Infrastruktur
SJ tar över driften av Öresundstågen både i Sverige och Danmark

SJ vann Skånetrafikens upphandling och kommer att köra Öresundstågen i Sverige från och med december 2020 och i Danmark från 2022. Det statliga tågbolaget bildar ett nytt affärsområde, SJ Öresund, som kommer att sköta såväl drift som underhåll. Avtalet innebär att SJ kommer att driva all trafik med persontåg mellan Danmark och Sverige – med egna X2000 och nu även med Öresundståg.
”Vår målsättning är att bedriva en kollektivtrafik som får ökad attraktionskraft och bidrar till tillväxt och ökad livskvalitet i södra Sverige”, säger SJ:s vd Crister Fritzson i ett pressmeddelande.
Det nya avtalet börjar gälla i december 2020 och sträcker sig över åtta år, med option på ytterligare två. Trafikavtalet är till skillnad från dagens avtal ett helhetsåtagande, där såväl drift som underhåll kommer att ske i SJ: s regi. Underhållet av tågen kommer att ske i en ny underhållsdepå som Region Skåne bygger i Hässleholm. Personalen på Transdev, som idag ansvarar för driften av Öresundstågen, kommer att erbjudas anställning av SJ.
Fram till 2022 kommer SJ att ansvara för trafiken på svensk sida, men från och med 2022 kommer bolaget även att ha driftsansvar för Öresundstågens trafik på dansk sida, enligt en överenskommelsemellan det danska transportministeriet och Skånetrafiken. Slutstation blir då danska Österport. I dagsläget sköts trafiken med Öresundståg med personal både från Transdev och statliga danska DSB.
– Jag är glad att vi med det nya trafikavtalet kan ta ett stort steg för att nå målen med bättre punktlighet och nöjdare kunder. Med en ny underhållsdepå, det nya trafikavtalet med Danmark och ett helhetsåtagande där SJ AB står för både trafik och underhåll kan vi förbättra upplevelsen för alla resenärer på Öresundstågen och förhoppningsvis öka resandet, säger Carina Zachau (M), ordförande för kollektivtrafiknämnden i Region Skåne, i ett pressmeddelande.
SJ har under våren talat om Köpenhamn som framtidens skandinaviska hubb för tågtrafik, och med den vunna upphandlingen av Öresundstågen ökar bolaget sin närvaro i regionen. Bolaget har även planer på expansion i Danmark, och kör redan med X2000 direkt från Stockholm till Köpenhamn. Bolaget arbetar sedan tidigare med att förse alla X2000-tåg med ny teknik som ska göra att fler tåg klarar av att rulla på bägge sidor sundet så att SJ kan trafikera fler danska orter och på sikt, när Fehmarn Bält-tunneln står klar, även trafikera Hamburg. (News Øresund)
-
Danmark22 augusti, 2014
Danmark blir en del av Natos misilförsvarssköld
-
Samhälle17 juli, 2019
Skånetrafiken vill skjuta fram ny Metroavgift för svenska tågresenärer till januari 2020
-
Bostad/fastighet18 juni, 2019
Jernhusen satsar på stadsutveckling och bygger nytt kring stationer i Skåne
-
Arbetsmarknad7 juli, 2019
124 000 personer flyttade mellan Danmark och Sverige mellan 1861 och 1910
-
Infrastruktur7 mars, 2019
Stena Line flyttar Grenåfärjan från Varberg till Halmstad
-
Samhälle6 juli, 2019
Nationella järnvägsbolagens slutsats: Fehmarn bält-tunneln förskjuter fokus mot Skåne och Köpenhamn
-
Bostad/fastighet1 maj, 2019
Form/Design Center utökar verksamheten – och blickar över sundet med ny dansk vd
-
Infrastruktur7 juli, 2019
200 år sedan första ångbåten började trafikera Malmö – Köpenhamn