Connect with us

Infrastruktur

Ny rapport fokuserar på mindre investeringar som kan öka kapaciteten på järnvägen under de kommande tio åren

Publicerad

den

Det finns en underhållsskuld på 60 miljarder kronor i Sverige, enligt en ny rapport. Foto: News Øresund

Den så kallade underhållsskulden ökar när tågtrafiken växer medan spårkapaciteten nästintill är oförändrad. Det är utgångspunkten för en ny rapport som tagits fram på uppdrag av Omtag Svensk Järnväg, ett initiativ från SJ. I rapporten listas en rad förslag på åtgärder som kan göras för att öka kapaciteten inom de närmaste tio åren, däribland trimningsåtgärder och reinvesteringar, men även en särskild närtidssatsning, en tydligare underhållsplan och tillåtelse att köra längre godståg.

Uppdraget som rapportförfattarna har fått av Omtag Sverige är att ”författa en rapport om kostnadseffektiva åtgärder som kan vidtas för att höja järnvägssystemets tillförlitlighet och kapacitet, i väntan på större kapacitetsåtgärder i framtiden”. I rapporten konstateras att trafiken på järnvägen i Sverige har ökat med 65 procent under de senaste trettio åren och att det finns ett uppdämt behov av investeringar, en så kallad underhållsskuld, på omkring 60 miljarder kronor.

Bland åtgärderna som lyfts fram finns trimningsåtgärder och ökade reinvesteringar, men även förslag om en särskild närtidssatsning, där mindre åtgärder som inte kommit med i den nationella planen eller har en byggstart först kring 2030 kan tas upp, en tydligare underhållsplan, där prioriteringar ska göras tillsammans med de som använder järnvägen, och att längre godståg än dagens maximala 630 meter ska tillåtas.

För den södra delen av landet lyfts det i rapporten exempelvis fram att det ”tycks finnas konsensus i branschen om att det på sikt är nödvändigt att etablera en helt ny stor rangerbangård i södra Sverige, ett projekt som brukar benämnas Riksbangård Syd”.

I en debattartikel i Dagens industri på ämnet konstaterar Monica Lingegård, vd SJ AB, och Henrik Dahlin, vd Green Cargo, att det under decennier har slarvats med järnvägsunderhållet och att vi ”konsumerat mer tjänster än vad vi har betalt för”.

Rapporten “Järnvägslyftet – kostnadseffektiva åtgärder för ökad kapacitet i järnvägssystemet” är skriven av Fredrik Bergström, doktor i nationalekonomi med den egna verksamheten FB Strategi, och Tor Englén, senior rådgivare på WSP. I rapporten framgår att reinvesteringar avser ”investeringar som syftar till att byta ut delar av järnvägsanläggningen som har nått sin maximala tekniska livslängd”. När investeringarna har varit mindre än vad som anses vara en tekniskt motiverad nivå byggs det upp en reinvesteringsskuld eller uppdämt upprustningsbehov, enligt författarna.

Omtag Svensk Järnväg är ett initiativ från SJ för att aktualisera järnvägsfrågan i debatten, bland annat genom att utarbeta rapporter. Nästa rapport som är planerad till i början av 2024 ska handla om järnvägssystemets betydelse för regional tillväxt.

(News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle6 december, 2023

Danska elever presterade bättre än svenska i senaste Pisamätningen – men resultaten sjönk i båda länderna

Danmark ligger bättre till än Sverige inom alla de områden som Pisa 2022 mäter: matematik, läsförståelse och naturvetenskap. Men båda...

Samhälle6 december, 2023

Øresunddirekt i Danmark får finansiering för 2024

Verksamheten hos Øresunddirekt Danmark, som driver informationstjänstens hemsidor, kan fortsätta även nästa år, och de två anställda blir kvar. Det...

Forskning6 december, 2023

Lunds universitet är världens åttonde mest hållbara universitet enligt mätning — Aarhus är Danmarks främsta på plats 175

Både Lund och Uppsala universitet tillhör de mest 20 hållbara universiteten i världen. De danska universiteten hamnar betydligt längre ner...

Samhälle5 december, 2023

Köpenhamn är Europas fjärde dyraste stad att leva i enligt mätning

Köpenhamn rankas som en världens tio dyraste städer att leva i enligt en ny undersökning, skriver Børsen. Tidningen The Economists...

Arbetsmarknad5 december, 2023

Danmarks största fackförbund varslar om konflikt med Tesla

Svenska IF Metalls strejk mot Teslas svenska dotterbolag TM Sweden har gått in på sin sjätte vecka. Nu varslar Danmarks...

Fastighet5 december, 2023

Bygg- och fastighetsbranschen ville själv höja ambitionen och startade LFM30

Lokal Färdplan Malmö 2030 är ett branschinitiativ som startades med syfte att sätta upp mer ambitiösa klimatmål för bygg- och...

Fastighet5 december, 2023

Wihlborgs bygger en skolfastighet i Danmark

Det svenska fastighetsbolaget Wihlborgs kommer att uppföra en skolbyggnad i Hørsholm, norr om Köpenhamn. Skolan byggs för privatägda Nordsjællands Grundskole...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.