Infrastruktur
Ny rapport fokuserar på mindre investeringar som kan öka kapaciteten på järnvägen under de kommande tio åren
Den så kallade underhållsskulden ökar när tågtrafiken växer medan spårkapaciteten nästintill är oförändrad. Det är utgångspunkten för en ny rapport som tagits fram på uppdrag av Omtag Svensk Järnväg, ett initiativ från SJ. I rapporten listas en rad förslag på åtgärder som kan göras för att öka kapaciteten inom de närmaste tio åren, däribland trimningsåtgärder och reinvesteringar, men även en särskild närtidssatsning, en tydligare underhållsplan och tillåtelse att köra längre godståg.
Uppdraget som rapportförfattarna har fått av Omtag Sverige är att ”författa en rapport om kostnadseffektiva åtgärder som kan vidtas för att höja järnvägssystemets tillförlitlighet och kapacitet, i väntan på större kapacitetsåtgärder i framtiden”. I rapporten konstateras att trafiken på järnvägen i Sverige har ökat med 65 procent under de senaste trettio åren och att det finns ett uppdämt behov av investeringar, en så kallad underhållsskuld, på omkring 60 miljarder kronor.
Bland åtgärderna som lyfts fram finns trimningsåtgärder och ökade reinvesteringar, men även förslag om en särskild närtidssatsning, där mindre åtgärder som inte kommit med i den nationella planen eller har en byggstart först kring 2030 kan tas upp, en tydligare underhållsplan, där prioriteringar ska göras tillsammans med de som använder järnvägen, och att längre godståg än dagens maximala 630 meter ska tillåtas.
För den södra delen av landet lyfts det i rapporten exempelvis fram att det ”tycks finnas konsensus i branschen om att det på sikt är nödvändigt att etablera en helt ny stor rangerbangård i södra Sverige, ett projekt som brukar benämnas Riksbangård Syd”.
I en debattartikel i Dagens industri på ämnet konstaterar Monica Lingegård, vd SJ AB, och Henrik Dahlin, vd Green Cargo, att det under decennier har slarvats med järnvägsunderhållet och att vi ”konsumerat mer tjänster än vad vi har betalt för”.
Rapporten “Järnvägslyftet – kostnadseffektiva åtgärder för ökad kapacitet i järnvägssystemet” är skriven av Fredrik Bergström, doktor i nationalekonomi med den egna verksamheten FB Strategi, och Tor Englén, senior rådgivare på WSP. I rapporten framgår att reinvesteringar avser ”investeringar som syftar till att byta ut delar av järnvägsanläggningen som har nått sin maximala tekniska livslängd”. När investeringarna har varit mindre än vad som anses vara en tekniskt motiverad nivå byggs det upp en reinvesteringsskuld eller uppdämt upprustningsbehov, enligt författarna.
Omtag Svensk Järnväg är ett initiativ från SJ för att aktualisera järnvägsfrågan i debatten, bland annat genom att utarbeta rapporter. Nästa rapport som är planerad till i början av 2024 ska handla om järnvägssystemets betydelse för regional tillväxt.
(News Øresund)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Riksdagen röstar om id-kontrollag den 15 februari – så förbereder sig transportörerna
-
Samhälle11 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år