Danmark
Ny ö ska ge fler bostäder i Köpenhamn
En ny ö ska göra plats för bostäder och arbetsplatser till 35 000 invånare i Köpenhamn och samtidigt fungera som skydd mot översvämningar. I planen att bygga den nya ön, som ska heta Lynetteholmen, ingår även en hamntunnel och ny metrosträcka. Det skriver det danska departementet Transport-, bygnings- og Boligministeriet i ett pressmeddelande.
Den danska regeringen och Köpenhamns kommuns borgmästare, Frank Jensen (Socialdemokratiet), har skrivit under ett principavtal om att bygga Lynetteholmen – en ny stadsdel i Köpenhamn.
– Nu bygger vi Köpenhamn närmare Malmö, sade Hanne Skogbro, vd för By og Havn, det kommunala utvecklingsbolaget som tillsammans med staten ska bygga den nya stadsdelen, under ett nätverksmöte arrangerat av Øresundsinstituttet under onsdagen. Hon fortsatte:
– Lynetteholmen ska lösa tre problem. För det första ska det ge plats för fler bostäder. Det andra är ett infrastrukturellt problem. Om vi ska kunna fortsätta ge plats till nya bostäder och arbetsplatser krävs infrastruktur och om vi jämför med Stockholm och Oslo kommer de att ligga längre fram när det gäller infrastruktur. Och för det tredje måste vi försäkra oss mot stigande vattennivåer.
Planen att bygga Lynetteholmen presenterades på under en presskonferens i slutet av förra veckan av statsminister Lars Løkke Rasmussen (Venstre), transport-, byggande- och bostadsmarknadsminister Ole Birk Larsen (Liberal Alliance), näringslivsminister Rasmus Jarlov (Konservative) och Köpenhamns borgmästare Frank Jensen (Socialdemokratiet).
I ett pressmeddelande skriver det danska departementet Transport-, bygnings- og Boligministeriet att den nya stadsdelen ska se till att Köpenhman kan fortsätta växa – utan att bostadspriserna skjuter i höjden på grund av bostadsbrist.
En areal på 2 miljoner kvadratmeter i Öresund ska fyllas igen för att bygga Lynetteholmen. Den nya stadsdelen ska ge plats till 35 000 invånare. Den nya stadsdelen, som ska ligga mellan Refshaleøn och Nordhavn, ska också rymma lika många arbetsplatser.
”Köpenhamn är traditionellt en stad byggd på öar. Från och med att Christian IV anlade Christianshavn under 1600-talet har byn växt på öar, bland annat Islands Brygge, Kalvebod Brygge, stora delar av Amager och Nordhavn”, skriver det danska departementet Transport-, bygnings- og Boligministeriet i pressmeddelandet.
I planen ingår även infrastruktur i form av en hamntunnel och en ny metrosträcka för att säkra framkomligheten till och från den nya stadsdelen. Hamntunneln kommer gå från Nordhavn till Refshaleøn, fortsätta under Amager och antingen kopplas ihop med Öresundsmotorvägen eller Amagermotorvägen.
Tanken är också att Lynetteholmen ska bidra till att klimatsäkra den danska huvudstaden. Stadsdelen ska ligga i Köpenhamns hamninlopp och tanken är att ön ska skydda mot stormfloder, som kan ske i framtiden som ett resultat av klimatförändringarna.
I dagsläget är det svårt att säga hur mycket projektet kommer kosta eftersom flera delar ännu inte är utredda. Av samma anledning finns den bestämd tidsplan. Men det är tänkt att projektet ska betala sig självt genom försäljning av mark när ön väl är färdigbyggd. Byggandet är tänkt att starta någon gång omkring år 2035 och vara färdigt runt år 2070.
För att projektet ska bli verklighet krävs också att en majoritet i Folketinget och Köpenhamns borgerrepræsentation stöttar avtalet mellan regeringen och kommunen.
(News Øresund)
Fakta: Nytt bolag upprättas för byggandet av den nya stadsdelen
- Det nya bolaget Lynetteholmen I/S ska genomföra byggandet av Lynetteholmen.
- Bolaget är ägt till 47 procent av den danska staten och 53 procent av By og Havn, som i sin tur ägs till 95 procent av Köpenhamns kommun och 5 procent av danska staten.
- Bolagets styrelse kommer bestå av sju ledamöter. Den danska staten kommer tillsätta tre styrelseposter och Köpenhamns kommun fyra. Styrelseordförande utses efter avtal mellan Köpenhamns kommun och staten.
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen