Connect with us

Infrastruktur

Sänkt tågpris över sundet kan öka BRP med 300 miljoner kronor per år

Publicerad

den

resenarer_oresundstag

En sänkning av biljettpriserna över bron med 30 procent skulle öka antalet tågresenärerna med 20-30 procent och antalet arbetspendlare ytterligare något. Det visar en ny rapporten från Öresundskomiteen. Foto: News Øresund

En sänkning av biljettpriserna för tågresor över sundet med 30 procent skulle ge 20-30 procent fler tågresenärer. Efter några år skulle den samhällsekonomiska vinsten och effekten på bruttoregionprodukten blir uppemot 300 miljoner kronor per år. Det visar en ny rapport från den dansk-svenska politiska samarbetsorganisationen Öresundskomiteen.

Att resa med tåg över Öresund är idag cirka 30 procent dyrare än att göra en liknande resa inom Skåne eller Danmark mätt utifrån avståndet och bland de dyraste i Europa. Att köpa ett månadskort över Öresund är 2-3 gånger så dyrt som att köpa ett månadskort i Stockholms län. Det konstaterar Öresundskomiteen i en ny rapport som fokuserar på hur ett sänkt biljettpris skulle påverka samhällsekonomin.

Genom att sänka priserna med 30 procent skulle tågresenärerna öka med 20-30 procent och antalet arbetspendlare ytterligare något, visar rapporten. Det är inte tillräckligt för att åtgärden ska betala sig ekonomiskt på kort sikt, men när de samhällsekonomiska vinsterna räknas in skulle den på sikt bli självfinansierande. Detta då en ökad arbetspendling väntas ge fler arbetstillfällen, ökade skatteintäkter och minskade A-kasseutbetalningar. Det beräknas motsvara en samhällsekonomisk vinst, effekt på BRP, med 300 miljoner kronor.

Antalet tågresor över sundet i dagsläget är omkring 40 000 per dag, det vill säga runt 20 000 tur-och-retur resenärer. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark5 timmar sedan

Dansk skrällseger i hockey-VM – kan bli annorlunda nordisk final

Danmark skrev hockeyhistoria när landet inför hemmapublik i Boxen i Herning slog ut guldfavoriten Kanada med i kvartsfinalen i hockey-VM...

Intervjuer7 timmar sedan

Pendlarserie: Pendlar mot strömmen: ”Köpenhamn har något Malmö saknar”

KÖPENHAMN. Den stora majoriteten av pendlare bor i Sverige och arbetar i Östdanmark. En av de drygt 1 000 personer...

Arbetsmarknad21 timmar sedan

Danmark höjer pensionsåldern till 70 år

På torsdagen beslutade en majoritet i Folketinget att höja pensionsåldern i Danmark till 70 år från och med 2040, skriver...

Infrastruktur1 dag sedan

Arlanda Express köper nya tåg för fyra miljarder kronor

Bolaget A-Train, som driver och äger Arlanda Express, köper sju nya snabbtåg som ska ersätta de nuvarande sju tågen 2029,...

Infrastruktur1 dag sedan

Timbros vd i Dagens Industri: ”Så byggde Köpenhamn Nordens huvudstad”

Under rubriken ”Så byggde Köpenhamn Nordens huvudstad” har den svenska tankesmedjan Timbros vd PM Nilsson skrivit en krönika i Dagens...

Samhälle1 dag sedan

Norden, pensionsfrågor och e-legitimation i fokus vid Öresundsregionalt gränshinderforum

När informationstjänsten Øresunddirekt på torsdagen arrangerade Öresundsregionalt gränshinderforum i Köpenhamn var Föreningarna Nordens Förbund, FNF, värd för mötet. Morten Fabricius...

Samhälle2 dagar sedan

Jens Kramer Mikkelsen ny ordförande i dansk-svenska kunskapscentrat Øresundsinstituttet

Øresundsinstituttets medlemmar valde vid tisdagens årsmöte i Malmö Jens Kramer Mikkelsen till ny ordförande. Som överborgmästare i Köpenhamn 1989-2004 var...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.