Infrastruktur
STRING skapar konsortium med privata aktörer för att bygga ut järnvägen Göteborg-Oslo
Den politiska samarbetsorganisationen STRING arbetar nu tillsammans med en rad privata aktörer från Sverige, Norge och Danmark för att skapa ett gemensamt konsortium. Målet är att konsortiet ska utreda och presentera en fullt finansierad plan för utbyggnad av järnvägen mellan Göteborg och Oslo. Enligt STRING:s vd Thomas Becker är fokus nu på detaljerna i samarbetet för att kunna starta upp konsortiet.
– Vi vill samla ett konsortium av privata företag som är villiga att lägga handen på den varma plattan. De använder resurser och pengar på att göra en helt färdig plan, både tekniskt och ekonomiskt, säger Thomas Becker, vd STRING, och fortsätter:
– Det är ett uttryck av att vi inte längre tror på den statliga prioriteringen för investeringar på sträckan Oslo-Göteborg. Det kommer inte att hända.
Den politiska organisationen STRING samlar därför en rad privata aktörer i ett gemensamt konsortium som utreder och står bakom ett förslag för en sådan utbyggnad.
– Inget förbjuder att vi gratis gör en plan och lägger den på bordet i Stockholm och Oslo. Kom inte och säg att det är omöjligt att bygga, här finns privata aktörer som står bakom ett förslag och tar de ekonomiska riskerna. Det gör det svårt för staten att säga nej. Sen får vi se om regeringarna vill förhandla, om vi kan få billigare ränta eller liknande, men det är inte baserat på statliga tillskott. Dock kommer vi att söka om EU-bidrag, säger Thomas Becker.
Det som diskuteras är en utbyggnad av den befintliga järnvägen, som idag på vissa delar av sträckan Göteborg-Oslo är enkelspårig, till dubbelspår och möjlighet att köra högre hastigheter. Tågtekniken som undersöks är hastigheter på upp till 250 km/h för passagerartåg och något lägre hastigheter för godståg.
– Vissa sträckningar är hastigheten idag 30 km/h. Det tar sju-åtta timmar att frakta gods med tåg på sträckan, det är ingen konkurrens för lastbilar på diesel, säger Thomas Becker.
Förhoppningen är att en utbyggnad på sträckan Oslo-Göteborg också ska framskynda andra investeringar som STRING-samarbetet ser behov av på sträckan ner mot Tyskland, däribland kring Öresund, menar Thomas Becker.
– Bygger man första delen är det helt säkert ett annat politiskt tryck att bygga resten så att man kan ta tåget från Oslo till Hamburg nästan lika snabbt som att flyga, säger han.
Den så kallade STRING-regionen täcker en geografi över Tyskland, Danmark, Sverige och Norge. Den politiska samarbetsorganisationen STRING arbetar för att ta bort flaskhalsar i järnvägstrafiken och att skapa en sammanhängande megaregion. Bland medlemmarna finns bland annat Malmö stad och Region Skåne i Sverige, Köpenhamns kommun och Region Hovedstaden i Danmark, Oslo Kommun och Viken Fylkeskommune i Norge samt Hamburg och Schleswig-Holstein i Tyskland.
(News Øresund – Jenny Andersson)
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen