Näringsliv
Gotlandsbolaget följer efter danska Molslinjen – satsar på rekordstor katamaran till Gotlandstrafiken

Katamaranen Gotland Horizon X kommer att bli 130 meter lång och med möjlighet att driva gasturbinerna med fossilfria bränslen när den tas i drift 2029. Det blir det största fartyget någonsin som det australiensiska varvet Austal Limited har byggt. Beställare är Gotlandsbolaget som ska sätta in katamaranen på trafiken till Gotland från och med 2029. Därmed väljer Gotlandsbolaget samma lösning med stora och snabba katamaraner som danska Molslinjen valt för sina färjelinjer mellan Själland och Jylland och mellan Ystad och Bornholm.
– Jag är mycket glad att meddela att vi beställt nästa generations fartyg som kommer trafikera Gotlandstrafiken. Sjöfarten måste ställa om, och att sänka klimatavtryck på resor och transporter till och från Gotland är av stor vikt för öns utveckling och attraktivitet. Byggnationen av Horizon X är ett avgörande steg i vår resa mot klimatneutrala överfarter. Samtidigt kommer fartyget erbjuda samma effektiva överfartstider som idag, och en ny och modern ombordupplevelse, säger Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget, i ett pressmeddelande.
Det innebär att Gotlandsbolaget följer efter det EQT-ägda danska rederiet Molslinjen som framgångsrikt använder flera olika katamaraner i trafiken mellan Själland och Jylland samt mellan Ystad och Bornholm. Så sent som 2023 levererade Austal Limited den 115 meter långa katamaranen Xpress 5 till Molsägda Bornholmslinjen och det var då varvets största bygge någonsin. Austal är ledande när det gäller utvecklingen av stora katamaraner. Molslinjen har tidigare visat intresse för den svenska statliga upphandlingen av Gotlandstrafiken men valde förra året att avstå från att lämna ett anbud.
Gotland Horizon X kommer att ha plats för 1 500 passagerare och 400 personbilar. Med en fart på 29 knop kommer resan mellan det svenska fastlandet och Gotland ta drygt tre timmar. Det kan jämföras med Bornholmslinjens Xpress 5 som trots att den är något kortare har en kapacitet på drygt 1 600 passagerare och 450 bilar och med en en fart på 37 knop.
Gotlandsbolaget är även verksamma inom dansk sjöfart sedan bolaget köpte färjelinjen mellan Köpenhamn och Oslo av danska DFDS. De båda Oslofärjorna får efter en upprustning och ommålning på varvet Oresund Dry Docks i Landskrona en ny färgsättning och namnen Nordic Crown och Nordic Pearl.
(News Øresund)
-
Danmark4 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur10 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Infrastruktur10 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden9 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Danmark11 månader sedan
400-åriga renässansbyggnaden Børsen i Köpenhamn brann ned till hälften – röster höjs för att bygga upp den igen
-
Samhälle11 månader sedan
Konjunkturen i Öresund: sysselsättningen stiger fortsatt i Danmark och inflationen i Sverige föll mer än väntat
-
Näringsliv7 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv7 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet