Politik
Skåne erbjuder Danmark att bli delägare i Öresundståg AB
Ett gemensamt dansk-svenskt regionalt tågbolag som driver Öresundstågstrafiken över sundet diskuteras. Region Skåne har bjudit in den danska staten att bli delägare i det svenska bolaget Öresundståg AB. Danmarks transportminister är öppen för förslaget.
– Jag vill inte avvisa möjligheten att det framöver ingås ett kontrakt mellan den danska staten och en svensk tågoperatör vad gäller tågbetjäningen av sträckan mellan landgränsen mot Sverige och Köpenhamn, säger Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) till News Øresund.
Inbjudan från den svenska sidan bekräftas av Region Skånes tidigare ordförande Pia Kinhult. Hennes förslag innebär en lösning där danska staten blir minoritetsägare i Öresundståg AB som då skulle upphandla en gemensam operatör för all Öresundstågstrafik. Idag körs tågen av två olika operatörer i Sverige och Danmark som köps in av Transportministeriet i Danmark och de sex länen i Sverige genom bolaget Öresundståg AB.
Ett möte kommer att äga rum under november månad mellan politikerna från svensk och dansk sida sundet för att diskutera frågan. Men det finns fler punkter på agendan. Bland annat vill den danske ministern att Öresundstågen framöver ska vända vid Österport station och inte köra vidare till Helsingör som de gör idag. Han har siktet inställt på år 2020 för fullt genomförande.
– Eftersom strukturen, passagerarutvecklingen och trafikens fokus är olika på de två sträckorna skulle det vara meningsfullt för båda sträckorna att skilja tågdriften åt, säger han.
Ministern hänvisar till att endast tre procent av passagerarna som kliver på mellan Helsingör och Hellerup åker vidare mot Sverige och att andelen svenska passagerare som sitter kvar på tågen när de kör vidare norrut från Köpenhamn på Kustbanan är densamma. Dessutom anser han att de svenska Öresundstågen, som kör till och från Göteborg, Karlskrona och Kalmar, skapar problem med punktligheten när de blandas med den danska trafiken som kör kortare sträckor och är en mer utpräglad pendlingstrafik.
Från Region Skånes sida hoppas man att trafiken fortsätter för att i framtiden kunna skapa en ringlinje kring sundet om en fast förbindelse i norra Öresund beslutas. Dessutom vill de gärna trafikera fler sträckor i Danmark, bland annat söderut mot Tyskland och den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen som ska stå klar 2021.
– Allt kanske inte måste lösas i höst, men det måste börja diskutera nu. Vi vill inte stå inför en situation där det finns en ny fast förbindelse eller järnväg utan bra tankar om hur de kan användas, säger Mikael Stamming, utvecklingsdirektör på Region Skåne. (News Øresund – Jenny Andersson)
Läs mer: News Øresunds kvartalsmagasin granskar trafiken med Öresundståg
-
Samhälle5 år sedan
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle4 år sedan
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur5 år sedan
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle4 år sedan
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle5 år sedan
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle5 år sedan
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle4 år sedan
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden5 år sedan
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen