Danmark
Utredning klar av åtta nya möjliga Metrolinjer i Köpenhamn och över Öresund till 2070

Det kan bli mycket mer Metro i Köpenhamn fram till 2070. Under tisdagen presenterade kommunen en detaljerad analys av åtta möjliga nya Metrolinjer utöver mars månads överenskommelse mellan Köpenhamns kommun och den danska regeringen om att påbörja bygget av nya linjen M5. De analyserade nya sträckningarna når bland annat ut till flera ytterområden. De uppges ge betydligt fler invånare tillgång till Metro och kortade restider till sjukhusen. Det åttonde alternativet avser en Øresundsmetro mellan Malmö C och Prags Boulevard station i Köpenhamn.
Tidshorisonten är lång. Analysen utgår från läget i Köpenhamn år 2070 då staden väntas ha fått ytterligare 400 000 invånare. Tills dess ska en rad stora investeringar stå klara och där alla ännu inte är beslutade.
Sex stora projekt som ska vara klara innan något av de åtta Metroalternativen blir aktuella
- Nya Metrolinjen M5 ska enligt mars månads överenskommelse mellan Köpenhamn och den danska regeringen byggas mellan Köpenhamn H och Lynetteholm Nord och färdigställas i två etapper som blir klara 2036 respektive 2045. Den nya analysen förutsätter ett beslut om att bygga ut M5 ytterligare så att det blir en ringlinje, precis som nuvarande M3.
- Metrons linje M4 ska förlängas med ytterligare två stationer i Nordhavn.
- Østlig Ringvej, även kallad havnetunneln, förväntas stå klar i hela sträckningen mellan Nordhavn och Köpenhamns flygplats i Kastrup. En första etapp är redan beslutad.
- Utbyggnaden av Østhavn med den konstgjorda halvön Lynetteholm och Refshaleøen ska stå klar med bostäder för 80 000 invånare och 50 000 arbetsplatser.
- S-tågen, Köpenhamns pendeltåg, ska vara utbytta till ett fullt automatiserat system med förarlösa tåg, ibland kallat metrodrift.
- Nya supercykelvägar ska byggas så att cykelnätet klarar en större befolkning och en femdubbling av antalet elcyklar.
Åtta förslag till nya Metrolinjer med beräkningsår 2070
Analysen använder år 2070 som målbild och anger inte investeringskostnaden utan den del av bygg- och driftskostnaden under 50 år som inte täcks av biljettintäkterna, den så kallade restfinansieringen.
Till Berlingske säger Köpenhamns överborgmästare Lars Weiss (S) att det finns tre alternativ som han tror mer på än de andra. Det är linjerna från Köpenhamn ut mot Brønshøj, Husum och Tingbjerg. Områden där det bor många människor och som idag inte har tillgång till S-tåg. Öresundsmetron nämns inte.
Grön linje
Förlängning av befintliga M1/M2 från Vanløse station till Tingbjerg.
Restfinansiering: 12,6 miljarder DKK
Orange linje
Ny linje mellan Rigshospitalet och Herlev Hospital
Restfinansiering: 32,2 miljarder DKK
Lila linje
Avgrening från M5 mellan Stengade Station och Tingbjerg
Restfinansiering: 13,9 miljarder DKK
Blå linje (väst)
Förlängning av M4 från Köpenhamn Syd tll Hvidovre Hospital
Restfinansiering: 9,9 miljarder DKK
Blå linje (nord)
Förlängning av M4 mellan Köpenhamn Syd och Emdrup
Restfinansiering: 27 miljarder DKK
Rosa linje
Ny linje mellan Tuborg Havn och Köpenhamns flygplats i Kastrup
Restfinansiering: 36,4 miljarder DKK
Mörkblå linje
Ny linje mellan Bispebjerg Hospital och Holmen
Restfinansiering: 23,9 miljarder DKK
Ljusgrön linje
Ny linje mellan Prags Boulevard Öst och Malmö C – Öresundsmetron
Restfinansiering: 14,7 miljarder DKK
När det gäller detta alternativ påpekar Metroselskabet att det inte kan jämföras med de övriga på grund av att den är baserad på andra analyser med andra förutsättningar som till exempel öppningsår.
(News Øresund)
-
Danmark10 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Danmark12 månader sedan
Utan invandring eller stigande fruktsamhet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt
-
Norden12 månader sedan
Digitalt gränshinder löst – nu kan svenskar ”Vippsa” pengar till övriga Norden med sina mobiltelefoner
-
Infrastruktur8 månader sedan
Norska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Politik12 månader sedan
Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner
-
Danmark8 månader sedan
Möjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
Norden10 månader sedan
Nytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Infrastruktur12 månader sedan
Sveriges regering vill låta Öresundsbrons vinster stanna i regionen