Connect with us

Samhälle

Greater Copenhagen Committee lyfter åter fram problemet med gränspendlarnas skattehemvist under coronapandemin

Publicerad

den

De danska gränspendlare över Öresund som måste arbeta hemifrån under coronapandemin riskerar en skattesmäll, inte minst om de har en svensk tjänstebil. Foto: News Øresund

Det dansk-svenska politiska samarbetet Greater Copenhagen Committee tar åter upp behovet av ett skatteundantag för gränspendlare som på grund av coronakrisen arbetar hemifrån. Öresundsavtalet, skatteavtalet mellan Danmark och Sverige, gör att de gränspendlare som arbetar hemifrån mer än 50 procent under en tremånadersperiod måste skatta i bostadslandet istället för i det land de normalt brukar arbeta i. Det kan leda till krånglig administration med beskattning i två länder (men inte dubbel skatt) och för danska gränspendlare finns en risk för kraftigt ökad skatt vid hemarbete. Särskilt hårt drabbas danska gränspendlare med svensk tjänstebil.

Redan i mars kunde Danmark och Sverige enas om ett undantag när det gäller i vilket land gränspendlarna är socialförsäkrade i när de övergår till hemarbete under coronapandemin. Däremot har ländernas skatteministrar sagt nej till ett motsvarande undantag när det gäller i vilket land gränspendlarna ska beskattas.

Nu väljer det dansk-svenska politiska samarbetet Greater Copenhagen Committee att på nytt försöka förmå skatteministrarna att gå med på ett gränsundantag. I notat från den 9 februari och den 27 januari pekar Greater Copenhagen Committee på att de danska gränspendlarna riskerar kraftigt höjd skatt när de istället för att åka till jobbet i Sverige arbetar hemifrån i Danmark. Om en gränspendlare över Öresund arbetar hemifrån mer än 50 procent under en tremånadersperiod byter de beskattningsland. News Øresund visade i en artikel den 26 november 2020 att en dansk gränspendlare då riskerade en skattesmäll på tiotusentals kronor.

Nu har Greater Copenhagen Committee med hjälp av beräkningar från KPMG Acor Tax kunnat visa hur danska gränspendlare med svensk tjänstebil kan drabbas ännu hårdare. För den som har en Volvo XC60 som tjänstebil (firmabilsordning) i Sverige kan hemarbetet resultera i en skattesmäll på mer än 70 000 kronor uppger Greater Copenhagen Committee.

De danska gränspendlarna är en liten grupp som endast omfattar cirka en tiondel av det totala antalet gränspendlare över Öresund. Merparten av gränspendlarna bor i Sverige och arbetar i Danmark.

Greater Copenhagen Committee har pratat med danska gränspendlare som nu överväger att byta till ett jobb i Danmark för att undvika skatteproblematiken. Tidigare har de lägre svenska lönerna kompenserats av en lägre beskattning. Med dansk beskattning ändras läget. “Därför är jag tvungen att se på om det kan betala sig för mig att fortsätta arbeta i Sverige, säger Louise Meinert Niclasen som till vardags arbetar hos det dansk-svenska livsmedelsföretaget AAK med huvudkontor i Malmö.

Fakta: Skattskyldighet för Öresundspendlare under coronapandemin

Enligt Öresundsavtalet ska gränspendlare betala skatt i det land där de utför arbetet. Minst 50 procent av arbetet under en löpande tremånadersperiod måste utföras i arbetslandet för att Öresundspendlaren ska betala skatt där, annars blir personen i stället skyldig att betala skatt i landet där hen bor. Det kan innebära att de gränspendlare som måste arbeta hemifrån under coronapandemin kan bli skyldiga att betala skatt för vissa perioder i sitt bosättningsland och för vissa perioder i arbetslandet och därför också måste deklarera i två länder. Om så blir fallet sker det sedan en omföring av skatten länderna emellan, enligt det s.k. Trekk-avtalet. Detta innebär att man aldrig betalar skatt i båda länderna för samma period.

