Intervjuer
Tidigare tv-chef tar svenskt produktionsbolag till Danmark

Emma Kronqvist fick lära känna ytterligare ett land på djupet, när hon i slutet av 2017 tog steget från svensk tv-produktion och flera chefsroller inom SVT till att bli tv-chef för Danmarks Radio (DR). Nu har hon gått vidare och håller just på att starta upp ett danskt dotterbolag till det svenska tv- och filmproduktionsbolaget Nexiko. En så bred och gränsöverskridande kännedom om marknaden som hon fått på kuppen är ingen vanlighet inom tv-branschen, menar hon.
Det är försommar i Köpenhamn och Malmö och Emma Kronqvist har nyligen haft bråda dagar med att ta reda på hur hon startar upp ett aktiebolag i Danmark och med att rekrytera 15 anställda till det nya bolaget. Den gränsregionala informationen för företagare kunde vara bättre, anser hon. Men hon är glad över möjligheterna hon tror att det nya independent-produktionsbolaget kommer att ge. Nexiko har funnits i flera år i Stockholm – grundat bland annat av de svenska tv-profilerna Fredrik Vikingsson och Filip Hammar – och får nu alltså ett danskt dotterbolag.
– Nexiko är för mig några av de bästa i branschen, rent kreativt och bra människor att arbeta med. När en konsultkollega i Danmark och jag började titta på deras format och möjligheterna att sälja i Danmark sålde vi en produktion nästan direkt. Då kände jag att jag vill vara med och bygga den här familjen – och vi hör hemma i Köpenhamn, säger Emma Kronqvist.
Tvekade inte att ta jobb i Danmark
Hon har en lång karriär bakom sig inom tv, inte minst som chef inom Sveriges Television, SVT, senast som chef för allmän-TV i Malmö, Göteborg och Umeå. Men när möjligheten att få ett spännande jobb på danska DR tvekade hon inte.
– Jag hade inget särskilt förhållande till Danmark och Köpenhamn före jobbet. Men jag kände nyfikenhet inför att träffa människor i samma bransch, och möta samma typ av problem, men med helt nya förutsättningar. Dessutom innebar det en möjlighet att bo kvar i Västra hamnen i Malmö och ändå lära känna ett nytt lands kultur. Det var lockande, säger hon.
Emma Kronqvist var också nyfiken på affärs- och ledarkulturen i Danmark, som hon föreställde sig skulle passa henne.
– Ibland i Sverige har jag känt att jag går kanske går för snabbt fram ibland. Jag kan tycka att det är lite för segt och inte tillräckligt rak kommunikation. Men det visade sig när jag kom till Danmark att jag har ett väldigt svenskt ledarskap, säger hon och skrattar.
En skillnad mellan länderna som hon tar upp är skillnaden i kommunikation, där det ofta sägs att danskarna är raka och tuffa i ledarskapet. Men Emma Kronqvist köper inte den gängse uppfattningen rakt av.
– Det är en myt. Det är sant att de är raka och tydliga i det som inte är så känslomässigt utmanande. Men det jag upplevde med det svenska ledarskapet – att ställa frågan till någon som är upprörd eller arg: ”hur har du det?” – den frågan är mycket farligare, när det kommer till sårbarhet och det personliga. Det är de inte vana att prata om. Där har jag upplevt en knäsvaghet hos tuffa danskar. Det har varit en spännande utmaning, säger hon.

Till intervjurapporten har det gjorts tolv intervjuer med några av de kulturchefer som jobbar på andra sidan Öresund för att samla deras kunskap om och perspektiv på dansk och svensk kultur. Foto: News Øresund
Mindre stigmatiserande att bli av med jobbet i Danmark
Hon ser också skillnader mellan Danmark och Sverige när det handlar om synen på kontrakt, åtminstone upplever hon att det är så inom tv-branschen.
– I Sverige gäller de kontrakt som man skriver under. Det tar tid att förhandla fram dem, men sedan gör man det som står i kontraktet. I Danmark är de mellanmänskliga relationerna viktiga hela vägen. Man ses hela tiden, för det är inte säkert att kontraktet löser allt. Jag kan gilla det.
