Connect with us

Danmark

Kustbanan kan få ny operatör först om tio år

Publicerad

den

kustbanan

Kokkedal station, Kystbanen mellem København og Helsingør. Bild: News Øresund – Johan Wessman.

Det danska transportministeriet vill att statliga DSB ska köra tågen på Kustbanan i tio år till, rapporterar Berlingske. Sträckan skulle därmed inte läggas ut på anbud under perioden. Anledningen är att ministern vill vänta tills Öresundstrafiken kan brytas.  

Statliga DSB kör redan idag tågen på Kustbanan norr om Köpenhamn genom bolaget DSB Öresund som de äger tillsammans med skotska First Group. När kontraktet med Transportministeriet går ut i december nästa år, kommer bolaget att läggas ner och trafiken på Kustbanan att lyftas över till DSB. Det kommer alltså inte att göras någon ny upphandling. Och så ser trafiken ut att drivas i tio år framöver. Det framgår av en anmälan som Transportministeriet har gjort till EU, rapporterar Berlingske.

Anledningen är att ministern vill vänta med en upphandling tills den svenska tågtrafiken kan skiljas från Kustbanan. Magnus Heunicke vill att Öresundstågen från Sverige ska vända vid Österport station framöver och inte köra vidare till Helsingör som de gör idag. Istället planeras danska regionaltåg till och från andra delar av Själland trafikera Kustbanan. Genomförandet kan ske fullt ut först år 2020 eftersom det måste invänta att järnvägen i Danmark elektrifieras.

Läs merNews Øresunds kvartalsmagasin granskar trafiken med Öresundståg

– Det här handlar om att städa upp i ett misslyckat utbud inte om motstånd mot upphandling generellt, vilket jag har meddelat flera gånger. Var tredje försening beror på händelser i Sverige och därför ska trafiken läggas om så att Kustbanan skiljs från den svenska trafiken. Den omläggningen tar några år att genomföra och under den perioden skulle det inte vara smart att lägga ut trafiken på anbud, säger Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) till Berlingske.

Ministerns förslag att låta DSB köra trafiken på Kustbanan i tio år framåt har mött kritik både från politiskt håll och från pendlarna på Kustbanan.

– Om man vill förstöra Danmarks hittills mest trafikerade tågsträcka så ska man fortsätta som hittills. DSB saknar tågsätt och har inte fokus på kunderna på Kustbanan, säger Michael Randropp, talesperson för pendlarna på sträckan till Berlingske. (News Øresund)

Läs mer: Skåne erbjuder Danmark att bli delägare i Öresundståg AB

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark7 augusti, 2020

Efter ökad smittspridning – det danska samlingsförbudet höjs ej som planerat

Den 8 augusti skulle samlingsförbudet i Danmark höjts, så att 200 personer skulle kunna samlas istället för dagens nivå om...

Danmark6 augusti, 2020

Copenhagen Fashion Week startar i helgen – som första fysiska/digitala modeveckan post-corona

Genom att skapa en hybrid mellan fysisk och digital modemässa blir Copenhagen Fashion Week, som äger rum 9-12 augusti, den...

Danmark4 augusti, 2020

Danmarks Tour de France-start flyttas till 2022

Cykelsportens största tävling, Tour de France, skjuter upp sitt besök i Danmark från juli 2021 till juli 2022. Coronapandemin har...

Danmark3 augusti, 2020

Tivoli i Köpenhamn får ny VD

Susanne Mørch Koch kliver idag in i rollen som ny vd för Tivoli i Köpenhamn. Hon kommer från ett vd-uppdrag hos...

Danmark1 augusti, 2020

Dansk rekommendation att använda munskydd i kollektivtrafiken vid rusningstid

Ta med dig munskydd när du åker med kollektivtrafiken i Danmark och använd det när det uppstår trängsel, t.ex. i...

Samhälle30 juli, 2020

Danska gränsen öppnas för hela Sverige

På lördag den 1 augusti kommer invånare från hela Sverige att kunna resa in i Danmark. Detta då landet klassas...

Samhälle29 juli, 2020

Sverige ger grönt ljus för resor till Danmark och Norge

Från och med torsdagen den 30 juli häver svenska Utrikesdepartementet sin avrådan för icke nödvändiga resor till Danmark, Norge, Schweiz...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.