För Öresundspendlare som bor i Danmark och arbetar i Sverige kan en förändrad skattskyldighet också leda till en skattesmäll, eftersom många av dem i vanliga fall betalar så kallad särskild inkomstskatt, SINK-skatt, på arbetet i Sverige. Den ligger på 25 procent, men det finns ingen möjlighet att göra några avdrag på skatten. Den danska skattenivån ligger betydligt högre.

Greater Copenhagen Committee lyfter även fram att personer med tjänstebil (firmabilsordning) kan drabbas av kraftigt höjd skatt om de byter skatteland från Sverige till Danmark. För den som t.ex. har en Volvo XC60 som tjänstebil i Sverige kan det leda till mer än 70 000 kronor i höjd skatt.

Även för skattemyndigheterna i de båda länderna kan detta innebära mycket extraarbete i samband med nästa års deklaration.

En liknande problematik finns i viss mån mellan samtliga de nordiska länderna. (News Øresund)

Läs mer:
17 december 2020: Ny översikt pekar på 25 coronarelaterade störningar i de nordiska gränsområdena
3 december: 2020 Gränshinderrådet uppmanar återigen ministrar att införa skatteundantag under coronakrisen
26 november 2020: Gränspendlare med jobb i Sverige riskerar tiotusentals kronor i extra skatt
21 oktober 2020: Frustrerade gränspendlare och bekymrad arbetsgivare hoppas på lösning för skattefrågan under coronakrisen
10 september 2020: Även Danmark och Finland nekar skattelösning för gränspendlare under coronakrisen
3 september 2020: Greater Copenhagen om Öresundspendlarnas skatt under coronakrisen: Orättvist och skadligt”
28 augusti 2020: Sveriges finansminister säger nej till skattelösning för Öresundspendlare under coronakrisen
17 juni 2020: Nordiska finans- och skatteministrar uppmanas att införa skatteundantag under coronakrisen
14 maj 2020: Landshövdingen uppmanar finansdepartementet att lösa skattefrågan för Öresundspendlare
20 mars 2020: Försäkringskassan och Udbetaling Danmark överens: hemarbetsdagar i Sverige på grund av coronavirus påverkar inte vilket land man är socialförsäkrad i
Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Samhälle4 mars, 2021

Möjligt att söka förprojekt inför nästa Interregperiod

Aktörer i Öresund, Skagerrak och Kattegatt kan nu söka om medel till förprojekt, så kallade brobyggarprojekt. Syftet är att förbereda nya...

Life Science4 mars, 2021

Ny undersökning: 8 av 10 små och medelstora life science-företag i Sverige förväntar att rekrytera fler medarbetare

Optimismen när det gäller behovet av nyanställningar är utbrett i life science-branschen i Sverige, enligt en ny analys genomförd av...

Fastighet4 mars, 2021

2020 blev rekordår för bostadsbyggandet i Malmö – 3 600 bostäder färdigställdes

Malmö växer så det knakar och 2020 blev ett rekordår för både bostadsbyggandet och befolkningsökningen i kommunen. Under förra året...

Samhälle4 mars, 2021

Norge har öppnat gränsen för pendlare

Den 1 mars öppnade Norge återigen gränsen för svenska och finska pendlare, under förutsättning att de kan uppvisa ett högst...

Samhälle4 mars, 2021

Nytt projekt undersöker möjligheten att ta fram uppgifter om arbetspendlingen över Öresund utan statistikutbyte mellan länderna

Region Skåne och Danmarks statistik undersöker nu möjligheten att bara använda danska uppgifter från bland annat inkomstregistret i Danmark för...

Näringsliv4 mars, 2021

Drakamöllan i östra Skåne har upplevt ett år nästan utan danska gäster

Tre frågor till Ingalill Thorsell, som äger konferens- och hotellanläggningen Drakamöllan på landsbygden i östra Skåne. Under flera år har...

Samhälle4 mars, 2021

Färre barnfamiljer stannar kvar i Köpenhamn

Förra året ökade Köpenhamns befolkning mindre än förväntat. Under 2020 växte danska huvudstaden med 5 777 personer. Till TV2 Lorry säger...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.