Connect with us

Infrastruktur

30 år sedan avtalet om att bygga Öresundsbron skrevs under

Publicerad

den

Den 23 mars 1991 skrev Danmarks trafikminister Kaj Ikast (Konservative) och Sveriges kommunikationsminister Georg Andersson (S) under avtalet om att bygga Öresundsbron. Foto: Øresundsbro Konsortiet

Den 23 mars är det 30 år sedan Danmark och Sverige skrev under avtalet om att bygga en fast förbindelse över Öresund. Frågan om en fast förbindelse var omdiskuterad och i den svenska propositionen med anledningen av avtalet konstateras i inledningen att: ”Det torde finnas få frågor här i landet som varit föremål för ett så omfattande utredningsarbete som frågan om fasta förbindelser över Öresund”.

Avtalet om att bygga en fast förbindelse mellan länderna skrevs under den 23 mars 1991 av Georg Andersson (S), Sveriges dåvarande kommunikationsminister, och Kaj Ikast (Konservative), Danmarks dåvarande trafikminister, och inleddes enligt följande:

”Sveriges och Danmarks regeringar är,

i strävan att skapa förbättrade trafikförbindelser mellan de båda länderna och därmed åstadkomma förutsättningar för ett förstärkt och utbyggt kulturellt och ekonomiskt samarbete samt för utvecklingen av en gemensam arbets- och bostadsmarknad i Öresundsregionen till gagn för båda stater,

med hänsyn till det nödvändiga underlaget för ett avtal om en fast förbindelse över Öresund samt sträckning och utformning härav föreligger,

eniga om följande:

Inledande bestämmelse

Artikel 1

Sverige och Danmark skall gemensamt anlägga och driva en avgiftsfinansierad fast förbindelse för järnvägs- och vägtrafik mellan Kastrup och Limhamn. Denna förbindelse kallas Öresundsförbindelsen.”

Enligt Georg Andersen behövde den svenska regeringen snabbt lägga fram en proposition för att inte en minoritet i riskdagen skulle kunna skjuta fram den.

– Det hängde på ett par dagar. Hade vi inte fått fram propositionen i tid hade hela frågan förskjutits till efter valet och då hade hela frågan blivit mycket svårare, med tanke på Centerpartiets inställning, berättade han för News Øresund 2016.

Henning Dyremose (Konservative) spelade under sin tid som Danmarks finansminister en central roll i förhandlingarna om Öresundsförbindelsen. Den danska Konservative-Venstre-regeringen, som bildades 1990, hade en vision om att göra Köpenhamn till en nordeuropeisk metropol, och både Öresundsbron och den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen var en del av den planen.
– Det som händer 1989 med Murens fall är att regeringen har visioner om att bygga ut huvudstaden till en metropol som ska utgöra en ingång till de demokratier som uppstår runt omkring hela Östersjön. Därutöver ska den vara en metropol som konkurrerar med Berlin och Hamburg, så det blir en av de stora städerna i Nordeuropa. Det är i ljuset av det som vi förhandlar med Sverige om Öresundsförbindelsen och även beslutar att bygga Örestad och metron. Vi ser dessutom till att göra en rad kulturella satsningar i Köpenhamn, så som att bygga ut Det Kongelige Bibliotek med den Sorte Diamant. Vi såg alltså det hela som ett led i att bygga upp en nordeuropeisk metropol, berättade Henning Dyremose i en intervju förra året.

Ingvar Carlsson (S) var Sveriges statsminister under perioderna 1986–1991 och 1994–1996 och gick in i uppdraget med en klar övertygelse om att en Öresundsbro behövdes.

– Det ligger inte för mig att tala i jag-form när det gäller politiska beslut, utan jag brukar säga att vi gjorde det. Men jag anser att jag spelade en viktig roll för att bron kom till stånd, sade Ingvar Carlsson i en intervju förra året.

(News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Danmark8 april, 2021

Danska regeringen vill bygga ut tågstationen vid Köpenhamns flygplats och göra vändspår för tåg från Sverige – föreslår utredning av S-tåg på Kystbanen till Helsingör

Bygg ut tågstationen vi Köpenhamns flygplats och gör ett vändspår där så att tåg från Sverige kan få Kastrup som...

Infrastruktur9 april, 2021

En Öresundsmetro är samhällsekonomiskt lönsam enligt Köpenhamn och Malmös utredning

En tunnelbaneförbindelse, Öresundsmetro, mellan Köpenhamn och Malmö skulle ge en samhällsekonomisk avkastning i samma nivå som Cityringen i Köpenhamn och...

Infrastruktur8 april, 2021

Ny skånsk tågstrategi: tredubbling av antalet tågresor över Öresundsbron till 2040

År 2040 beräknas 100 000 dagliga tågresor under varje helgfri vardag mellan Köpenhamn och Malmö vilket är en tredubbling jämfört med...

Samhälle9 april, 2021

Utökad miljökonsekvensutredning av planerna på Köpenhamns konstgjorda ö Lynetteholmen ute på ny remiss

En utökad miljökonsekvensutredning av den jättelika konstgjorda ön Lynetteholmen som Köpenhamns Kommun vill bygga i hamninloppet har sänts ut på...

Samhälle9 april, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten

News Øresund samlar aktuella debattinlägg, intervjuer, krönikor och analyser från danska och svenska medier  som berör utvecklingen i Öresundsregionen Region...

Näringsliv9 april, 2021

Kjell & Company köper danskt e-handelsbolag

Hemelektronikkedjan Kjell & Company expanderar till Danmark genom köpet av det danska e-handelsbolaget Av-cables. Sedan tidigare finns Kjell & Company...

Danmark9 april, 2021

”Man betraktar grannfolk som smittkällor”

Det har varit tragiskt att bevittna hur de nordiska länderna misslyckats med att samarbeta om gränserna under coronapandemin, anser Bertel...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.