Connect with us

Danmark

Ny ö ska ge fler bostäder i Köpenhamn

Publicerad

den

Här växer Köpenhamn med ny hamntunnel och ny ö. Illustrationer: Transport-, bygnings- og Boligministeriet. Bildmontage: News Øresund.

En ny ö ska göra plats för bostäder och arbetsplatser till 35 000 invånare i Köpenhamn och samtidigt fungera som skydd mot översvämningar. I planen att bygga den nya ön, som ska heta Lynetteholmen, ingår även en hamntunnel och ny metrosträcka. Det skriver det danska departementet Transport-, bygnings- og Boligministeriet i ett pressmeddelande.

Den danska regeringen och Köpenhamns kommuns borgmästare, Frank Jensen (Socialdemokratiet), har skrivit under ett principavtal om att bygga Lynetteholmen – en ny stadsdel i Köpenhamn.

– Nu bygger vi Köpenhamn närmare Malmö, sade Hanne Skogbro, vd för By og Havn, det kommunala utvecklingsbolaget som tillsammans med staten ska bygga den nya stadsdelen, under ett nätverksmöte arrangerat av Øresundsinstituttet under onsdagen. Hon fortsatte:

– Lynetteholmen ska lösa tre problem. För det första ska det ge plats för fler bostäder. Det andra är ett infrastrukturellt problem. Om vi ska kunna fortsätta ge plats till nya bostäder och arbetsplatser krävs infrastruktur och om vi jämför med Stockholm och Oslo kommer de att ligga längre fram när det gäller infrastruktur. Och för det tredje måste vi försäkra oss mot stigande vattennivåer.

Planen att bygga Lynetteholmen presenterades på under en presskonferens i slutet av förra veckan av statsminister Lars Løkke Rasmussen (Venstre), transport-, byggande- och bostadsmarknadsminister Ole Birk Larsen (Liberal Alliance), näringslivsminister Rasmus Jarlov (Konservative) och Köpenhamns borgmästare Frank Jensen (Socialdemokratiet).

I ett pressmeddelande skriver det danska departementet Transport-, bygnings- og Boligministeriet att den nya stadsdelen ska se till att Köpenhman kan fortsätta växa – utan att bostadspriserna skjuter i höjden på grund av bostadsbrist.

En areal på 2 miljoner kvadratmeter i Öresund ska fyllas igen för att bygga Lynetteholmen. Den nya stadsdelen ska ge plats till 35 000 invånare. Den nya stadsdelen, som ska ligga mellan Refshaleøn och Nordhavn, ska också rymma lika många arbetsplatser.

”Köpenhamn är traditionellt en stad byggd på öar. Från och med att Christian IV anlade Christianshavn under 1600-talet har byn växt på öar, bland annat Islands Brygge, Kalvebod Brygge, stora delar av Amager och Nordhavn”, skriver det danska departementet Transport-, bygnings- og Boligministeriet i pressmeddelandet.

I planen ingår även infrastruktur i form av en hamntunnel och en ny metrosträcka för att säkra framkomligheten till och från den nya stadsdelen. Hamntunneln kommer gå från Nordhavn till Refshaleøn, fortsätta under Amager och antingen kopplas ihop med Öresundsmotorvägen eller Amagermotorvägen.

Tanken är också att Lynetteholmen ska bidra till att klimatsäkra den danska huvudstaden. Stadsdelen ska ligga i Köpenhamns hamninlopp och tanken är att ön ska skydda mot stormfloder, som kan ske i framtiden som ett resultat av klimatförändringarna.

I dagsläget är det svårt att säga hur mycket projektet kommer kosta eftersom flera delar ännu inte är utredda. Av samma anledning finns den bestämd tidsplan. Men det är tänkt att projektet ska betala sig självt genom försäljning av mark när ön väl är färdigbyggd. Byggandet är tänkt att starta någon gång omkring år 2035 och vara färdigt runt år 2070.

För att projektet ska bli verklighet krävs också att en majoritet i Folketinget och Köpenhamns borgerrepræsentation stöttar avtalet mellan regeringen och kommunen.

(News Øresund)

Fakta: Nytt bolag upprättas för byggandet av den nya stadsdelen

  • Det nya bolaget Lynetteholmen I/S ska genomföra byggandet av Lynetteholmen.
  • Bolaget är ägt till 47 procent av den danska staten och 53 procent av By og Havn, som i sin tur ägs till 95 procent av Köpenhamns kommun och 5 procent av danska staten.
  • Bolagets styrelse kommer bestå av sju ledamöter. Den danska staten kommer tillsätta tre styrelseposter och Köpenhamns kommun fyra. Styrelseordförande utses efter avtal mellan Köpenhamns kommun och staten.
Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark5 timmar sedan

Vikten av fria medier i kulturkampen fyllde Pia Olsen Dyhrs (SF) partiledartal

ALLINGE. ”De vill riva ner för att bygga upp”. Danmark befinner sig i en kulturkamp och starka krafter vill bryta...

Fehmarn1 dag sedan

Øresundsbrons vd: Tänk ett nordeuropeiskt transportstråk – inte lokala satsningar

Chansen att få nationella politiker att satsa på transportstråket norrut från Fehmarn Bält, genom Danmark och upp i Sverige, är...

Danmark1 dag sedan

Djurvälfärd och rent dricksvatten i fokus för De Konservative

ALLINGE. Danskarna har fått mer välstånd, gjort teknologiska framsteg och landet har tagit fart, men längs vägen har de förlorat...

Danska valet 20261 dag sedan

Mette Frederiksen lovar höjda pensioner, samarbete med Grönland och satsning på barnpsykiatrin

ALLINGE. Besprutningsförbud i lantbruket och satsningar på barn och unga var Danmarks statsminister Mette Frederiksens (Socialdemokratiet) främsta budskap under årets...

Danska valet 20261 dag sedan

Enhedslistens Pelle Dragsted hyllade hoppet och den nya tandvårdsreformen

ALLINGE. Vänstersocialistiska Enhedslisten stödjer den nya danska regeringen som presenterades förra veckan – och i sitt tal på Folkemødet 2026...

Politik1 dag sedan

Danmarks nya tillväxtminister: Enorm potential på andra sidan Öresund

Allinge. Den danska regeringen vill lägga större fokus på samarbetet med landets grannländer, både söder och öster om Danmark, enligt...

Danmark1 dag sedan

Lars Løkke (M): ”Kan man inte få en regering över mitten, är en regering med mitten att föredra”

Allinge. Moderaterne är garanten för en stabil dansk politik i en orolig omvärld. Det menar i alla fall partiets ledare...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.