Connect with us

Samhälle

Öresundstågen från Sverige har kört förbi Köpenhamns flygplats 52 gånger i månaden sedan ID- och gränskontrollerna infördes

Publicerad

den

kastrup-webb

I genomsnitt 52 gånger varje månad kör Öresundståg från Sverige förbi Köpenhamns flygplats i Kastrup utan att stanna visar ny statistik från DSB. För passagerare till flygplatsen kan det bli stressigt när de istället får kliva av tåget i Tårnby och ta nästa tåg tillbaka till Kastrup. Foto: News Øresund

Öresundstågen från Sverige har kört förbi stationen på Köpenhamns flygplats i Kastrup vid 417 tillfällen under årets första åtta månader. I genomsnitt 52 gånger per månad. Det visar uppgifter från DSB som transportminister Hans Christian Schmidt redovisade i ett svar i Folketinget i måndags.

Folketingsmedlem Rasmus Prehn (S) har ställt en fråga till transportminister Hans Christian Schmidt (V) om antalet tåg som inte stoppar vid Köpenhamns flygplats och i måndags kom svaret. Minister redovisar uppgifter från DSB som visar att Öresundstågen från Sverige vid 417 tillfällen under årets åtta första månader har fått hoppa över stationen vid Köpenhamns flygplats. Öresundstågen i riktningen från Danmark mot Sverige stannar alltid vid stationen eftersom passagernas legitimation ska kontrolleras. Totalt har tågen stannat 16 162 gånger vid Köpenhamns flygplats under perioden.

I DSB:s förklaring framgår att de flesta överhoppen av stationen orsakas av förseningar från Sverige som hänger samman med de svenska ID- och gränskontrollerna. För att säkra driften på Kustbanan i Danmark har Banedanmark s k disponeringsplaner som bland annat tas i bruk om ett tåg från Sverige är mer än sex minuter försenat. Det innebär att tåget då får hoppa över stationen vid Köpenhamns flygplats för att förseningen inte ska påverka fler tåg i systemet. Beslutet tas av Banedanmark.

Hans Christian Schmidt skriver i sitt svar att den svenska regeringens beslut om kontrollerna har försvårat DSB och Banedanmarks driftsvillkor: ”Det är tal om några yttre omständigheter som DSB och Banedanmark endast har begränsat inflytande på och som den svenska regeringen – så vitt vi i regeringen är orienterade – inte avser att göra om under den närmaste framtiden.”

Att tåget inte stannar på Köpenhamns flygplats drabbar främst flygpassagerare från Sverige, de svenskar som arbetar på Kastrup eller resenärer som byter från tåg till metro vid flygplatsen. Passagerarna får då kliva av vid nästa station, Tårnby, där de kan ta ett tåg tillbaka till flygplatsen. Det beräknas ge cirka 15-35 minuter förlängd restid enligt Länsstyrelsens rapport till den svenska regeringen om ID-kontrollerna som presenterades i slutet av förra veckan.

För hela 2015 var det 79 tillfällen som Öresundstågen inte stannade på Köpenhamns flygplats varav 57 av dem var kopplade till förberedelser inför ID-kontrollens införande som främst skedde under sena kvällar eller nattetid, enligt DSB.

Köpenhamns flygplats har tidigare redovisat siffror som visar att antalet tågresenärer till flygplatsen har minskat. Andelen danska och svenska passagerare som tar tåget minskade från 39 till 27 procent under januari-april i år. Istället tog fler metro, bil, taxi eller buss. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Infrastruktur13 januari, 2021

Region Skåne vill gå in som delägare och medfinansiär till en HH-förbindelse

Genom att gå in som medfinansiär och ge regionala garantier för lån, som kan komplettera de statliga, erbjuder sig Region...

Infrastruktur13 januari, 2021

Helsingborgspolitiker uppskattar att Region Skåne trycker på regeringen om HH-förbindelse

Tre frågor till Helsingborgs kommunstyrelses ordförande Peter Danielsson (M) om Region Skånes besked om att regionen vill gå in som...

Infrastruktur13 januari, 2021

Köpenhamns flygplats tappade tre av fyra passagerare under 2020 – resandet på samma nivå som 1970

För Köpenhamns flygplats i Kastrup har coronapandemin inneburit att antalet passagerare minskat till 7,2 miljoner under 2020. Det är en...

Samhälle12 januari, 2021

På gång i Öresundsregionen under 2021

Färdigställande av utredningar om ytterligare fasta förbindelser över Öresund, utformningen av ett nytt Interregprogram och en OECD-rapport med rekommendationer för...

Infrastruktur11 januari, 2021

HH-utredningen kommer att presenteras i slutet av januari

Den dansk-svenska statliga utredningen om en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör ska publiceras i slutet av januari. Det meddelar...

Näringsliv12 januari, 2021

Svenska First Camp förvärvar campingområde i Danmark

Svenska campingkedjan First Camp har köpt campingområdet Frigård camping på södra Jylland, strax norr om gränsen till Tyskland, med över...

Samhälle9 januari, 2021

Danmark skärper regler för in- och utresor – gränspendlare måste göra covid-19 test varje vecka

UPPDATERAD 20210109. Danmark skärper kraven för inresa i landet från och med den 9 januari kl 17 fram till och...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.