Danmark
SJ tror att Köpenhamn blir en lika stor knutpunkt för tåg som för flyg


Thomas Silbersky, SJ:s direktör för internationella affärer, talade vid Greater Copenhagens infrastrukturkonferens i Köpenhamn på måndagen. Foto: News Øresund
SJ ser Köpenhamn som framtidens stora skandinaviska knutpunkt och vill nu expandera i Danmark. Men för att genomföra sin satsning kräver den svenska tågoperatören konkurrensneutralitet på spåren och tydliga löften om att elektrifieringen av järnvägen och införandet av ett nytt signalsystem genomförs enligt plan. Det sade Thomas Silbersky, SJ:s direktör för internationella affärer, vid Greater Copenhagens infrastrukturkonferens i Köpenhamn på måndagen.
– För att använda ett svenskt uttryck: det behövs två för att dansa tango. Vi vill gärna placera våra nya fordon här i Danmark, vi vill gärna vara med och utveckla Greater Copenhagen, men det kräver att vi kan känna oss trygga med att elektrifieringen görs enligt den tidsplan som man pratat om i ganska många år, och det krävs att signalsystemet verkligen kommer på plats. Det krävs att vi tror på det vi hör, sade Thomas Silbersky i sitt anförande på konferensen.
Han slog fast att SJ enbart ser en affärsmöjlighet på marknader där samtliga tågbolag följer samma tilldelningsregler och där avgifter, exempelvis broavgifter, är desamma för alla – i motsats till marknader där det nationella tågbolaget gynnas.
Samtidigt uttryckte Thomas Silbersky en stark tro på att Köpenhamn kommer fortsätta att vara den snabbast växande tågregionen i Skandinavien. SJ har tidigare i år presenterat sina Danmarksplaner för folketingets trafikutskott och bolagets nya tåg kommer att ha utrustning så att de kan köra både i Sverige och i Danmark.
– Vi är övertygade om att Köpenhamn kan bli samma hubb för skandinavisk tågtrafik som det är för skandinavisk flygtrafik. Då pratar vi från vårt perspektiv om samma kommersiella hubb, där vi ser möjligheter att driva trafik på samma sätt som vi gör i Sverige, att köra tåg och utveckla tågverksamheten mellan de stora städerna i Danmark, sade Thomas Silbersky.
Bland övriga talare på infrastrukturkonferensen, som hölls på Rådhuset i Köpenhamn, fanns bland andra Danmarks transportminister Ole Birk Olesen, Mattias Landgren som är statssekreterare för Sveriges infrastrukturminister, och Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen, liksom Claus Baunkjær och Thomas Woldby, vd för Femern A/S respektive Köpenhamns flygplats.
(News Øresund – Anna Palmehag)
-
Danmark7 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Näringsliv11 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv11 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Danmark9 månader sedan
Utan invandring eller stigande fruktsamhet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt
-
Danmark10 månader sedan
Danska logistikföretaget DSV köper DB Schenker och blir Danmarks näst största företag
-
Politik9 månader sedan
Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner
-
Norden10 månader sedan
Digitalt gränshinder löst – nu kan svenskar ”Vippsa” pengar till övriga Norden med sina mobiltelefoner
-
Norden7 månader sedan
Nytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder