Samhälle
Frustrerade gränspendlare och bekymrad arbetsgivare hoppas på lösning för skattefrågan under coronakrisen

För både gränspendlare och företag råder det osäkerhet kring reglerna för beskattning under coronakrisen där många har arbetat hemifrån. Hos Mercedes Benz i Malmö upplever HR chefen Helena Truedsson att det är svårt att ge råd till de anställda som pendlar från Danmark och hon har därför skrivit brev till ministrar och regionstyrelse. Gränspendlaren Pia Jacobsen som driver en Facebookgrupp för pendlare som kommit i kläm möter många frustrerade gränspendlare. Båda deltog på Øresundsinstituttet och Øresunddirekts gränshinderseminarium som arrangerades under tisdagen.
180 personer tittade med när Øresundsinstituttet och Øresunddirekt livesände sitt gränshinderseminarium under tisdagsförmiddagen. Huvudtema var de gränshinder som har uppstått under coronakrisen.
– Från mitten på mars har vi gjort 10 rapporter om störningar i den fria rörligheten vid hjälp av de nordiska informationstjänsterna. Och vi har identifierat 38 störningar, varav 24 är lösta och 14 återstår, berättade Sandra Forsén, senior rådgivare på Nordisk Ministerråd.
Alla rapporter har levererats till samarbetsministrana och det har skapat stor uppmärksamhet bland beslutsfattarna enligt Sandra Forsén.
Att det finns risk för gränspendlarna som jobbat hemifrån ska skatta i två länder är en av de frågor som varit mest omdiskuterat. Öresundspendlarna Pia Jacobsen och Ines Hallum-Hansen berättade om hur de upplever att det blir fler och fler problem kring gränspendlingen.
– Lige netop skatteproblematikken er der mange som spekulerer over. De er meget frustrerede over, at man ikke kunne lave en force majaure, som der blev lavet med socialforsikringen. Det bliver utroligt kostbart for alle parter, både tidsmæssigt og økonomisk, sa Pia Jacobsen som startat en Facebookgrupp för Öresundspendlare som har kommit kläm mellan reglerna.
Det handlar dels om mer administration kring deklarationen om denna ska ske i två länder, men även oro över skatteavdrag och för danska pendlares del högre beskattning.
– De er tvunget til hjemmearbejde og er så kommet i klemme. De har jo ikke haft nogen valgmulighed, sa hon.
Den oro delar HR chefen Helena Truedsson på Mercedes Benz som har 300 anställda i Sverige och Danmark, huvudsakligen i Malmö dit ungefär femton pendlar från Danmark.
– Just nu är det som arbetsgivare väldigt svårt att ge råd till våra medarbetare. Ska vi uppmana dem att arbeta hemma, men då ta en privatekonomisk risk på grund av beskattningen?
– Vi vill vara en svensk-dansk arbetsgivare och är ju beroende av Öresundsregionen och ser den som en stor möjlighet. Vi har aldrig kunnat drömma om att det skulle uppstå sådana gränshinder, sa Helena Truedsson som skrivit brev till arbetsmarknadsministern, finansministern och regionstyrelsens ordförande i Skåne för att uppmärksamma de problem som uppstått under coronakrisen.
Effekterna för hela Öresundsregionen blev också diskuterat under paneldebatten.
– Det er måske nogle små grænsehindringer, men de er vigtige for dem der pendler, og de er dæleme vigtige for det billede det tegner sig af den her region.
– Vi vil også hæve os op i helikopteren og se på hvordan får vi skabt strukturer, som er optimale for at Mercedes Benz ikke bare har femten danske medarbejdere i fremtiden, men også kan beholde dem og få endnu flere, sa Tue David Bak, VD för Greater Copenhagen Committee.
Frågan kring hemarbete är inte bara är relevant under coronakrisen. I framtiden tror gränspendlaren Pia Jacobsen att det blir allt mer vanligt att medarbetare jobbar hemifrån. Hon får medhåll av framtidsforskaren Carsten Beck.
– Det er en tendens, som vi ser alle mulige steder. Systemerne og regulativerne halter efter virkeligheden. Vi har hjemmearbejde, vi har digitalisering af samfundet og det globale perspektiv. Og det er som om reglerne og systemerne er en banelængde eller to bagefter hele tiden, og det er ikke sundt på den lange bane, sa Carsten Beck, director og futurist på Copenhagen Institute for Futures Studies.
(News Øresund – Thea Wiborg)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur12 månader sedan
Trafikverket föreslår ny svensk-dansk utredning om ytterligare fast förbindelse