Infrastruktur
Öresund centralt i ny SJ-satsning – vill expandera i Danmark

SJ vill expandera på den danska tågmarknaden. Inom de närmaste 2–3 åren är företagets förhoppning att danska resenärer inte bara ska kunna åka mellan Sverige och Köpenhamn, utan att de även ska kunna åka med svenska SJ till Fyn och Jylland. Bakom planerna ligger dels ett ökat resande mellan Sverige och Köpenhamn, men också den kommande Fehmarn-Bält-förbindelsen. ”Malmö och Köpenhamn blir den skandinaviska halvöns mittpunkt, och då är det en naturlig följd att vi tittar på Danmark”, säger SJ:s presschef Jonas Nilsson till News Øresund.
Varje dag rullar tåg i SJ: s regi mellan Stockholm och Köpenhamn. SJ har sedan slutet av 2012 även kört tåg mellan Göteborg och Köpenhamn sommartid, och denna sträcka har idag vuxit till 800 000–900 000 resenärer årligen. Under våren 2018 var Köpenhamn det av SJ: s resmål som ökade mest, och det är både med bakgrund av detta samt den kommande Fehmarn-Bält-förbindelsen som SJ nu expanderar sin tågsatsning i Danmark.
– Det bor 1,3 miljoner människor i Köpenhamnsområdet, och med en ny Fehmarn-Bält-förbindelse till Hamburg och 350 000 personer i Malmö ser vi en tyngdpunktsförskjutning. Detta är bakgrunden till att vi tittar på Danmark, det finns ett resenärsunderlag. Och till sist är det resenärerna som gör det möjligt för oss att satsa, säger Jonas Nilsson på SJ.
Idag finns inte tillräckligt med tåg som har rätt teknik för danska spår, men inom de närmsta 2–3 åren kommer alla de nya X2000-tågen förses med teknik som klarar de olika strömsystemen så att de kan rulla i både Sverige och Danmark. Inget annat företag har tåg som klarar detta vilket ger en konkurrensfördel. Under torsdag i nästa vecka kommer SJ att träffa trafikutskottet i danska folketinget och presentera sina planer. De konkreta förslagen just nu är att tågen mellan Sverige och Köpenhamn ska utökas, och att SJ även ska köra mellan Köpenhamn, Odense på Fyn och så småningom även Aarhus på Jylland, men på sikt hoppas SJ även kunna vara en del av ytterligare projekt i regionen:
– Jag brukar prata om Stockholm som en hjärtmuskel som pumpar ut tåg till Göteborg, Malmö, Sundsvall och så vidare. När en förbindelse öppnar till Hamburg ser vi Öresund som en liknande hjärtmuskel, berättar Jonas Nilsson.
Det tyska myndighetsgodkännandet av bygget av en tunnel under Fehmarn Bält är nu klar och underskriven. Därefter väntas överklaganden och något års domstolsprövning. Den nya fasta förbindelsen mellan Danmark och Tyskland väntas därför kunna invigas någon gång mellan 2028 och 2030. (Emil Persson – News Øresund)
-
Danmark7 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Näringsliv10 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv11 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Danmark9 månader sedan
Utan invandring eller stigande fruktsamhet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt
-
Danmark10 månader sedan
Danska logistikföretaget DSV köper DB Schenker och blir Danmarks näst största företag
-
Politik9 månader sedan
Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner
-
Norden9 månader sedan
Digitalt gränshinder löst – nu kan svenskar ”Vippsa” pengar till övriga Norden med sina mobiltelefoner
-
Norden7 månader sedan
Nytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder