30 procent.   

Den 500 kilometer långa sträckan mellan Luleå och Riksgränsen och vidare till Narvik i Norge är Sveriges mest trafikerade järnväg. Mer än hälften av allt gods mellan Sverige och Norge transporteras via Malmbanan, som är kraftigt överbelastad, skriver Trafikverket på sin hemsida.  

– En kapacitetsökning på den järnvägen är en förutsättning för att fler transporter ska kunna genomföras, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) till Dagens Nyheter. 

I regeringens planer ingår dock inte Luleå, söder om Boden, vilket kritiseras av Claes Nordmark (S), ordförande i Kommunförbundet Norrbotten, som består av 14 kommuner i norra Sverige. Han påpekar för Dagens Nyheter att det finns ett stort behov av dubbelspår mellan Luleå och Boden eftersom allt fler företag, exempelvis SSAB:s stålverk, använder banan i allt större utsträckning.  

– Malmbanan är Sveriges Suezkanal. Enorma värden för hela Sverige skapas här och det är väldigt trångt för gods- och persontrafik redan. Frågan om dubbelspår berörs överhuvudtaget inte, säger han till DN.
(News Øresund)  

Fakta: Trafikverket kommer att starta dessa 12 byggprojekt mellan 2025 och 2027: 

E22 förbi Söderköping 

Sikträsk Malmbane, utbyggnad av järnvägsstation 

Harrträsk Malmbanan, förlängning av knutpunktsstation 

Malmbanan Näsberg, utbyggnad av mötesstation 

Nuortikon Malmbanan, förlängning av knutpunktsstation 

Norrbotniabanan Dåva-Skellefteå  

Godsstråket genom Bergslagen, ökad kapacitet 

Dalabanan, åtgärder för ökad turtäthet och kortare restid 

E4 Broänge-Daglösten, mötesseparering 

Järnvägen i Göteborg, korsning av E45  

Luleå C, omlokalisering av bilparkering 

Sundsvalls resecentrum, tillgänglighet och plattformar 

Källa: Regeringen 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Øresund11 timmar sedan

Pendlingen över Öresund ökade med 7 procent, med fler unga pendlare under årets andra kvartal

22 476 personer pendlade över Öresund under andra kvartalet i år. Det visar den senaste kvartalsstatistiken från Öresundsdatabasen. Det är...

Danmark12 timmar sedan

Danska affärsnätverket Cycling Business Network etablerar sig i Sverige

Affärs- och cykelnätverket Cycling Business Network, som redan samlar över 100 företagsledare och beslutsfattare i Köpenhamn, lanserar nu en svensk...

Infrastruktur3 dagar sedan

Ny larmrapport: Flaskhalsar i Tyskland och Sverige kan leda till lastbilskaos i Skåne

Det kommer inte vara möjligt att flytta över den växande mängden godstransporter till järnväg när Fehmarn Bält-tunneln mellan Danmark och...

Infrastruktur3 dagar sedan

Citytunneln i Malmö fyller 15 år den 10 december

Den 10 december 2010 invigdes Citytunneln under Malmö av kung Carl XVI Gustaf, men redan den 4 december bjöds allmänheten...

Energi4 dagar sedan

Skånes utbyggnad av förnybar energi tappar fart, visar ny rapport

Solcellsutbyggnaden i Skåne fortsätter, men i avtagande takt, medan vindkraften i princip stått stilla. Samtidigt väntas elbehovet öka kraftigt de...

Samhälle4 dagar sedan

Danske Banks vd: Norden står inför en av de största investeringscyklerna någonsin

Den ekonomiska tillväxten i Norden stärks avsevärt nästa år som en följd av kraftiga investeringar inom försvar och grön teknologi....

Øresund4 dagar sedan

På tisdag är det 10 år sedan beslutet togs om att bilda Greater Copenhagen

Den 2 december 2015 tog danska och svenska region- och kommunpolitiker det sista och avgörande beslutat att från den 1...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.