Infrastruktur
Dramatik när Öresundsbroavtalet skulle skrivas under


Den 23 mars 1991 skrev Danmarks trafikminister Kaj Ikast (Konservative) och Sveriges kommunikationsminister Georg Andersson (S) under avtalet om att bygga Öresundsbron. Foto: Øresundsbro Konsortiet
Tiden var knapp, men marginalerna var på rätt sida. För exakt 25 år sedan skrevs avtalet om att bygga Öresundsbron under, men enligt Sveriges dåvarande kommunikationsminister Georg Andersson (S) var det mycket nära att allt blivit förskjutet till efter det svenska valet ”och då hade hela frågan blivit mycket svårare”.
Den 23 mars 1991 skrev Georg Andersson och Danmarks trafikminister Kaj Ikast (Konservative) under avtalet om att bygga Öresundsbron. Men innan de kommit så långt var utvecklingen ganska dramatisk, berättar Georg Andersson, när News Øresund når honom i bostaden i Umeå.
Regeringen måste snabbt lägga fram en proposition, annars skulle en minoritet i riksdagen kunna skjuta fram den.
– Det hängde på ett par dagar. Hade vi inte fått fram propositionen i tid hade hela frågan förskjutits till efter valet och då hade hela frågan blivit mycket svårare, med tanke på Centerpartiets inställning, berättar han.
Den svenska och den danska regeringen möttes i Stockholm och konstaterade att de nu måste bestämma sig. Men innan något avtal kunde skrivas under måste den dåvarande borgerliga danska regeringen få med sig oppositionen.
– De kunde inte ge något slutgiltigt besked, så vi sade ”åk hem och ge oss en signal, så kommer vi ner och skriver under dagen därpå”. Och så skedde, det gick vägen.
Georg Andersson minns att han efter att avtalet var underskrivet tog färjan från Köpenhamn till Malmö och åkte till ett distriktsmöte för Socialdemokraterna, där han möttes av ett stort fång rosor.
I efterhand är han mycket nöjd med beslutet, som togs trots starkt motstånd från bland annat Centerpartiet, Miljöpartiet och delar av Socialdemokraterna.
– Vi hade ju lite tur. Man ifrågasatte effekterna på miljön och vattengenomströmningen, men det visade ju sig att det inte var några problem efter de åtgärder vi vidtagit. Ett annat argument var att det skulle bli för dyrt, kostnadsberäkningarna skulle inte hålla och staterna skulle få stå för kostnaderna. Det visade sig att de höll och nu är det vilda protester när man försöker begränsa trafiken, säger Georg Andersson.
Han blir lite förvånad över att det gått hela 25 år sedan avtalet skrevs under. Trots att han bor långt från Öresundsregionen blir han fortfarande då och då påmind om beslutet.
– Det hände bara för någon vecka sedan att en man från Malmö var uppe i Umeå och sade ”tack Georg, för bron”. Jag vet inget annat beslut som folk kommer och tackar för idag, så det känns bra, säger han.
News Øresund – Anna Palmehag
-
Danmark5 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur11 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Infrastruktur11 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden10 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv8 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv8 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Samhälle12 månader sedan
Nu börjar visitationszoner efter dansk modell gälla i Sverige
-
Samhälle11 månader sedan
Danmark skriver ner befolkningsprognosen – väntas nå 6 miljoner invånare 2028