Infrastruktur
Nu är spårvägsbygget igång i Lund


Istället för att ta första spadtaget rullades en symbolisk första gräsmatta ut mellan spårvagnsspåren i invigningstältet. Från vänster: Karolina Skog (MP), Emma Berginger (MP), ordförande i tekniska nämnden, Anders Almgren (S), Henrik Fritzon (S) och Lars Lindberg, vice VD Skanska Sverige. Foto: News Øresund – Sofi Eriksson
Under onsdagen gick startskottet för byggandet av Lunds spårväg. I början av 2019 förväntas spårvagnarna rulla i den skånska universitetsstaden och spårvägen förväntas bidra till en helt ny stadsdel.
– Jag är väldigt glad över att stå här idag och att byggandet nu kommer igång efter så många års arbete, säger Henrik Fritzon (S), regionstyrelsens ordförande, till News Øresund.
Frågan om spårvägen i Lund har varit omdiskuterad och de första planerna lanserades redan 1992. Men först nu 25 år senare förverkligas planerna, vilket firades under festliga omständigheter med besök av bland andra Sveriges miljöminister Karolina Skog (MP).
– Det här är inte bara en stor dag för Lund, utan också för Sverige. Lund kommer vara ledare i en renässans för spårvägen i Sverige, säger hon.
Från den svenska regeringens sida har man infört de så kallade stadsmiljöavtalen för att stötta kommuner och regioner utvecklingen av kollektiv- och cykeltrafik. 2015 beslutades att Lund beviljades nästan 300 miljoner som en del av stadsmiljöavtalen, vilket motsvarar cirka 40 procent av den beräknade totala kostnaden på 776 miljoner kronor. Dessutom har fastighetsägare i närheten av spåren valt att bidra till finansieringen.
– Lund är ett bra exempel på vad vi i regeringen vill gynna och visa upp för andra kommuner, säger Karolina Skog.
Spårvägen i Lund kommer att gå från Clemenstorget som ligger framför tågstationen till Science Village som ryms mellan de två forskningsanläggningarna Max IX och ESS i den norra delen av Lund. Däremellan kan man ta sig på 14 minuter, vilket är 4 minuter snabbare än med de nuvarande bussarna. I rusningstrafiken kommer spårvagnarna rulla var sjunde minut.
Spårvägen möjliggör för en helt ny stadsdel i närheten av Science Village, Brunnshög. Där kommer det byggas bostäder, hotell och skolor och intresset för den nya stadsdelen är redan stort.
– Intresset har aldrig varit större. Med tanke på den enorma bostadskön vi har i Lund öppnar det här upp massor av möjligheter. När man dessutom ser att man tror på projektet från både nationellt, regional och lokalt håll ökar ju intresset än mer, säger Lunds kommunalråd Anders Almgren (S) till News Øresund.
Det har även varit en diskussion om att grannstaden Malmö ska blir en spårvagnsstad, men eftersom de borgerliga partierna och Sverigedemokraterna motsätter sig det är det högst osäkert i nuläget. (News Øresund)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur12 månader sedan
Öresundsbron klarar fyrdubbling av tågtrafiken för gods och passagerare – men det kräver ytterligare en sänktunnel mellan Pepparholm och Kastrup
-
Samhälle12 månader sedan
Greater Copenhagens vd går till Innovation Skåne