Arbetsmarknad
Greater Copenhagens ordförande ser en möjlig dansk öppning för HH-förbindelse för enbart bilar – men danska transportministern vill prioritera Öresundsbron

Med på det fjärde mötet med Greater Copenhagen Task Force var den danska transportministern Thomas Danielsen (V). Enligt Greater Copenhagens ordförande Carl-Johan Sonesson (M) kom han med en möjlig dansk ”gamechanger” – ett ökat intresse för en vägtunnel mellan Helsingborg och Helsingör. Men den danska transportministern vill först och främst maximera kapaciteten på Öresundsbron, där danskarna investerar fyra miljarder danska kronor.
Det var transportminister Thomas Danielsens (V) första möte med Greater Copenhagen Task Force i Kastrup den 10 oktober. Task Force bildades 2021 och hålls en gång i halvåret. En viktig poäng med mötena är att de nationella ministrarna möter regionala aktörer, för att gemensamt diskutera regionens utmaningar.
– Jag tycker att det är ett väldigt bra forum. Vi har väldigt starka gemensamma intressen, både vad gäller arbetsmarknaden, turister, pendling och så vidare, sade han efter mötet.

Danmarks transportminister Thomas Danielsen (V) var med på sitt första Task Force-möte den 10 oktober i Kastrup. Foto: Finn Möller/News Øresund
Möjlig dansk öppning för en HH-tunnel – utan tåg: ”en gamechanger”
Transportministerns närvaro gjorde det lättare att prata ”på djupet” om Öresundsförbindelsen menar Carl-Johan Sonesson (M), Greater Copenhagens ordförande, som till nästa möte hoppas att även den svenska bostads- och infrastrukturministern Andreas Carlson (KD) kan vara med.
Enligt Sonesson tog Danielsen självmant upp HH-förbindelsen, som en vägtunnel utan tåg mellan Helsingborg och Helsingör.
– Det tyckte jag var lite nytt och intressant, en gamechanger, att den danska ministern säger så. Innan har de ju varit helt emot en HH-förbindelse. Men nu accepterar han ändå att diskutera den delen.
– Han sa att om det finns argument för det och en självfinansieringsmodell så är de beredda att diskutera vidare det, säger Tue David Bak, vd för Greater Copenhagen.
Danmark investerar fyra miljarder för att få upp kapaciteten över Öresundsbron
Thomas Danielsen betonar dock att det först och främst handlar om att få upp kapaciteten vid landanslutningarna till Öresundsbron, för att få fler passagerare och godståg över sundet, innan man kan prata om behovet av en ny förbindelse.
– Från dansk sida investerar vi cirka fyra miljarder danska kronor på fastlandet för att utvidga landanslutningarna, både till ombyggnad av tågstationer och spår, men också motorvägar, som ska göra att trafiken kan glida bättre. Och det är diskussionen nu: är det det vi ska investera i eller ska vi investera i en helt ny bro på ett annat ställe?
Tidigare danska transportministrar har avfärdat en kombinerad väg- och järnvägstunnel. Däremot har Danmark stundtals kunnat tänka sig en ren motorvägstunnel mellan Helsingborg och Helsingör.
(News Øresund – Finn Möller & Henrik Smångs)
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen