Infrastruktur
Sverigeförhandlingen föreslår lånefinansierade höghastighetsjärnväg i slutrapport till regeringen


Höghastighetsjärnvägen är en nödvändig satsning menar HG Wessberg, som tillsammans med Catharina Håkansson Boman har varit förhandlingspersoner i Sverigeförhandlingen. Foto: News Öresund
Under onsdagen lämnade Sverigeförhandlingen över sin slutrapport och de avtal som slutits med kommuner och regioner runtom i landet till regeringen. I avtalen ingår 285 400 nya bostäder, målet var 100 000 stycken. I slutrapporten föreslås en lånefinansierad utbyggnad av höghastighetsjärnväg för hastigheter om 320 km/h som kan stå klar 2035.
Sverigeförhandlingen tillsattes 2014 av den svenska regeringen för att förhandla om medfinansiering och skapa nyttor som bland ökat bostadsbyggande kring infrastrukturprojekt och främst höghastighetståg Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Fokus i arbetet har varit på att möjliggöra ett snabbt genomförande av höghastighetsjärnväg i Sverige och att förhandla om stationsläge, medfinansiering och nya bostäder samt kollektivtrafikförbättringar.
I slutrapporten föreslår Sverigeförhandlingen att höghastighetsjärnväg ska byggas för hastigheter om 320 km/h och att utbyggnaden ska vara färdig runt år 2035. Finansieringen föreslås komma genom lån i Riksgälden.
− Höghastighetsjärnvägen är vår största infrastruktursatsning på 150 år och en nödvändig satsning på vårt järnvägssystem. Med lånefinansiering kan järnvägen byggas ut snabbt, vilket är en förutsättning för att få ut alla samhällsnyttor och klimateffekter. Då riskerar vi heller inte att under lång tid tränga ut andra angelägna infrastrukturinvesteringar. Höghastighetsjärnvägen är ett samhällsbygge som inte kan vänta, säger HG Wessberg, som tillsammans med Catharina Håkansson Boman har varit förhandlingspersoner, i ett pressmeddelande.
Det framgår även i slutrapporten att Sverigeförhandlingen är överens med Danmark om att fortsätta samarbetet som bland annat resulterat i en gemensam trafikprognos för Öresundstrafiken i form av en strategisk analys om ”bl.a. vilka nyttor som en ny fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör skulle ge”. Analysen har en budget på 10 miljoner danska kronor 2018–2020. (News Øresund)
Läs mer:
Läs mer: Öresundsbron klarar trafiken fram till 2050 – dansk-svensk prognos för Öresundstrafiken
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur11 månader sedan
Öresundsbron klarar fyrdubbling av tågtrafiken för gods och passagerare – men det kräver ytterligare en sänktunnel mellan Pepparholm och Kastrup
-
Samhälle11 månader sedan
Greater Copenhagens vd går till Innovation Skåne