Infrastruktur
Privat bolag vill köra ny tåglinje Helsingborg-Malmö-Köpenhamn

Malmöföretaget Väte Rail AB vill driva den kommande tågsatsningen på sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn och även stå för inköp av nya större tåg som komplement till de nuvarande Öresundstågen. Det rapporterar Sydsvenskan. I Skånetrafikens förslag finns inköp av nya kapacitetsstarka tåg med plats för minst 800 passagerare till en kostnad av 2,1 miljarder kronor. Trafikstarten, i det så kallade System 3, planeras till december 2022.
För att öka kapaciteten på sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn har Region Skåne och Skånetrafiken undersökt framtida trafikalternativ som innefattar inköp av nya kapacitetsstarka tåg som komplement till de nuvarande systemen med Pågatåg och Öresundståg. De nya tågen ska ha plats för minst 800 passagerare.
2017 tog politikerna i Region Skåne beslut om att investera i ett nytt tågsystem. I höstas meddelade Skånetrafiken att priset för att köpa 18 nya tåg blir högre än vad som tidigare förväntats. Kostnaden har ökat från 1,85 miljarder kronor till 2,1 miljarder kronor. Upphandlingen av tågen är ännu inte färdig. Trafikstarten för System 3 är beräknad till december 2022.
Det nya tågsystemet kommer enligt Region Skånes beräkningar att vara lönsamt direkt från start, eller ”nå en kostnadstäckningsgrad på över 100 procent” som de skriver i beslutsprotokollet om att tilldela medel till Skånetrafiken.
Det privata tågbolaget Väte Rail AB har, enligt Sydsvenskan, nu visat sitt intresse för att sköta trafiken inklusive inköp av nya tåg samt drift och underhåll. Enligt rapporteringen har ett första möte hållits under förra veckan. Enligt Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson krävs bland annat tillstånd från danska myndigheter för att köra över bron och trafikeringstillstånd i Sverige för att det privata bolaget ska vara aktuellt. Väte Rail ingår i den Malmöbaserade koncernen Prouisum Holding AB. Väte Rail bildades 2008 som ett konsultföretag och enligt hemsidan är företagsnamnet en förkortning av begreppen växling och terminaltjänst. I december 2011 fick företaget eget järnvägstillstånd som inkluderar säkerhetsintyg A + B, med tillstånd för växling av passagerar- och godstrafik. (News Øresund)
-
Danmark3 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur12 månader sedan
Öresundsbron klarar fyrdubbling av tågtrafiken för gods och passagerare – men det kräver ytterligare en sänktunnel mellan Pepparholm och Kastrup
-
Samhälle12 månader sedan
Greater Copenhagens vd går till Innovation Skåne