Connect with us

Infrastruktur

Sänkt tågpris över sundet kan öka BRP med 300 miljoner kronor per år

Publicerad

den

resenarer_oresundstag

En sänkning av biljettpriserna över bron med 30 procent skulle öka antalet tågresenärerna med 20-30 procent och antalet arbetspendlare ytterligare något. Det visar en ny rapporten från Öresundskomiteen. Foto: News Øresund

En sänkning av biljettpriserna för tågresor över sundet med 30 procent skulle ge 20-30 procent fler tågresenärer. Efter några år skulle den samhällsekonomiska vinsten och effekten på bruttoregionprodukten blir uppemot 300 miljoner kronor per år. Det visar en ny rapport från den dansk-svenska politiska samarbetsorganisationen Öresundskomiteen.

Att resa med tåg över Öresund är idag cirka 30 procent dyrare än att göra en liknande resa inom Skåne eller Danmark mätt utifrån avståndet och bland de dyraste i Europa. Att köpa ett månadskort över Öresund är 2-3 gånger så dyrt som att köpa ett månadskort i Stockholms län. Det konstaterar Öresundskomiteen i en ny rapport som fokuserar på hur ett sänkt biljettpris skulle påverka samhällsekonomin.

Genom att sänka priserna med 30 procent skulle tågresenärerna öka med 20-30 procent och antalet arbetspendlare ytterligare något, visar rapporten. Det är inte tillräckligt för att åtgärden ska betala sig ekonomiskt på kort sikt, men när de samhällsekonomiska vinsterna räknas in skulle den på sikt bli självfinansierande. Detta då en ökad arbetspendling väntas ge fler arbetstillfällen, ökade skatteintäkter och minskade A-kasseutbetalningar. Det beräknas motsvara en samhällsekonomisk vinst, effekt på BRP, med 300 miljoner kronor.

Antalet tågresor över sundet i dagsläget är omkring 40 000 per dag, det vill säga runt 20 000 tur-och-retur resenärer. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Danmark8 april, 2021

Danska regeringen vill bygga ut tågstationen vid Köpenhamns flygplats och göra vändspår för tåg från Sverige – föreslår utredning av S-tåg på Kystbanen till Helsingör

Bygg ut tågstationen vi Köpenhamns flygplats och gör ett vändspår där så att tåg från Sverige kan få Kastrup som...

Infrastruktur9 april, 2021

En Öresundsmetro är samhällsekonomiskt lönsam enligt Köpenhamn och Malmös utredning

En tunnelbaneförbindelse, Öresundsmetro, mellan Köpenhamn och Malmö skulle ge en samhällsekonomisk avkastning i samma nivå som Cityringen i Köpenhamn och...

Infrastruktur8 april, 2021

Ny skånsk tågstrategi: tredubbling av antalet tågresor över Öresundsbron till 2040

År 2040 beräknas 100 000 dagliga tågresor under varje helgfri vardag mellan Köpenhamn och Malmö vilket är en tredubbling jämfört med...

Samhälle9 april, 2021

Utökad miljökonsekvensutredning av planerna på Köpenhamns konstgjorda ö Lynetteholmen ute på ny remiss

En utökad miljökonsekvensutredning av den jättelika konstgjorda ön Lynetteholmen som Köpenhamns Kommun vill bygga i hamninloppet har sänts ut på...

Samhälle9 april, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten

News Øresund samlar aktuella debattinlägg, intervjuer, krönikor och analyser från danska och svenska medier  som berör utvecklingen i Öresundsregionen Region...

Näringsliv9 april, 2021

Kjell & Company köper danskt e-handelsbolag

Hemelektronikkedjan Kjell & Company expanderar till Danmark genom köpet av det danska e-handelsbolaget Av-cables. Sedan tidigare finns Kjell & Company...

Danmark9 april, 2021

”Man betraktar grannfolk som smittkällor”

Det har varit tragiskt att bevittna hur de nordiska länderna misslyckats med att samarbeta om gränserna under coronapandemin, anser Bertel...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.