Infrastruktur
Öresund centralt i ny SJ-satsning – vill expandera i Danmark

SJ vill expandera på den danska tågmarknaden. Inom de närmaste 2–3 åren är företagets förhoppning att danska resenärer inte bara ska kunna åka mellan Sverige och Köpenhamn, utan att de även ska kunna åka med svenska SJ till Fyn och Jylland. Bakom planerna ligger dels ett ökat resande mellan Sverige och Köpenhamn, men också den kommande Fehmarn-Bält-förbindelsen. ”Malmö och Köpenhamn blir den skandinaviska halvöns mittpunkt, och då är det en naturlig följd att vi tittar på Danmark”, säger SJ:s presschef Jonas Nilsson till News Øresund.
Varje dag rullar tåg i SJ: s regi mellan Stockholm och Köpenhamn. SJ har sedan slutet av 2012 även kört tåg mellan Göteborg och Köpenhamn sommartid, och denna sträcka har idag vuxit till 800 000–900 000 resenärer årligen. Under våren 2018 var Köpenhamn det av SJ: s resmål som ökade mest, och det är både med bakgrund av detta samt den kommande Fehmarn-Bält-förbindelsen som SJ nu expanderar sin tågsatsning i Danmark.
– Det bor 1,3 miljoner människor i Köpenhamnsområdet, och med en ny Fehmarn-Bält-förbindelse till Hamburg och 350 000 personer i Malmö ser vi en tyngdpunktsförskjutning. Detta är bakgrunden till att vi tittar på Danmark, det finns ett resenärsunderlag. Och till sist är det resenärerna som gör det möjligt för oss att satsa, säger Jonas Nilsson på SJ.
Idag finns inte tillräckligt med tåg som har rätt teknik för danska spår, men inom de närmsta 2–3 åren kommer alla de nya X2000-tågen förses med teknik som klarar de olika strömsystemen så att de kan rulla i både Sverige och Danmark. Inget annat företag har tåg som klarar detta vilket ger en konkurrensfördel. Under torsdag i nästa vecka kommer SJ att träffa trafikutskottet i danska folketinget och presentera sina planer. De konkreta förslagen just nu är att tågen mellan Sverige och Köpenhamn ska utökas, och att SJ även ska köra mellan Köpenhamn, Odense på Fyn och så småningom även Aarhus på Jylland, men på sikt hoppas SJ även kunna vara en del av ytterligare projekt i regionen:
– Jag brukar prata om Stockholm som en hjärtmuskel som pumpar ut tåg till Göteborg, Malmö, Sundsvall och så vidare. När en förbindelse öppnar till Hamburg ser vi Öresund som en liknande hjärtmuskel, berättar Jonas Nilsson.
Det tyska myndighetsgodkännandet av bygget av en tunnel under Fehmarn Bält är nu klar och underskriven. Därefter väntas överklaganden och något års domstolsprövning. Den nya fasta förbindelsen mellan Danmark och Tyskland väntas därför kunna invigas någon gång mellan 2028 och 2030. (Emil Persson – News Øresund)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark12 månader sedan
Stora dansk-tyska satsningar inför Fehmarn Bält-tunneln – Sverige satsar på att underlätta för den befintliga tågtrafiken
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060