Danmark
Så påverkas Skåne och Sverige av den danska inrikespolitiken


S-tåg eller regionaltåg på Kustbanan är ett beslut som den kommande regeringen får ta ställning till, och som påverkar förutsättningarna för en eventuell tågtunnel mellan Helsingborg och Helsingör. Foto och montage: News Øresund
Möjligheten till en framtida tågförbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, förutsättningarna för regionalt samarbete över sundet, och vägavgifter för svenskar som kör i Danmark. Det är frågor i den danska inrikespolitiken som får följdverkningar i Sverige och inte minst Skåne. Ur ett riksperspektiv är Danmark den fjärde största exportmarknaden för svenskt näringsliv medan Sverige är Danmarks näst största exportmarknad.
- Den sittande danska regeringen (Venstre, Konservative och Liberal Alliance) och Dansk Folkeparti har gjort upp om att flytta makten över sjukvården till stat och kommun och avskaffa regionerna som politisk instans. Det skulle innebära förändrade förutsättningar för samarbetet över Öresund, där regionerna hittills varit viktiga aktörer på båda sidor. Socialdemokratiet vill däremot inte förstatliga sjukvården.
- Regeringen och Dansk folkeparti enades 2017 om att införa vägavgifter för utländska fordon från år 2020. Socialdemokratiet planerar dock inte att riva upp beslutet, trots kritik mot att det är oklart hur det ska genomföras. Styrelsen för Øresundsbro Konsortiet har kontaktat den nuvarande danska transportministern och noterat att den utformning av vägavgifterna som de fått presenterad med en tiodagarsbiljett för 80-90 danska kronor skulle göra enstaka broresor 25 procent dyrare när broavgift och vägavgift räknas samman. De föreslår istället att broresenärer erbjuds att betala vägavgift för 1-2 dagar åt gången.
- Den danska regeringen vill genomföra en screening för att avgöra om Kustbanan mellan Köpenhamn och Helsingör ska byggas om från regionaltågstrafik till pendeltågstrafik med S-tåg. Det skulle i så fall kunna sätta käppar i hjulet för en tågtunnel mellan Helsingborg och Helsingör – något den svenska och danska staten för närvarande undersöker möjligheterna för – eftersom det skulle innebära att det blir omöjligt att köra vanliga tåg på sträckan.
På ett riksplan är Sverige och Danmark stora handelspartners. För Danmark är Sverige landets näst största exportmarknad. För Sverige är Danmark landets fjärde största exportmarknad. För båda länderna gäller att exporten till granlandet är större än exporten till USA eller Kina. (News Øresund)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur12 månader sedan
Öresundsbron klarar fyrdubbling av tågtrafiken för gods och passagerare – men det kräver ytterligare en sänktunnel mellan Pepparholm och Kastrup
-
Samhälle12 månader sedan
Greater Copenhagens vd går till Innovation Skåne