Connect with us

Infrastruktur

Kystbanen får ny tidtabell med längre restid för att minska förseningarna

Publicerad

den

Helsingör station. Foto: News Øresund

DSB meddelar att tågen på Kystbanen mellan Köpenhamn och Helsingör får en ny tidtabell från den 10 december i år. Utgångspunkten är att skapa en mer stabil drift och som följd har restiden förlängts med mellan sex och nio minuter. Helsingörs borgmästare Bendikte Kiær (K) är missnöjd med ändringen, rapporterar Helsingör Dagblad. Hon hade hellre sett att tågen från Sverige fick vända vid Köpenhamns flygplats för att avlasta sträckan Köpenhamns huvudbangård-Østerport.

Tågtrafiken på Kystbanen är känslig för förseningar på själva sträckningen och även från annan trafik som kör in och ut från Köpenhamns huvudbangård. Det är, i kombination med många spårarbeten på Själland under de kommande åren, bakgrunden till den nya tidtabellen för Kystbanen som förväntas minska risken för förseningar. Det uppger DSB i ett pressmeddelande.

– Vi har valt att förenkla tidsplanen för kunderna och samtidigt göra tågtrafiken mer stabil på Kystbanen. Det innebär fler stopp och något längre restider, men å andra sidan ökar turtätheten från ett antal stationer och vi minskar risken för förseningar och inställda turer. Den ökade stabiliteten kommer att gynna alla kunder, säger Jens Visholm, kommersiell direktör på DSB.

Benedikte Kiær, (K) borgmästare i Helsingör, ser den förlängda restiden som en försämring för pendlarna från Helsingör. Hon uppger till Helsingör Dagblad att hon i grunden anser att problemen är kopplade till tågen från Sverige. De kör i dagsläget till Østerport i Köpenhamn och vänder. Det menar hon bidrar till en överbelastning mellan Köpenhamns huvudbangård och Østerport. Hon hade därför föredragit att tågen från Sverige vände vid Köpenhamns flygplats.

– I stället har man valt att förbättra förhållandena för de svenska resenärerna och göra det sämre för de danska, säger hon till tidningen.

Sedan december 2021 kör Øresundstågen över Öresund inte vidare på Kystbanen hela vägen till Helsingör utan har Østerport/Nivå som slutstation. Sedan tidtabellsskiftet för 2023 kör de svenska tågen bara till Østerport. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark2 timmar sedan

Den danske politikern Morten Messerschmidt (DF) talar på konferens i Trumps fastighet: Hoppas kunna prata med Trump om Grönland

I går, tisdag, talade Morten Messerschmidt, partiledare för Dansk Folkeparti, vid en republikansk konferens på Mar-a-Lago – en historisk fastighet...

Arbetsmarknad46 minuter sedan

Kafékedjan struntar i CV – låter AI chatta med jobbsökande istället

När allt fler ansökningsbrev skrivs av AI blir de meningslösa, resonerade Sebastian Spetzler Jeppesen på kafékedjan Joe & The Juice....

Danmark23 timmar sedan

Möjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil

En elva kilometer lång bro mellan Fyn till Als utanför Jylland som tar sju minuter att köra över med bil...

Danmark1 dag sedan

Allt fler svenska studenter väljer Copenhagen Business School

Copenhagen Business School har blivit allt populärare bland svenska studenter. I år är det 860 svenskar som går på en...

Danmark2 dagar sedan

Löneökningar i centrum när kollektivavtal för privatanställda i Danmark ska förnyas

Det går bra för den danska industrin vilket ger utrymme och en förväntan om en reell löneökning, menar den fackliga...

Danmark2 dagar sedan

Danskt krismöte och ökad press på Grönlands självständighet efter Trumps utspel

Diskussionen om Grönland självständighet har de senaste dagarna blossat ännu mer efter den kommande amerikanska presidenten Donald Trumps utspel om...

Hållbarhet7 dagar sedan

Danska regeringen vill se skärpta regler för klimatanpassning vid nybyggnation

Under de senaste åren har vädret i Danmark blivit mer extremt, vilket ökar risken för översvämningar. Den danska regeringen vill...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.