Även det snabbare danska beslutstempot tycker Emma Kronqvist om – ”ett modernt ledarskap jämfört med Sverige” – liksom att det inte är lika stigmatiserande att bli av med jobbet. Det blev hon varse i samband med att politikerna beslutade om stora nedskärningar på DR under hennes tid där, och 400 anställda måste sägas upp.
– Jag tycker det är oerhört intressant när LAS-frågan är så stark i Sverige, att det finns ett alternativ i Danmark. Det var så fint med medarbetare som togs emot ute i branschen efter att de blivit av med jobbet. Folk hörde av sig, bjöd på fika och frågade ”vad ska du göra nu?”. I Sverige kan man knappt tala om att man blivit uppsagd. I Danmark är det inget stigma. Där är vi väldigt olika, säger hon.
Själv tvingades Emma Kronqvist efter drygt två år som tv-chef lämna Danmarks Radio i januari 2020 efter en oenighet om verksamhetens framtida inriktning.
– Jag tyckte att det var väldigt lustfyllt att jobba i Danmark – och jag tycker mycket om danskarna. De relationer jag har byggt upp här tycker jag är roliga och inspirerande. Jag gillar också farten och att det är okej att göra misstag och sedan göra om, säger hon.
Chockad över hur lite pengar DR hade
Rent personligen uppskattar hon också att få ha lära känna Danmark mer på djupet – något som med nödvändighet följer när man är chef inom public service, menar hon.
– Jag var tvungen lära mig allt från litteraturhistoria till geografi när jag var på DR och det är ju en otrolig tillgång. Som någon sade: det är som att ha en lägenhet och plötsligt upptäcker man att där finns en dörr till, till ett extra rum. Det är också en tillgång att känna sig hemma i en fantastisk europeisk storstad, säger Emma Kronqvist.
Hon har också fått inblick i ett finansieringssystem av tv-produktioner och andra kulturprojekt, som skiljer sig en del från hur det fungerar i Sverige.
– I Danmark är det mer tillåtet att finansiera kulturprojekt med fondpengar. Jag upplever ett större kulturintresse i det privata näringslivet och även att det anses okej att vara beroende av fondmedel för att sätta igång projekt. I Sverige upplevs det som farligt att vara beroende av privata fondmedel. Jag kan förstå det, men ser också fördelarna med projekt som faktiskt kommer igång medan de kanske inte alls blir av i Sverige, säger hon.
Samtidigt blev hon närmast chockad när hon kom till DR över hur lite pengar som bolaget hade att röra sig med. Det har ju till stor del att göra med att befolkningen som betalar skatt och licensavgifter bara är hälften så stor som i Sverige, påpekar hon, men uppdraget var ju ändå i huvudsak detsamma i båda länderna.
– Det är otroligt så mycket tv och bra produktioner man kunde göra med så lite pengar, säger hon.

Emma Kronqvist var tidigare tv-chef på DR och har även haft chefsroller på SVT. Hon beskriver att finansieringssystemen i Danmark och Sverige skiljer sig en del. Foto: News Øresund
Administration och krångel stör pendlandet
Under hela tiden som Emma Kronqvist jobbat i Danmark har hon valt att bo kvar i Malmö och pendla till Köpenhamn. Å ena sidan har det varit smidigt, menar hon, eftersom avståndet är kort jämfört med att jobba i Stockholm eller Umeå. Å andra sidan upplever Emma Kronqvist gränspendlarlivet som fyllt av små och stora irritationsmoment.
– Jag har haft besvär med allt från det enkla som till exempel telefonabonnemang över sundet, till osynkade myndigheter och administration som känns onödigt klumpig när vi ändå är i något slags nordiskt samarbete. Det har jag blivit häpen över och lite ledsen. Som att hur lång tid det tar att föra över pengar mellan bankkonton eller att jag har svårt att gå till tandläkaren i Sverige fast jag har rätt till det – jag måste fylla i blanketter från Försäkringskassan. Det känns som om jag nästan lika gärna kunde ha varit en flykting från ett land långt härifrån, säger hon.
