Connect with us

Infrastruktur

Kystbanen får ny tidtabell med längre restid för att minska förseningarna

Publicerad

den

Helsingör station. Foto: News Øresund

DSB meddelar att tågen på Kystbanen mellan Köpenhamn och Helsingör får en ny tidtabell från den 10 december i år. Utgångspunkten är att skapa en mer stabil drift och som följd har restiden förlängts med mellan sex och nio minuter. Helsingörs borgmästare Bendikte Kiær (K) är missnöjd med ändringen, rapporterar Helsingör Dagblad. Hon hade hellre sett att tågen från Sverige fick vända vid Köpenhamns flygplats för att avlasta sträckan Köpenhamns huvudbangård-Østerport.

Tågtrafiken på Kystbanen är känslig för förseningar på själva sträckningen och även från annan trafik som kör in och ut från Köpenhamns huvudbangård. Det är, i kombination med många spårarbeten på Själland under de kommande åren, bakgrunden till den nya tidtabellen för Kystbanen som förväntas minska risken för förseningar. Det uppger DSB i ett pressmeddelande.

– Vi har valt att förenkla tidsplanen för kunderna och samtidigt göra tågtrafiken mer stabil på Kystbanen. Det innebär fler stopp och något längre restider, men å andra sidan ökar turtätheten från ett antal stationer och vi minskar risken för förseningar och inställda turer. Den ökade stabiliteten kommer att gynna alla kunder, säger Jens Visholm, kommersiell direktör på DSB.

Benedikte Kiær, (K) borgmästare i Helsingör, ser den förlängda restiden som en försämring för pendlarna från Helsingör. Hon uppger till Helsingör Dagblad att hon i grunden anser att problemen är kopplade till tågen från Sverige. De kör i dagsläget till Østerport i Köpenhamn och vänder. Det menar hon bidrar till en överbelastning mellan Köpenhamns huvudbangård och Østerport. Hon hade därför föredragit att tågen från Sverige vände vid Köpenhamns flygplats.

– I stället har man valt att förbättra förhållandena för de svenska resenärerna och göra det sämre för de danska, säger hon till tidningen.

Sedan december 2021 kör Øresundstågen över Öresund inte vidare på Kystbanen hela vägen till Helsingör utan har Østerport/Nivå som slutstation. Sedan tidtabellsskiftet för 2023 kör de svenska tågen bara till Østerport. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Politik8 juli, 2024

Sveriges Nordenminister Jessika Roswall (M) föreslås som ny EU-kommissionär

Jessika Roswall (M), som förutom Nordenminister även är EU-minister, nomineras till ny svensk EU-kommissionär efter Ylva Johansson (S). Det meddelade...

Turism/kultur4 juli, 2024

Rekordmånga museibesökare i Danmark i fjol – men biograferna tappar

Fler än någonsin besökte de danska museerna i fjol, men biobesöken har inte hämtat sig efter pandemin. I jämförelse med...

Samhälle4 juli, 2024

Konjunkturen i Öresund: Befolkningsprognoserna skruvas ner i både Sverige och Danmark – danska reallöner är återhämtade för privatanställda

På båda sidor Öresund har befolkningsprognoserna justerats ned. I Sverige uppskattas detta leda till ett minskat behov av nya bostäder...

Arbetsmarknad3 juli, 2024

Grön omställning störst när sju samarbetsprojekt får dela på 137 Interregmiljoner

Fem projekt inom Grön omställning, ett inom Hållbara transporter och ett inom Gränslös arbetsmarknad får dela på 136,7 miljoner kronor...

Infrastruktur1 juli, 2024

Trafikverket: ny Öresundsförbindelse behövs kring år 2050, men inget förslag uppfyller alla behov

Snart är det dags att påbörja arbetet mot en framtida ny förbindelse över Öresund om den ska vara på plats...

Infrastruktur4 juli, 2024

Köpenhamns överborgmästare hoppas på en dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – men avvisar Landskronas planer på ett Europaspår till Köpenhamn

Köpenhamns överborgmästare Sophie Hæstorp Andersen (S) ser positivt på slutsatserna i Trafikverkets rapport om kapacitet och redundans över Öresund. Hon...

Infrastruktur4 juli, 2024

Landskronapolitikern Torkild Strandberg ställer sig bakom Trafikverkets förslag om dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – “rapporten styrker oss”

“Rapporten styrker oss i att Europaspåret har de funktioner som en ny Öresundsförbindelse behöver ha för att lösa problemen i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.