Connect with us

Infrastruktur

Dramatik när Öresundsbroavtalet skulle skrivas under

Publicerad

den

23. marts 1991 Denmark´s Minister of Transport Kaj Ikast and Sweden´s Minister of Communications Georg Andersson shake hands following the agreement between the two countries to build the Øresund Bridge

Den 23 mars 1991 skrev Danmarks trafikminister Kaj Ikast (Konservative) och Sveriges kommunikationsminister Georg Andersson (S) under avtalet om att bygga Öresundsbron. Foto: Øresundsbro Konsortiet

Tiden var knapp, men marginalerna var på rätt sida. För exakt 25 år sedan skrevs avtalet om att bygga Öresundsbron under, men enligt Sveriges dåvarande kommunikationsminister Georg Andersson (S) var det mycket nära att allt blivit förskjutet till efter det svenska valet ”och då hade hela frågan blivit mycket svårare”.

Den 23 mars 1991 skrev Georg Andersson och Danmarks trafikminister Kaj Ikast (Konservative) under avtalet om att bygga Öresundsbron. Men innan de kommit så långt var utvecklingen ganska dramatisk, berättar Georg Andersson, när News Øresund når honom i bostaden i Umeå.

Regeringen måste snabbt lägga fram en proposition, annars skulle en minoritet i riksdagen kunna skjuta fram den.

– Det hängde på ett par dagar. Hade vi inte fått fram propositionen i tid hade hela frågan förskjutits till efter valet och då hade hela frågan blivit mycket svårare, med tanke på Centerpartiets inställning, berättar han.

Den svenska och den danska regeringen möttes i Stockholm och konstaterade att de nu måste bestämma sig. Men innan något avtal kunde skrivas under måste den dåvarande borgerliga danska regeringen få med sig oppositionen.

– De kunde inte ge något slutgiltigt besked, så vi sade ”åk hem och ge oss en signal, så kommer vi ner och skriver under dagen därpå”. Och så skedde, det gick vägen.

Georg Andersson minns att han efter att avtalet var underskrivet tog färjan från Köpenhamn till Malmö och åkte till ett distriktsmöte för Socialdemokraterna, där han möttes av ett stort fång rosor.

I efterhand är han mycket nöjd med beslutet, som togs trots starkt motstånd från bland annat Centerpartiet, Miljöpartiet och delar av Socialdemokraterna.

– Vi hade ju lite tur. Man ifrågasatte effekterna på miljön och vattengenomströmningen, men det visade ju sig att det inte var några problem efter de åtgärder vi vidtagit. Ett annat argument var att det skulle bli för dyrt, kostnadsberäkningarna skulle inte hålla och staterna skulle få stå för kostnaderna. Det visade sig att de höll och nu är det vilda protester när man försöker begränsa trafiken, säger Georg Andersson.

Han blir lite förvånad över att det gått hela 25 år sedan avtalet skrevs under. Trots att han bor långt från Öresundsregionen blir han fortfarande då och då påmind om beslutet.

– Det hände bara för någon vecka sedan att en man från Malmö var uppe i Umeå och sade ”tack Georg, för bron”. Jag vet inget annat beslut som folk kommer och tackar för idag, så det känns bra, säger han.

News Øresund – Anna Palmehag

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark6 minuter sedan

El-priserna i södra Sverige och Danmark stiger – högsta sedan elkrisen 2022

Ett vindstilla Tyskland drar upp elpriserna i hela Nordeuropa, vilket får den svenska regeringen att återigen börja prata om elstöd....

IT / mobiltelefoni1 dag sedan

Nytt pilotprojekt ger längre mobiltäckning vid strömavbrott

Utanför Norrtälje har Sveriges första anläggning för reservtäckning för mobiltelefoner byggts. Folk i närheten av anläggningen ska kunna få täckning...

Samhälle1 dag sedan

Danska och svenska flygvapnen gjorde för första gången en gemensam ”julgransflygning” över Öresund

Det svenska flygvapnet har som tradition att varje år genomföra flygningar över delar av Sverige med JAS 39 Gripen i...

Kultur2 dagar sedan

Malmö konsthall 50 år – utställningen ”Torrlägg Öresund” startskottet

Nästa år fyller Malmö konsthall 50 år och det firas med tre stora utställningar, däribland ”Torrlägg Öresund” som riktar fokus...

Energi2 dagar sedan

Svenska industriföretag vill snabba upp energiproduktion – redo att betala för kärnkraft

Industrikraft, ett samarbete mellan 17 stora svenska industriföretag, är redo att ”ta en mer aktiv roll” för att säkra Sveriges...

Danmark2 dagar sedan

Gemensam dansk-svensk order på stridsfordon för 25 miljarder kronor

Danmark och Sverige har tillsammans lagt en order värd cirka 25 miljarder kronor för nya stridsfordon från BAE Systems Hägglunds...

Infrastruktur3 dagar sedan

Upphandlingskrav gör att SJ avstår från att fortsätta driva Stockholms pendeltåg

SJ Stockholmståg kommer inte att fortsätta driva Stockholms pendeltåg efter 2026, när nuvarande avtal upphör att gälla. Bolaget anser inte...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.