Connect with us

Infrastruktur

Sänkt tågpris över sundet kan öka BRP med 300 miljoner kronor per år

Publicerad

den

resenarer_oresundstag

En sänkning av biljettpriserna över bron med 30 procent skulle öka antalet tågresenärerna med 20-30 procent och antalet arbetspendlare ytterligare något. Det visar en ny rapporten från Öresundskomiteen. Foto: News Øresund

En sänkning av biljettpriserna för tågresor över sundet med 30 procent skulle ge 20-30 procent fler tågresenärer. Efter några år skulle den samhällsekonomiska vinsten och effekten på bruttoregionprodukten blir uppemot 300 miljoner kronor per år. Det visar en ny rapport från den dansk-svenska politiska samarbetsorganisationen Öresundskomiteen.

Att resa med tåg över Öresund är idag cirka 30 procent dyrare än att göra en liknande resa inom Skåne eller Danmark mätt utifrån avståndet och bland de dyraste i Europa. Att köpa ett månadskort över Öresund är 2-3 gånger så dyrt som att köpa ett månadskort i Stockholms län. Det konstaterar Öresundskomiteen i en ny rapport som fokuserar på hur ett sänkt biljettpris skulle påverka samhällsekonomin.

Genom att sänka priserna med 30 procent skulle tågresenärerna öka med 20-30 procent och antalet arbetspendlare ytterligare något, visar rapporten. Det är inte tillräckligt för att åtgärden ska betala sig ekonomiskt på kort sikt, men när de samhällsekonomiska vinsterna räknas in skulle den på sikt bli självfinansierande. Detta då en ökad arbetspendling väntas ge fler arbetstillfällen, ökade skatteintäkter och minskade A-kasseutbetalningar. Det beräknas motsvara en samhällsekonomisk vinst, effekt på BRP, med 300 miljoner kronor.

Antalet tågresor över sundet i dagsläget är omkring 40 000 per dag, det vill säga runt 20 000 tur-och-retur resenärer. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Arbetsmarknad22 september, 2023

Skattereglerna i Norden behöver förenklas, visar ny analys

Skattereglerna för både medborgare och företag som arbetar över gränsen kan vara oförutsägbara, och arbetsgivare riskerar stor och onödig administration...

Arbetsmarknad22 september, 2023

Ny rapport: Greater Copenhagen starka inom grön forskning, men släpar efter i innovationskraft och investeringar

Det är organisationen Greater Copenhagen som tagit fram rapporten ”Grön tillväxt i Greater Copenhagen”, som tittar närmare på hur storstadsområdet...

Näringsliv22 september, 2023

Forsea byter namn till Öresundslinjen efter ägarbytet

Öresundslinjen blir det nya namnet på de stora färjorna som trafikerar linjen Helsingborg-Helsingör. Namnbytet är ett led i integrationen med...

Danmark22 september, 2023

Den 1 oktober får äldre dieselbilar inte längre köra in i danska storstäders miljözoner

Från den 1 oktober får inte längre äldre persondieselbilar som följer Euronorm 4 eller lägre köra in i miljözonerna i...

Samhälle22 september, 2023

Öresundsdebatten vecka 38: Gängmedlemmar flyr Sverige av oro för sina liv, danska straff för svenska brott och kommunal dragkamp om Öresundsförbindelser

Gängkrigen i Sverige eskalerar och landet har inte varit så farligt sedan andra världskriget och gängmedlemmar flyr nu landet av...

Samhälle22 september, 2023

Räntehöjningarna slår hårdare mot hushåll med bostadsrättslägenhet i Stockholm än i Göteborg och Malmö

Riksbankens höjningar av styrräntan med följande höjningar av bostadsräntorna slår hårdare mot invånarna i Stockholm än i övriga landet beroende...

Arbetsmarknad22 september, 2023

Arbetslösheten har nästan halverats för svenskar födda utanför Europa

Sedan flyktingkrisen 2016 har arbetslösheten nästan halverats bland personer i Sverige som är födda utanför Europa rapporterar Dagens Nyheter  som...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.