Connect with us

Infrastruktur

Miljödom ger grönt ljus för tågtrafik på Malmöringen

Publicerad

den

Pagatag_Malmo

Malmöringen har tidigare skjutits fram med hänsyn till att den juridiska processen där bullernivåerna på Kontinentalbanan ska fastställas inte varit klar. Med den nya miljödomen tar projektet nu ett steg närmare genomförande. Foto: News Øresund

Malmö stads planer på en ringlinje för persontåg har tagit ett kliv framåt. I juli kom den miljödom som är nödvändig för att ansökan om trafiktillstånd ska kunna behandlas. I december 2018 väntas tågen kunna börja rulla.

I juli beslutade Mark- och miljööverdomstolen om slutliga villkor för buller längs Kontinentalbanan. Infrastrukturägarna Svedab och Trafikverket meddelar nu att de inte kommer att överklaga domen vilket i sin tur innebär att ansökan om att köra persontåg på banan, den s k Malmöringen, kan behandlas. Projektet har tidigare skjutits fram med hänsyn till den juridiska processen, men tar nu ett steg närmare genomförande.
– Vi är jätteglada. Nu ökar möjligheten för trafikstart i december 2018, vi väntar bara på beslut om trafiktillstånd från Länsstyrelsen som har avvaktat domen, säger Conny Ragnarp, projektledare för persontrafik på Kontinentalbanan på Malmö stad, till News Øresund.

Kontinentalbanan går i en båge runt Malmö, från de östra delarna och sedan vidare till Trelleborg, och har från Öresundsbrons trafikstart till Citytunnelns färdigställande använts för såväl gods- som persontrafik. Det blev möjligt efter ett regeringsbeslut 1996 som angav provisoriska villkor och att de slutliga villkoren skulle beslutas efter att Citytunneln var klar. Under tiden växte ett intresse fram för att fortsätta köra persontåg på banan där trafiken kan ansluta till Citytunneln och bilda en ringlinje i Malmö. Ett sådant beslut var dock avhängigt miljöprövningen och den juridiska processen visade sig bli utdragen. Den 7 juli i år kom Mark- och miljööverdomstolen med sin dom. Svedab och Trafikverket valde då att lämna in en ansökan om överklagande, men har nu beslutat sig för att dra tillbaka den.
– Domen kom mitt i semestertider och vi var tvungna att svara innan den 5 augusti. Den enda chansen för oss att få tid att fundera igenom och analysera domen var att överklaga och begära att få anstånd med att formulera ansökan om prövningstillstånd, säger Fredrik Liljeqvist, driftchef på Svedab, till News Øresund.

I domen anges s k begränsningsvärden för buller längs Kontinentalbanan och att arbetet för att genomföra åtgärder som gör att värdena uppfylls ska ske inom fem år efter det att domen vunnit laga kraft. Kostnaden för åtgärderna beräknar Svedab och Trafikverket kommer att bli omkring 400 miljoner kronor.
– Det finns inte så mycket mer bullermässigt att göra inne i husen, vi har redan bytt 7 000 fönster på sträckan i närmare 300 fastigheter. Att begränsa tågen eller hastigheten är svårt och får enorma konsekvenser på hela järnvägsnätet. Det är främst andra möjligheter vi tittar på som högre bullerskärmar på vissa sträckor och även skärmar där det saknas, som på broar, där bullret lätt flyr ut, säger han.

Tillsammans med Trafikverket, Skånetrafiken och Region Skåne räknar Malmö stad nu återigen på trafikupplägget för en Malmöring. Det innebär att de gör trafiksimuleringar för att uppskatta antalet passagerare och tåg vilket i sin tur påverkar storleken på stationerna som planeras vid Östervärn, Rosengård och Persborg.
– Vi hade handlingar och beslut för Malmöringen färdiga 2010-2011, men inget trafiktillstånd. Vi ser just nu över dessa prognoser, trafikeringen och kostnader, mycket hinner hända på sex år, säger Conny Ragnarp.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Infrastruktur23 september, 2020

Utredning om en Öresundsmetro skjuts fram ett halvår

Den fjärde fasen i utredningen kring en tunnelbana mellan Malmö och Köpenhamn blir senarelagd på grund av coronapandemin och svårigheten...

Fastighet23 september, 2020

Niam har gjort två nya fastighetsköp i Danmark under september

Svenska investeringsbolaget Niam har nyligen förvärvat 70 radhus i Hillerød som ska stå klara sommaren 2022. I början av månaden...

Politik22 september, 2020

Region Skånes ordförande avråder från onödiga resor mellan Danmark och Sverige

Undvik onödiga resor över Öresund men håll gränsen öppen. Den uppmaningen gick Region Skånes ordförande Carl Johan Sonesson ut med...

Kristian Thulesen Dahl, som varit partiledare för Dansk Folkeparti sedan 2012, säger att han inte har planer på att avgå. Foto: News Øresund
Kristian Thulesen Dahl, som varit partiledare för Dansk Folkeparti sedan 2012, säger att han inte har planer på att avgå. Foto: News Øresund
Politik23 september, 2020

Ny bok väcker frågan om Dansk Folkepartis nästa partiledare

Ny bok om Dansk Folkepartis partiledare Kristian Thulesen Dahl avslöjar interna strider och utmaningar för partiet. Nu går partiets vice...

Infrastruktur23 september, 2020

Avslutande rättsprocess kring Fehmarn Bält-tunneln inledd

Tolv år efter att Danmark och Tyskland skrev under avtalet om att bygga en fast förbindelse mellan Rödbyhamn på Lolland...

Förtroendet för borgerliga Venstres partiledare minskar. Foto: News Øresund
Förtroendet för borgerliga Venstres partiledare minskar. Foto: News Øresund
Politik23 september, 2020

Färre väljare tror på Venstres partiledare som statsministerkandidat

Det borgerliga danska partiet Venstre fick ny partiledare för ett år sedan. Då hade de tappat regeringsmakten och intern kritik...

Samhälle22 september, 2020

Folkhälsomyndigheten diskuterar restriktioner i Stockholm

Den nedåtgående trenden för smittspridningen av covid-19 i Stockholm har minskat. Nu pågår en diskussion med Folkhälsomyndigheten om möjligheten att...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.