Connect with us

Intervjuer

Pendlarserie: Pendlar mot strömmen: ”Köpenhamn har något Malmö saknar”

Publicerad

den

Bardia Soltanabadi har sedan flera år tillbaka pendlat från Köpenhamn för jobb i Malmö. Foto: Emma Igelström/News Øresund

KÖPENHAMN. Den stora majoriteten av pendlare bor i Sverige och arbetar i Östdanmark. En av de drygt 1 000 personer som pendlar i motsatt riktning är läkaren Bardia Soltanabadi. För drygt fem år sedan flyttade han från Sverige till den danska huvudstaden, och strax därefter började han arbeta i Malmö. Att det blev just Öresundsregionen var dock inte helt självklart.

Text: Emma Igelström

– Ett alternativ var ju Kiruna, säger Bardia Soltanabadi och skrattar till innan han fortsätter:

–  Jag är född och uppvuxen i Stockholm, men kände inte att jag ville tillbaka dit. Att stanna i Uppsala där jag studerade kändes inte heller som ett alternativ. När min partner kom in på studier i Köpenhamn så bestämde jag mig för att följa med.

På plats i Köpenhamn sökte han sig till Malmö för arbete, mycket på grund av praktiska skäl.

Kommande veckor kommer News Øresund att publicera intervjuer med Öresundspendlare. Foto: News Øresund

–  Jag gör en ST (specialiseringstjänstgöring) och det är både enklare och jag blir klar med det snabbare i Sverige än i Danmark. Samtidigt har jag möjlighet att jobba deltid i Malmö, vilket är svårare i Danmark som jag förstått det.

De höga levnadskostnaderna i Köpenhamn, en svag svensk krona och en stundtals både tidskrävande och frustrerande pendling beskriver Bardia Soltanabadi som de största nackdelarna med att bo i Köpenhamn och arbeta i Malmö. Trots det fortsätter Köpenhamn att locka.

–  Nu, fem år in, skulle vi kunna flytta till Malmö och min partner skulle kunna pendla. Men i mina ögon har Köpenhamn något som Malmö inte har – och det är det som gör att jag stannar kvar.

Skillnaden för honom är att Köpenhamn har en mer livlig, öppen och kontinental känsla. Redan från början blev han glatt överraskad över hur öppna danskarna var och hur mycket enklare det var att prata med folk spontant i Köpenhamn.

–  Köpenhamn är väldigt lätt. Man behöver göra väldigt lite för att ha kul tack vare att det finns ett stort utbud av barer, restauranger och event. Det dyker alltid upp något.

De höga bostadspriserna i Köpenhamn gör dock att en flytt till Malmö inte är utesluten.

– Jag vill köpa en lägenhet och det är för dyrt i Köpenhamn just nu. Malmö är fortfarande billigt även med svenska mått och det börjar kännas dumt att inte ta den chansen.

Om det blir en flytt över sundet hoppas Bardia ändå kunna behålla sin anknytning till Köpenhamn – fortsätta klättra på sitt favoritställe, basta i det bastuhus han gillar, och umgås med de gallerister han lärt känna genom sitt konstnärskap. I den bemärkelsen är han glad över att Malmö och Köpenhamn känns allt närmare varandra, samtidigt som han hoppas att slopade passkontroller, lägre biljettpriser och färre tågförseningar ska göra resandet ännu smidigare i framtiden.
(News Øresund)

Under kommande veckor kommer News Øresund publicera antal intervjuer med Öresundspendlare. Intervjuerna har tidigare publicerats i kortare version i Øresundsinstituttets analys Øresundsindex Utvecklingen 2000-2025

Här kan du läsa de andra delarna: Ögonöppnande att se hur en annan arbetsmarknad funkar – vi är ofta kaxiga i Sverige

Camilla Latifi kom till Malmö för kärleken – men jobbet blev kvar i Danmark

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Øresund5 timmar sedan

Pendlingen över Öresund ökade med 7 procent, med fler unga pendlare under årets andra kvartal

22 476 personer pendlade över Öresund under andra kvartalet i år. Det visar den senaste kvartalsstatistiken från Öresundsdatabasen. Det är...

Danmark7 timmar sedan

Danska affärsnätverket Cycling Business Network etablerar sig i Sverige

Affärs- och cykelnätverket Cycling Business Network, som redan samlar över 100 företagsledare och beslutsfattare i Köpenhamn, lanserar nu en svensk...

Infrastruktur3 dagar sedan

Ny larmrapport: Flaskhalsar i Tyskland och Sverige kan leda till lastbilskaos i Skåne

Det kommer inte vara möjligt att flytta över den växande mängden godstransporter till järnväg när Fehmarn Bält-tunneln mellan Danmark och...

Infrastruktur3 dagar sedan

Citytunneln i Malmö fyller 15 år den 10 december

Den 10 december 2010 invigdes Citytunneln under Malmö av kung Carl XVI Gustaf, men redan den 4 december bjöds allmänheten...

Energi3 dagar sedan

Skånes utbyggnad av förnybar energi tappar fart, visar ny rapport

Solcellsutbyggnaden i Skåne fortsätter, men i avtagande takt, medan vindkraften i princip stått stilla. Samtidigt väntas elbehovet öka kraftigt de...

Samhälle3 dagar sedan

Danske Banks vd: Norden står inför en av de största investeringscyklerna någonsin

Den ekonomiska tillväxten i Norden stärks avsevärt nästa år som en följd av kraftiga investeringar inom försvar och grön teknologi....

Øresund3 dagar sedan

På tisdag är det 10 år sedan beslutet togs om att bilda Greater Copenhagen

Den 2 december 2015 tog danska och svenska region- och kommunpolitiker det sista och avgörande beslutat att från den 1...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.