Connect with us

Infrastruktur

Ny rapport fokuserar på mindre investeringar som kan öka kapaciteten på järnvägen under de kommande tio åren

Publicerad

den

Det finns en underhållsskuld på 60 miljarder kronor i Sverige, enligt en ny rapport. Foto: News Øresund

Den så kallade underhållsskulden ökar när tågtrafiken växer medan spårkapaciteten nästintill är oförändrad. Det är utgångspunkten för en ny rapport som tagits fram på uppdrag av Omtag Svensk Järnväg, ett initiativ från SJ. I rapporten listas en rad förslag på åtgärder som kan göras för att öka kapaciteten inom de närmaste tio åren, däribland trimningsåtgärder och reinvesteringar, men även en särskild närtidssatsning, en tydligare underhållsplan och tillåtelse att köra längre godståg.

Uppdraget som rapportförfattarna har fått av Omtag Sverige är att ”författa en rapport om kostnadseffektiva åtgärder som kan vidtas för att höja järnvägssystemets tillförlitlighet och kapacitet, i väntan på större kapacitetsåtgärder i framtiden”. I rapporten konstateras att trafiken på järnvägen i Sverige har ökat med 65 procent under de senaste trettio åren och att det finns ett uppdämt behov av investeringar, en så kallad underhållsskuld, på omkring 60 miljarder kronor.

Bland åtgärderna som lyfts fram finns trimningsåtgärder och ökade reinvesteringar, men även förslag om en särskild närtidssatsning, där mindre åtgärder som inte kommit med i den nationella planen eller har en byggstart först kring 2030 kan tas upp, en tydligare underhållsplan, där prioriteringar ska göras tillsammans med de som använder järnvägen, och att längre godståg än dagens maximala 630 meter ska tillåtas.

För den södra delen av landet lyfts det i rapporten exempelvis fram att det ”tycks finnas konsensus i branschen om att det på sikt är nödvändigt att etablera en helt ny stor rangerbangård i södra Sverige, ett projekt som brukar benämnas Riksbangård Syd”.

I en debattartikel i Dagens industri på ämnet konstaterar Monica Lingegård, vd SJ AB, och Henrik Dahlin, vd Green Cargo, att det under decennier har slarvats med järnvägsunderhållet och att vi ”konsumerat mer tjänster än vad vi har betalt för”.

Rapporten “Järnvägslyftet – kostnadseffektiva åtgärder för ökad kapacitet i järnvägssystemet” är skriven av Fredrik Bergström, doktor i nationalekonomi med den egna verksamheten FB Strategi, och Tor Englén, senior rådgivare på WSP. I rapporten framgår att reinvesteringar avser ”investeringar som syftar till att byta ut delar av järnvägsanläggningen som har nått sin maximala tekniska livslängd”. När investeringarna har varit mindre än vad som anses vara en tekniskt motiverad nivå byggs det upp en reinvesteringsskuld eller uppdämt upprustningsbehov, enligt författarna.

Omtag Svensk Järnväg är ett initiativ från SJ för att aktualisera järnvägsfrågan i debatten, bland annat genom att utarbeta rapporter. Nästa rapport som är planerad till i början av 2024 ska handla om järnvägssystemets betydelse för regional tillväxt.

(News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Norden5 timmar sedan

Finland miljardsatsar på att lämna rysk spårvidd och anpassa järnvägen till europeisk standard

I Finland har järnvägen en spårvidd på 1 524 millimeter, samma som i Ryssland. Nu har Finland beslutat att stegvis...

Danmark6 timmar sedan

Gamla Lilla Bältbron fyller 90

Det är inte bara Öresundsbron som har jubileum i år – veteranen Den gamle Lillebæltsbro, som förbinder Middelfart på Fyn...

Energi6 timmar sedan

Förnybar elproduktion hotas av nya regler

I mars genomfördes en reform av det svenska elnätet som har skapat oväntat höga avgifter för elproducenter. Förnybara energislag vars...

Norden5 timmar sedan

En gemensam nordisk debattredaktion diskuterades av chefredaktörer från Danmark, Sverige, Norge och Finland

En nordisk debattredaktion där gemensamma frågor kan diskuteras. Det var ett förslag som togs upp av svenska Dagens Nyheters chefredaktör...

Danmark9 timmar sedan

Försvaret av Bornholm stärks – får egen bataljon och regemente

Som ett led i en ny dansk arméplan med en utökning av personalen med 5 000 tjänster ska försvaret av...

Arbetsmarknad24 timmar sedan

Pendlarserie: Camilla Latifi kom till Malmö för kärleken – men jobbet blev kvar i Danmark

MALMÖ. Just nu ställer ett spårfel på bron till det för Öresundspendlare, med färre och långsammare tåg till följd. Men...

Politik1 dag sedan

De svenska gränskontrollerna förlängs än en gång

Sverige fortsätter med de inre gränskontrollerna ytterligare ett halvår. När det nya tillståndet löper ut har Sverige haft ”tillfällig gränskontroll...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.