Arbetsmarknad
Låst läge i tågkonflikten får medlare att agera
Konflikten mellan fackförbundet Seko och tågoperatören Veolia om arbetsvillkoren på de svenska Öresundstågen är fortfarande låst. Under tisdagen kommer Medlingsinstitutet att möta parterna var för sig. Samtidigt har LO uttalat sitt stöd för Seko.
– Vi kommer att träffa båda parterna var för sig under tisdagen, sedan får vi se hur fortsättningen ser ut, säger Leif Ohlsson vid Medlingsinstitutet till TT.
Efter en veckas strejk möttes parterna under söndagen, men förhandlingarna körde då fast på nytt.
– Vi gav Seko ett förslag igår och de gav oss ett förslag och de ville inte köpa vårt förslag och vi inte deras. Vi föreslog att träffas idag, men Seko ville inte, så både förhandlingarna och tågen står helt stilla, säger David Wästberg, presschef på arbetsgivarorganisationen Almega, till News Øresund.
I dagsläget finns inga nya förhandlingar inplanerade utan endast samtal med medlarna. Jonas Pettersson, kommunikationschef på Seko, säger sig inte ha någon aning om när förhandlingarna kan återupptas.
– Det har inte varit några kontakter under dagen, säger han.
Under måndagen ställde sig LO bakom Seko i konflikten om tågpersonalens arbetsvillkor.
– Med detta uttalande ställer sig samtliga 14 LO-förbund bakom Seko och ger dem sitt fulla stöd i konflikten med Veolia och Almega (arbetsgivarorganisationen, reds anm), säger LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson i ett uttalande.
Konflikten mellan Seko och tågoperatören Veolia handlar om arbetstiderna och villkoren för de anställda på de svenska Öresundstågen som kör i södra Sverige och över Öresundsbron fram till Huvudbangården i Köpenhamn samt på Snälltåget mellan Malmö och Stockholm. Seko vill inte gå med på att heltidstjänster omvandlas till deltids- och timanställningar, medan Veolia hävdar att dagens kollektivavtal innebär att heltidsanställda lokförare och tågvärdar arbetar i snitt 28 timmar i veckan.
Under konflikten har DSB Øresund, som kör Øresundstågen på dansk sida och fram till Malmö Central, ställt in tågtrafiken över Öresundsbron och erbjuder istället sundsresenärerna bussar i skytteltrafik mellan Hyllie i Malmö och Köpenhamns flygplats i Kastrup. (News Øresund)
Läs mer:
Bussar räddar Öresundstrafiken
Strejk stoppar Öresundstågen till Danmark
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Riksdagen röstar om id-kontrollag den 15 februari – så förbereder sig transportörerna
-
Samhälle11 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år