Connect with us

Danmark

Nytt historiskt avtal om Öresundstågen ska ge fler avgångar över bron

Publicerad

den

Danmarks transportminister Ole Birk Olesen (Liberal Alliance) och regionstyrelsens ordförande i Region Skåne, Henrik Fritzon (S) tar i hand på att Region Skåne tar över ansvaret för upphandlingen och driften av Öresundstågstrafiken från år 2022. Foto: News Øresund – Nicklas Bunck Sørensen Andersen

Ansvaret för att upphandla Öresundstågtrafiken läggs över på Skånetrafiken, vilket är ett naturligt val eftersom de flesta passagerarna ombord på tågen är svenskar. Det sade Danmarks transportminister Ole Birk Olesen (Liberal Alliance) i samband med att han och Region Skånes Henrik Fritzon (S) i dag skrev under ett nytt avtal på Malmö C.

– Det betyder dock inte att intresset för tågtrafiken över Öresund försvinner från dansk sida, tillade den danska ministern under signeringsceremonin.

Ekonomiskt sett kommer det danska transportministeriet och Skånetrafiken fortfarande att dela på ansvaret.

Utöver Ole Birk Olesen deltog alltså också regionrådets ordförande i Region Skåne, Henrik Fritzon (S), som skrev under den svenska versionen av avtalet, samt Linus Eriksson som är Skånetrafikens trafikdirektör.

– I dag är en viktig dag för Öresundstågstrafiken, då detta avtal ska stärka integrationen i Greater Copenhagen. Vår ambition är ett starkt samarbete mellan Danmark och Sverige och det skapar vi bland annat genom en bra infrastruktur mellan länderna, tillade Henrik Fritzon vid ceremonin.

Avtalet innebär att ansvaret för upphandlingen av tågtrafiken framöver ska ligga hos Skånetrafiken, vars trafikdirektör Linus Eriksson räknar med att avtalet träder i kraft i december 2020.

– Då kommer det att gå fyra Öresundståg i timmen jämfört med de tre som kör idag. I rusningstiden kommer det att gå sex tåg i timmen, precis som i dag, så på den fronten sker det inga förändringar, säger han till News Øresund.

Fram till år 2022 kommer Öresundstågtrafiken fortsatt att drivas av båda ländernas operatörer, men därefter kommer det fulla ansvaret för upphandlingen och driften av tågtrafiken att övergå till Skånetrafiken, tillägger han. Då kommer Öresundstågen dessutom att få Österport som dansk slutstation, och inte längre fortsätta längs Kustbanan, som de gör i dag.

Detta historiska avtal ska gälla i åtta år, förklarar Linus Eriksson, som samtidigt pekar på ett annat avtal om nya tågsystem på Öresundstågssträckningen. Från år 2023 räknar Skånetrafiken med att dra igång det nya tågsystemet ”System 3”, som innebär inköp av sex dubbeldäckartåg som ska lösa framtida kapacitetsproblem.

(News Øresund – Nicklas Bunck Sørensen Andersen)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle15 timmar sedan

Olika bild av broloppet i danska och svenska medier

Mediebevakningen av det dansk-svenska Broloppet över Öresund uppvisar stora skillnader. Svenska medier med lokaltidningen Sydsvenskan i spetsen hade en mera...

Samhälle17 timmar sedan

Politiker i Köpenhamn vill bygga hotell och kontor på Pepparholm

Öresundsförbindelsens fyra kilometer långa konstgjorda ö Pepparholm passar bra för att bygga hotell och kontor på. Det säger Jens-Kristian Lütken,...

Samhälle17 timmar sedan

Lunds universitet gör rekordstor rekrytering av internationella forskare

Med en satsning värd 85 miljoner kronor gör Lunds universitet sin största globala rekrytering någonsin när de söker efter 25...

Danmark3 dagar sedan

Försvaret närvarade vid Folkemødet till havs, i luften, på land och genom en invigning av nya Bornholms Regiment

Försvar, civilförsvar och det geopolitiska läget var ämnen för många debatter under Folkemødet. Samtidigt var det danska försvaret på plats...

Danmark3 dagar sedan

Socialdemokratiet riskerar historisk förlust i höstens kommunval i Köpenhamn

ALLINGE. Socialdemokratiet, med Pernille Rosenkrantz-Theil som toppkandidat till posten som överborgmästare, kommer att lida en historisk förlust i Köpenhamn i...

Danmark4 dagar sedan

Ny jätteregion ska göra den danska vården mer jämlik

ALLINGE. Den danska hälso- och sjukvården ska bli mer rättvis när Region Själland och Region Hovedstaden slås samman till Region...

Infrastruktur4 dagar sedan

Kris för utbyggnaden av Stockholms tunnelbana – fyra miljarder saknas

Höjd inflation och förseningar orsakade av överklaganden och skärpta miljökrav gör utbyggnaden av Stockholms tunnelbana dyrare än beräknat. Förhandlingar pågår...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.