Arbetsmarknad
Strejk stoppar Öresundstågen till Danmark


Enligt Veolia Transport har en lokförare på Öresundstågen en grundlön på 35 200 kronor per månad och en heltidsanställd tågvärd 27 500 kronor. Foto: News Øresund – Johan Wessman
Klockan 03.00 natten till måndagen utbryter en strejk som stoppar all trafik med Öresundståg i Sverige på väg till eller från Danmark. Svenska operatören Veolia Transport upphör helt med trafiken. Danska DSB Øresund sätter in bussar mellan Hyllie i Malmö och Köpenhamns flygplats i Kastrup. SJ:s tågtrafik över Öresundsbron påverkas inte.
76 000 dagliga passagerare i främst Sverige berörs enligt tågoperatören Veolia Transport när fackföreningen Seko tar ut 250 lokförare och tågvärdar på de svenska Öresundstågen och Snälltåget mellan Malmö och Stockholm i strejk. Seko har även utlyst en övertidsblockad samt en blockad mot nyanställningar och inhyrning på företaget.
Strejken berör inte personalen på de Öresundståg som trafikeras av danska DSB Øresund. Men även de danska Öresundstågen upphör att köra över bron till Malmö och istället sätts bussar in som enligt DSB Øresund ska avgå var femte minut mellan flygplatsen i Kastrup och Hyllie i Malmö. Restiden med buss kommer att bli längre än med tåg. DSB Øresund kör i normal drift Öresundstågen från Helsingör och fram till Malmö Central medan Veolia Transport kör Öresundstågen i Sverige och fram till Köpenhamns huvudbangård.
Konflikten gäller snarare tågpersonalens anställningsvillkor hos den svenska operatören Veolia Transport än lönenivån. Enligt ett pressmeddelande från Seko lämnade inte medlarna något bud eftersom de anser att parterna, Veolia Transport och fackförbundet Seko, står för långt från varandra i konflikten.
”Seko hade emotsett ett bud som innehöll utfästelser som begränsar möjligheten att omvandla heltidsjobb till otrygga deltids- och timanställningar, men då detta inte har skett är nu strejken ett faktum”, skriver Seko.
Kärnan i konflikten är det lokala kollektivavtal som reglerar hur tågpersonalens arbetstid läggs ut. Veolia Transport varslade tidigare i år 252 lokförare och tågvärdar om uppsägning men med möjlighet till återanställning på nya villkor.
Enligt Seko innebar Veolias varsel att två av tre tågvärdar och hälften av alla lokförare skulle tvingas byta heltids- mot deltidsjobb för att bli återanställda. Ett stort antal anställda skulle få heltidsjobben ersatta av mera osäkra timanställningar.
– Vi kan inte acceptera att villkorsdumpning får fotfäste inom järnvägsbranschen, säger Sekos förbundsordförande Janne Rudén i en kommentar.
Seko menar att Veolia Transports anbud på driften av de svenska Öresundstågen, som var 53 miljoner kronor billigare än närmaste konkurrerande anbud, är för lågt och att det nu går ut över personalen.
Veolia Transport pekar på att företaget är bundet av ett lokalt kollektivavtal som innebär att det i praktiken inte går att schemalägga heltidsanställda fullt ut. Resultatet blir enligt företaget att deltidsarbetande personal får heltidslön.
– Vi vill ha heltidsanställda, men i regelverket i kollektivavtalet finns det sådana stora låsningar att vi idag inte har möjlighet att kunna erbjuda full arbetstid. De här sakerna är vi överens om. Men när vi kommer till protokollskrivning kommer det in en kravställning om att man vill villkora hur många timanställda som ska finnas i företaget, det är ett villkor som är direkt omöjligt, säger Mikael Danielsson, affärsområdeschef på Veolia Transport, i ett pressmeddelande.
Seko tillbakavisar Veolias uppgifter och menar att företaget helt enkelt är dåligt på att schemalägga. Facket hävdar att det utan problem går att skapa scheman där tågpersonalen är i tjänst 98 procent av arbetstiden. – Veolia har basunerat ut att heltidsanställningar är det bästa och att företaget ska ha så få timanställda som möjligt, men de vill inte ge oss några bindande utfästelser om att man vill begränsa deltids- och timanställningar. Utan ett avtal är deras ord inget värt, säger Valle Karlsson, avtalssekreterare på Seko i ett uttalande. (News Øresund)
-
Danmark6 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Danmark12 månader sedan
Danskt trepartsavtal om CO2-avgift för lantbruket klart – visar att 2030-målet för utsläppen nås
-
Näringsliv10 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Norden12 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv10 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Danmark9 månader sedan
Utan invandring eller stigande fruktsamhet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt
-
Samhälle12 månader sedan
Danmark firar inte midsommarafton utan Sankt Hans-afton på söndag
-
Politik8 månader sedan
Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner