Connect with us

Arbetsmarknad

Låst läge i tågkonflikten får medlare att agera

Publicerad

den

KP Thorwaldsson

LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson meddelar att samtliga 14 LO-förbund ger Seko sitt fulla stöd i tågkonflikten med Veolia och Almega. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Konflikten mellan fackförbundet Seko och tågoperatören Veolia om arbetsvillkoren på de svenska Öresundstågen är fortfarande låst. Under tisdagen kommer Medlingsinstitutet att möta parterna var för sig. Samtidigt har LO uttalat sitt stöd för Seko.

– Vi kommer att träffa båda parterna var för sig under tisdagen, sedan får vi se hur fortsättningen ser ut, säger Leif Ohlsson vid Medlingsinstitutet till TT.

Efter en veckas strejk möttes parterna under söndagen, men förhandlingarna körde då fast på nytt.
– Vi gav Seko ett förslag igår och de gav oss ett förslag och de ville inte köpa vårt förslag och vi inte deras. Vi föreslog att träffas idag, men Seko ville inte, så både förhandlingarna och tågen står helt stilla, säger David Wästberg, presschef på arbetsgivarorganisationen Almega, till News Øresund.

I dagsläget finns inga nya förhandlingar inplanerade utan endast samtal med medlarna. Jonas Pettersson, kommunikationschef på Seko, säger sig inte ha någon aning om när förhandlingarna kan återupptas.
– Det har inte varit några kontakter under dagen, säger han.

Under måndagen ställde sig LO bakom Seko i konflikten om tågpersonalens arbetsvillkor.
– Med detta uttalande ställer sig samtliga 14 LO-förbund bakom Seko och ger dem sitt fulla stöd i konflikten med Veolia och Almega (arbetsgivarorganisationen, reds anm), säger LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson i ett uttalande.

Konflikten mellan Seko och tågoperatören Veolia handlar om arbetstiderna och villkoren för de anställda på de svenska Öresundstågen som kör i södra Sverige och över Öresundsbron fram till Huvudbangården i Köpenhamn samt på Snälltåget mellan Malmö och Stockholm. Seko vill inte gå med på att heltidstjänster omvandlas till deltids- och timanställningar, medan Veolia hävdar att dagens kollektivavtal innebär att heltidsanställda lokförare och tågvärdar arbetar i snitt 28 timmar i veckan.

Under konflikten har DSB Øresund, som kör Øresundstågen på dansk sida och fram till Malmö Central, ställt in tågtrafiken över Öresundsbron och erbjuder istället sundsresenärerna bussar i skytteltrafik mellan Hyllie i Malmö och Köpenhamns flygplats i Kastrup. (News Øresund) 

 

Läs mer:

Tågstrejk blir valfråga

Bussar räddar Öresundstrafiken

Strejk stoppar Öresundstågen till Danmark

 

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark12 timmar sedan

Växelkurs och prisskillnader gynnar danskar som köper fritidshus i Skåne

Svenska fritidshus är billigare att köpa än danska, och prisskillnaderna är särskilt stora mellan Själland och södra Sverige. Det visar...

Arbetsmarknad13 timmar sedan

Lågkonjunkturen dröjer sig kvar i Skåne – och skillnaderna inom länet ökar

Lågkonjunkturen fortsätter i hela landet, så även i Skåne. Men utvecklingen är inte lika dramatisk som tidigare, och det finns...

Hållbarhet16 timmar sedan

Svensk klimatutredning vill skära av Östersjön från världshaven

För att minska risken för översvämningar vid Sveriges och Danmarks kuster bör en gigantisk damm byggas mellan Skagen och Bohuslän....

Hållbarhet2 dagar sedan

Bron 25 år: ”Gör vi bra saker flyttar naturen in”

När man på allvar började planera Öresundsbron var det många som oroade sig över hur miljön i Öresund skulle påverkas....

Danmark2 dagar sedan

Svag svensk krona och stark dansk arbetsmarknad lyfter Öresundsintegrationen

Den svaga svenska kronan i kombination med en fortsatt stark dansk arbetsmarknad gör att allt fler arbetspendlar över Öresund. Samtidigt...

Norden6 dagar sedan

En gemensam nordisk debattredaktion diskuterades av chefredaktörer från Danmark, Sverige, Norge och Finland

En nordisk debattredaktion där gemensamma frågor kan diskuteras. Det var ett förslag som togs upp av svenska Dagens Nyheters chefredaktör...

Norden6 dagar sedan

Finland miljardsatsar på att lämna rysk spårvidd och anpassa järnvägen till europeisk standard

I Finland har järnvägen en spårvidd på 1 524 millimeter, samma som i Ryssland. Nu har Finland beslutat att stegvis...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.