Nu senast hade hon alltså huvudbry med att ta reda på hur hon som svensk skulle kunna starta ett aktiebolag i Danmark. För sedan januari 2020 jobbar Emma Kronqvist alltså inte längre som tv-chef på DR. I stället har hon haft några år som konsult då hon bland annat föreläst om public services historia och koppling till demokratin. Och nu ska hon alltså leda Nexikos nya satsning i Danmark. Hon menar själv att den typen av gränsöverskridande nätverk hon har, i kombination med hennes kunskap om och erfarenhet av både Danmark och Sverige, är något ganska ovanligt. Med undantag för dem som arbetar inom drama är tv-branschen väldigt nationell, menar hon.
– Det finns ju svenskar som kommit på att det är spännande att jobba i Köpenhamn, till exempel som klippare. Men såvitt jag känner till är de ganska få, säger hon.
Hoppas på skandinaviskt samarbete
Att Nexiko hittade en person med den typen av erfarenhet som Emma Kronqvist har var en förutsättning för att de skulle satsa i Danmark, menar hon.
– De hade inte relationerna och förstod sig inte på den danska marknaden. Det krävs ju att det är någon som liksom har det inne i kroppen, och förstår relationerna. Alla i Malmö sade till mig ”att starta bolag i Danmark det gör man, och sedan är man tillbaka i Sverige inom ett år”.
Men du kommer inte att vara tillbaka i Sverige inom ett år?
– Nej, det tror jag inte! säger hon och skrattar.
Nu hoppas Emma Kronqvist att Nexiko i Danmark, precis som i Sverige, kan bli ett lokalt alternativ i en bransch där stora, internationella bolag har en stor del av marknadsandelarna. Nexiko startade i Sverige 2012 och har hittills expanderat till Norge och nu Danmark. Dessutom har produktionsbolaget ett kontor i Los Angeles.
– Jag har ju en bakgrund från broadcasting och ett intresse av att vara nära människor och i det här fallet tv-tittarnas behov och drömmar och utmaningar, så jag lägger alltid fokus på vem och varför någon ska vilja se det vi gör. Jag vill utveckla med hjärtat och med fokus på människors behov. Vi är också i en tid när tittarna flyttar från vanlig tv till streaming. Vi vill göra program som kan det och som har något på hjärtat, inom livsstil, kultur och underhållning, säger hon.
Framöver hoppas hon att Nexiko ska kunna utnyttja att de finns såväl i Danmark, Norge och Sverige – och samarbeta över gränserna.
– Det är klart en ambition att ge oss på den skandinaviska marknaden, som inom barnutbud och drama har fungerat länge. Det har varit svårare att lyckats med övriga panskandinaviska projekt, men vem vet, vi kanske löser det också. Men vi vill helt klart ha samarbete, för att dra lärdom av varandra och utvecklingen på marknaderna. Det är en stor styrka att ha med sig så mycket erfarenhet som jag har från Sverige, för jag är uppdaterad om vad som händer på marknaden på två ställen. Det är jättebra, säger Emma Kronqvist.
(Anna Palmehag – News Øresund)
Fakta: Nexiko
Det svenska produktionsbolaget Nexiko grundades 2012 av de svenska tv-personligheterna Filip Hammar och Fredrik Wikingsson, samt Lars Beckung och Mikael Svensson. Nexiko har sitt huvudkontor i Stockholm och dessutom verksamhet i Norge, USA (Los Angeles) och numera även Danmark.
Emma Kronqvist är vd för det dotterbolag som Nexiko nu startar upp i Danmark. Tidigare har hon haft flera chefsroller inom såväl Sveriges Television som Danmarks Radio.
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur12 månader sedan
Öresundsbron klarar fyrdubbling av tågtrafiken för gods och passagerare – men det kräver ytterligare en sänktunnel mellan Pepparholm och Kastrup
-
Samhälle12 månader sedan
Greater Copenhagens vd går till Innovation Skåne