Politik
Region Huvudstadens ordförande uppmanar Danmarks transportminister att ta med förbindelserna över Öresund i 2025-planen


”Regeringen glömmer betydelsen av integrationen över Öresund och de stora samhällsekonomiska vinsterna som Öresundsbron har gett både Danmark och Sverige” skriver Region Huvudstadens ordförande Sophie Hæstorp Andersen i sin debattartikel. Foto: News Øresund
Den danska regeringens nya 2025-plan saknar fokus på en sammanhängande trafik mellan Danmark och Sverige. Det anser Region Huvudstadens ordförande Sophie Hæstorp Andersen (S) som i en debattartikel i altinget.dk lyfter fram behovet av såväl en fast HH-förbindelse som en utbyggnad av Öresundsbanan och tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup.
”Vi vet att stationen vid flygplatsen och Öresundsbanan mellan flygplatsen och Köpenhamns huvudbangård inte kan klara den ökande tågtrafiken”, skriver Sophie Hæstorp Andersen och undrar vart projektet om en utbyggnad av stationen och Öresundsbanan tagit vägen.
Sophie Hæstorp Andersen lyfter även fram uppgifterna om att Örsundstågen är på väg att bli ett svenskt trafiksystem med slutstation på Østerport och frågar vad som då kommer att ske med Kystbanen och integrationen? Hon tar också upp vinsterna med att bygga en ny fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör som ”vi är skyldiga att ägna en seriös tanke” och som kan ge Köpenhamn tillgång till ytterligare 110 000 arbetstagare.
I debattartikeln riktar Sophie Hæstorp Andersen en tydlig uppmaning till den danska transportministern Hans Christian Schmidt (V) om att ta med hela Öresundsregionen/Greater Copenhagen i 2025-planen.
”Jag är enig med regeringen om att en effektiv infrastruktur är en förutsättning för ökad välfärd. Men 2025-planen förbigår att vi tillsammans med Skåne är i färd med att skapa en stark metropol med 3,9 miljoner invånare fördelade på 79 kommuner och tre regioner. Metropolen Greater Copenhagen är redan nu ett viktigt växtlokomotiv”….. ”Därför käre transport- och byggminister – låt oss tillsammans hitta fram till hur vi kan skapa en bättre sammanhängande kollektiv transport i den samlade metropolen. Det har vi användning för när Greater Copenhagen ska konkurrera med andra metropoler som Berlin och Stockholm om framtidens talanger, tillväxt och investeringar”.
-
Danmark6 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur12 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danskt trepartsavtal om CO2-avgift för lantbruket klart – visar att 2030-målet för utsläppen nås
-
Infrastruktur11 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden11 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv9 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv9 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Samhälle12 månader sedan
Danmark skriver ner befolkningsprognosen – väntas nå 6 miljoner invånare 2028