Infrastruktur
Ny rapport fokuserar på mindre investeringar som kan öka kapaciteten på järnvägen under de kommande tio åren

Den så kallade underhållsskulden ökar när tågtrafiken växer medan spårkapaciteten nästintill är oförändrad. Det är utgångspunkten för en ny rapport som tagits fram på uppdrag av Omtag Svensk Järnväg, ett initiativ från SJ. I rapporten listas en rad förslag på åtgärder som kan göras för att öka kapaciteten inom de närmaste tio åren, däribland trimningsåtgärder och reinvesteringar, men även en särskild närtidssatsning, en tydligare underhållsplan och tillåtelse att köra längre godståg.
Uppdraget som rapportförfattarna har fått av Omtag Sverige är att ”författa en rapport om kostnadseffektiva åtgärder som kan vidtas för att höja järnvägssystemets tillförlitlighet och kapacitet, i väntan på större kapacitetsåtgärder i framtiden”. I rapporten konstateras att trafiken på järnvägen i Sverige har ökat med 65 procent under de senaste trettio åren och att det finns ett uppdämt behov av investeringar, en så kallad underhållsskuld, på omkring 60 miljarder kronor.
Bland åtgärderna som lyfts fram finns trimningsåtgärder och ökade reinvesteringar, men även förslag om en särskild närtidssatsning, där mindre åtgärder som inte kommit med i den nationella planen eller har en byggstart först kring 2030 kan tas upp, en tydligare underhållsplan, där prioriteringar ska göras tillsammans med de som använder järnvägen, och att längre godståg än dagens maximala 630 meter ska tillåtas.
För den södra delen av landet lyfts det i rapporten exempelvis fram att det ”tycks finnas konsensus i branschen om att det på sikt är nödvändigt att etablera en helt ny stor rangerbangård i södra Sverige, ett projekt som brukar benämnas Riksbangård Syd”.
I en debattartikel i Dagens industri på ämnet konstaterar Monica Lingegård, vd SJ AB, och Henrik Dahlin, vd Green Cargo, att det under decennier har slarvats med järnvägsunderhållet och att vi ”konsumerat mer tjänster än vad vi har betalt för”.
Rapporten “Järnvägslyftet – kostnadseffektiva åtgärder för ökad kapacitet i järnvägssystemet” är skriven av Fredrik Bergström, doktor i nationalekonomi med den egna verksamheten FB Strategi, och Tor Englén, senior rådgivare på WSP. I rapporten framgår att reinvesteringar avser ”investeringar som syftar till att byta ut delar av järnvägsanläggningen som har nått sin maximala tekniska livslängd”. När investeringarna har varit mindre än vad som anses vara en tekniskt motiverad nivå byggs det upp en reinvesteringsskuld eller uppdämt upprustningsbehov, enligt författarna.
Omtag Svensk Järnväg är ett initiativ från SJ för att aktualisera järnvägsfrågan i debatten, bland annat genom att utarbeta rapporter. Nästa rapport som är planerad till i början av 2024 ska handla om järnvägssystemets betydelse för regional tillväxt.
(News Øresund)
-
Danmark5 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur12 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danskt trepartsavtal om CO2-avgift för lantbruket klart – visar att 2030-målet för utsläppen nås
-
Infrastruktur11 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden11 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv9 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv9 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Samhälle11 månader sedan
Danmark skriver ner befolkningsprognosen – väntas nå 6 miljoner invånare 2028