Danmark
Danmark fortsätter utreda bro över Kattegatt – skulle halvera restiden mellan Aarhus och Köpenhamn/Malmö
UPPDATERAD. Den socialdemokratiska danska regeringen har beslutat att fortsätta den tidigare borgerliga regeringens utredningen om en fast förbindelse över Kattegatt. En skillnad mellan de båda regeringarna är att den nuvarande betonar vikten av att bygga en bro över Kattegatt för både bilar och tåg. Kattegattbron skulle mer än halvera restiden mellan Köpenhamn och Aarhus till omkring en timme och enligt en preliminär beräkning från mars 2018 skulle prislappen för en kombinerad väg- och järnvägsbro hamna på 136 miljarder DKK.
– Det är avgörande att vi undersöker en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse och inte bara en ren vägförbindelse som den tidigare ministern ursprungligen önskade. Det är nämligen helt naturligt att vi även ser på förbindelsen ur ett klimat- och miljömässigt perspektiv säger Danmarks transportminister Benny Engelbrecht (S) i ett pressmeddelande.
Utredningen om en fast förbindelse över Kattegatt ska pågå fram till och med 2021 och visa på olika alternativ till sträckning samt frågeställningar som berör bland annat miljö, ekonomi och restider. En bro över Kattegatt väntas mer än halvera restiden mellan Aarhus och Köpenhamn vilket även näringsliv och invånare i Skåne skulle få nytta av.
Den fortsatta utredningen av en Kattegattbro applåderas av arbetsgivareorganisationen Dansk Industri.
– Man kan skära bort en väsentlig del av transporttiden mellan Aarhus och Köpenhamn. Det är precis de tidsvinster som är avgörande för näringslivet, säger Michael Svane, direktör för transport och infrastruktur hos Dansk Industri, till Danmarks Radio.
Han pekar också på att en bro över Kattegatt skulle skapa ett robustare transportsystem mellan Jylland och Själland. Även om den fasta förbindelsen över Stora Bält tillfälligt skulle behöva stängas på grund av oväder eller olycka så blir det genom en Kattagattförbindelse fortfarande möjligt att resa mellan de två landsdelarna.
På Samsø är opinionen kring en Kattegattbro delad rapporterar Danmarks Radio. Medan företrädare för näringslivet uttalat sig positivt så har invånare på ön bildat föreningen “Stop motorväg over Samsø” och som uppges ha fått 200 medlemmar.
Utanför Kalundborg på västra Själland har det enligt Danmarks Radio höjts röster för att göra en tunnel under Kattegatt istället för en bro.
Väg- och järnvägsbro över Kattegatt skulle kosta 136 miljarder DKK enligt rapport från 2018
När den tidigare borgerliga danska regeringen i mars 2018 beslutade att påbörja en utredning om en bro över Kattegatt presenterades en rapport som angav att en kombinerad bil- och järnvägsbro över Kattegatt preliminärt beräknades kosta 136 miljarder DKK att bygga och skulle ge en restid mellan Aarhus och Köpenhamn på strax under en timme. Enligt rapporten skulle inte brukaravgifterna räcka till för att betala den kombinerade väg- och järnvägsbron utan danska staten skulle behöva bidra med 52 miljarder DKK från infrastrukturbudgeten. En renodlad vägbro över Kattegatt beräknades då kosta 62 miljarder DKK och skulle kräva 5,2 miljarder DKK i offentligt stöd utöver brukaravgifter. Den fasta förbindelsen över Kattegatt var då tänkt att bestå av två broar på 19 respektive 20 kilometer och som möts på idylliska Samsø och med målsättningen att förbindelsen kan stå klar år 2030. Sedan dess har en treårig utredning påbörjats som ska vara klar 2021 som både skulle omfatta ett alternativ med en renodlad vägbro och en kombinerad väg- och järnvägsbro men där den dåvarande regeringen betonade att de ville satsa på en bro för enbart bilar. Nu fortsätter utredningen under socialdemokratisk regi och med betoningen på att man nu föredrar det dyrare alternativet med en väg- och järnvägsbro över Kattegatt. (News Øresund)
Väg- och järnvägsbro över Kattegatt
Investeringskostnad: 136 miljarder DKK
Behov av statlig tillskottsfinansiering utöver brukaravgifter: 52 miljarder DKK
Vägbro över Kattegatt
Investering: 62 miljarder danska kronor
Behov av statlig tillskottsfinansiering utöver brukaravgifter: 5,2 miljarder DKK
Tidsbesparing med bil från Köpenhamn med Kattegattbro
Aarhus: 80 minuter
Aalborg: 80 minuter
Herning: 30 minuter
Källor: Trafik- Bygge og Boligstyrelsen, Vejdirektoratet samt Sund & Bælt 2018
Läs mer: Danmark startar under 2019 två utredningar om en bro över Kattegatt
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen