Connect with us

Arbetsmarknad

Låst läge i tågkonflikten får medlare att agera

Publicerad

den

KP Thorwaldsson

LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson meddelar att samtliga 14 LO-förbund ger Seko sitt fulla stöd i tågkonflikten med Veolia och Almega. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Konflikten mellan fackförbundet Seko och tågoperatören Veolia om arbetsvillkoren på de svenska Öresundstågen är fortfarande låst. Under tisdagen kommer Medlingsinstitutet att möta parterna var för sig. Samtidigt har LO uttalat sitt stöd för Seko.

– Vi kommer att träffa båda parterna var för sig under tisdagen, sedan får vi se hur fortsättningen ser ut, säger Leif Ohlsson vid Medlingsinstitutet till TT.

Efter en veckas strejk möttes parterna under söndagen, men förhandlingarna körde då fast på nytt.
– Vi gav Seko ett förslag igår och de gav oss ett förslag och de ville inte köpa vårt förslag och vi inte deras. Vi föreslog att träffas idag, men Seko ville inte, så både förhandlingarna och tågen står helt stilla, säger David Wästberg, presschef på arbetsgivarorganisationen Almega, till News Øresund.

I dagsläget finns inga nya förhandlingar inplanerade utan endast samtal med medlarna. Jonas Pettersson, kommunikationschef på Seko, säger sig inte ha någon aning om när förhandlingarna kan återupptas.
– Det har inte varit några kontakter under dagen, säger han.

Under måndagen ställde sig LO bakom Seko i konflikten om tågpersonalens arbetsvillkor.
– Med detta uttalande ställer sig samtliga 14 LO-förbund bakom Seko och ger dem sitt fulla stöd i konflikten med Veolia och Almega (arbetsgivarorganisationen, reds anm), säger LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson i ett uttalande.

Konflikten mellan Seko och tågoperatören Veolia handlar om arbetstiderna och villkoren för de anställda på de svenska Öresundstågen som kör i södra Sverige och över Öresundsbron fram till Huvudbangården i Köpenhamn samt på Snälltåget mellan Malmö och Stockholm. Seko vill inte gå med på att heltidstjänster omvandlas till deltids- och timanställningar, medan Veolia hävdar att dagens kollektivavtal innebär att heltidsanställda lokförare och tågvärdar arbetar i snitt 28 timmar i veckan.

Under konflikten har DSB Øresund, som kör Øresundstågen på dansk sida och fram till Malmö Central, ställt in tågtrafiken över Öresundsbron och erbjuder istället sundsresenärerna bussar i skytteltrafik mellan Hyllie i Malmö och Köpenhamns flygplats i Kastrup. (News Øresund) 

 

Läs mer:

Tågstrejk blir valfråga

Bussar räddar Öresundstrafiken

Strejk stoppar Öresundstågen till Danmark

 

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Fastighet1 december, 2023

Nära 10 000 svenska fastigheter har hållbarhetscertifierats – snart skärps kraven på branschen ännu mer

Sedan de första svenska byggnaderna hållbarhetscertifierades år 2007 har ytterligare nära 10 000 följt i deras spår. Omkring ett dussintal olika...

Arbetsmarknad1 december, 2023

3 000 personer besökte konferens för mänskliga rättigheter i Helsingborg

Temat för årets upplaga av MR-dagarna (Mänskliga rättighetsdagarna) var Rätten till utbildning och arbete. Konferensen, som arrangerades i Helsingborg den...

Samhälle1 december, 2023

Dansk-svensk kunskapsresa med fokus på energi

Samarbetsprojekt över Öresund inom hållbarhet, Köpenhamns år som världsarkitekturhuvudstad och de danska satsningarna på havsbaserad vindkraft. Det var ämnen som...

Danmark1 december, 2023

Köpenhamn utreder avgift på turister

På torsdagskvällen beslutade en majoritet av politikerna i Köpenhamns borgerrepræsentation (kommunfullmäktige) att utreda om den danska huvudstaden ska införa en...

Hållbarhet30 november, 2023

Nordens miljö- och klimatministrar undertecknar gemensam klimatdeklaration inför Cop28

Initiativet till en gemensam nordisk klimatdeklaration till FN:s klimattoppmöte Cop28 i Dubai som inleds under torsdagen kommer från Island, som...

Energi30 november, 2023

Danska Ørsted vill storsatsa på vindkraft i Sverige – väntar fortfarande på besked från regeringen om Skånes Havsvindpark

Energibolaget Ørsted, med danska staten som majoritetsägare, storsatsar på att bygga havsbaserad vindkraft i Sverige. Kontor har etablerats i Malmö...

Samhälle30 november, 2023

Både Sverige och Danmark är i recession — ekonomierna har krympt två kvartal i rad

Svensk och dansk ekonomi har krympt två kvartal i rad, visar de senaste officiella siffrorna från ländernas statistikbyråer. Därmed befinner...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.