Connect with us

Infrastruktur

Järnvägslösning för ny fast förbindelse över Öresund diskuteras på dansk-svensk ministernivå

Publicerad

den

Danmarks transportminister Thomas Danielsen (Venstre) och Sveriges infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) passade på att ta ett kort ministermöte på tumanhand när de möttes för att inviga Öresundslinjens elbilsladdning på färjorna. Foto: News Øresund - Anna Palmehag

Svenskarna vill gärna att en möjlig ytterligare fast förbindelse över Öresund omfattar tågtrafik. Det upplever Danmarks transportminister Thomas Danielsen (Venstre), som dock menar att det skulle leda till flera problem i förhållande till en HH-förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. Samtidigt ser Sveriges infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) en dansk öppning för att diskutera vilka olika gemensamma behov länderna har av att stärka redundansen över Öresund – inklusive en järnvägsförbindelse.

När Thomas Danielsen och Andreas Carlson möttes i förra veckan vid invigningen av nya elbilsladdare på Öresundslinjens färjor fick ministrarna frågor kring fler fasta förbindelser över Öresund.

– En ny fast förbindelse diskuteras fortfarande, planerna har inte skrinlagts, men det är många intressenter och lösningar i spel. Något som väger mycket tungt från svensk sida är att det också blir en tågförbindelse med möjlighet för godståg, men det skulle kräva en hel del stöd ekonomiskt, sade den danska transportministern Thomas Danielsen och hänvisade till att enligt undersökningar skulle en järnvägsförbindelse över just Helsingborg-Helsingör – till skillnad från en vägförbindelse – inte bära sig ekonomiskt.

Därtill kommer problematiken kring att det att skulle krävas stora investeringar i järnväg mellan Köpenhamn och Helsingör om en HH-förbindelse involverade tågtrafik.

Enligt Andreas Carlson inväntar regeringen Trafikverkets undersökning av tre förslag för ny fast Öresundsförbindelse, innan man avgör sin inställning till själva förbindelsen och om den borde omfatta biltrafik, tågtrafik eller båda.

– Det har ju varit stängt från Danmarks sida när det gäller järnvägsförbindelser. Jag upplever att det nu finns en öppning för att diskutera och se vilka olika gemensamma behov vi har för att stärka redundansen över Öresund. Och det är så jag ser framför mig att arbetet kommer att fortsätta, säger den svenska infrastrukturministern till News Øresund och fortsätter:

– Nu när Trafikverket gör sin utredning är det förstås viktigt att vi arbetar parallellt med Danmark, för det är en gemensam fråga mellan Danmark och Sverige – och en angelägen fråga, för vi lever i en tid av osäkerhet i omvärlden, där säkerhetspolitik är viktig, och redundans i transportsystemet är viktigt.

Även Thomas Danielsen poängterar att samtalen om fler fasta förbindelser över Öresund fortsätter.

– Jag är intresserad av att vi har goda band mellan Danmark och Sverige, och därför är det också något vi diskuterar löpande. Men det ska vara investeringar som ger mening, och därför gör vi nu från dansk sida flera nationella investeringar som ska bidra till ökad kapacitet för godståg, för Danmark ska inte vara en flaskhals för att Sverige ska komma vidare ner i Europa, säger han till News Øresund.

News Øresund – Anna Palmehag

Läs mer: Greater Copenhagens ordförande ser en möjlig dansk öppning för HH-förbindelse för enbart bilar – men danska transportministern vill prioritera Öresundsbron

Fakta: De tre förslagen på ytterligare fasta förbindelser som diskuteras och även utreds av Trafikverket fram till nästa år är:

  • En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör i form av antingen en väg- och järnvägstunnel eller enbart en vägtunnel, HH-förbindelsen.
  • En fast förbindelse för väg och järnväg mellan Landskrona och Köpenhamn. Förslaget brukar kallas Europaspåret.
  • En metrolinje mellan Malmö och Köpenhamn, som kopplar på Malmö på den danska huvudstadens tunnelbanenät, Öresundsmetron.
Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Fastighet1 december, 2023

Nära 10 000 hållbarhetscertifieringar har utfärdats till svenska fastigheter – snart skärps kraven på branschen ännu mer

Sedan de första svenska byggnaderna hållbarhetscertifierades år 2007 har ytterligare nära 10 000 följt i deras spår. Omkring ett dussintal olika...

Samhälle1 december, 2023

Öresundsdebatten vecka 48: slående likhet mellan danska och svenska tv-serier, nordiskt kultursamarbete och Köpenhamn utan parallellsamhällen

Inga parallellsamhällen i Köpenhamn, ingen öppen droghandel i Sollentuna, samarbeten mellan nordiska kulturmöten och en “unik” svensk tv-serie som visat...

Arbetsmarknad1 december, 2023

3 000 personer besökte konferens för mänskliga rättigheter i Helsingborg

Temat för årets upplaga av MR-dagarna (Mänskliga rättighetsdagarna) var Rätten till utbildning och arbete. Konferensen, som arrangerades i Helsingborg den...

Samhälle1 december, 2023

Dansk-svensk kunskapsresa med fokus på energi

Samarbetsprojekt över Öresund inom hållbarhet, Köpenhamns år som världsarkitekturhuvudstad och de danska satsningarna på havsbaserad vindkraft. Det var ämnen som...

Danmark1 december, 2023

Köpenhamn utreder avgift på turister

På torsdagskvällen beslutade en majoritet av politikerna i Köpenhamns borgerrepræsentation (kommunfullmäktige) att utreda om den danska huvudstaden ska införa en...

Hållbarhet30 november, 2023

Nordens miljö- och klimatministrar undertecknar gemensam klimatdeklaration inför Cop28

Initiativet till en gemensam nordisk klimatdeklaration till FN:s klimattoppmöte Cop28 i Dubai som inleds under torsdagen kommer från Island, som...

Energi30 november, 2023

Danska Ørsted vill storsatsa på vindkraft i Sverige – väntar fortfarande på besked från regeringen om Skånes Havsvindpark

Energibolaget Ørsted, med danska staten som majoritetsägare, storsatsar på att bygga havsbaserad vindkraft i Sverige. Kontor har etablerats i Malmö...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.