Connect with us

Politik

Skåne erbjuder Danmark att bli delägare i Öresundståg AB

Publicerad

den

Oresundstog webb

Region Skåne har erbjudit danska staten att bli delägare i det svenska bolaget Öresundståg AB. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Ett gemensamt dansk-svenskt regionalt tågbolag som driver Öresundstågstrafiken över sundet diskuteras. Region Skåne har bjudit in den danska staten att bli delägare i det svenska bolaget Öresundståg AB. Danmarks transportminister är öppen för förslaget.

– Jag vill inte avvisa möjligheten att det framöver ingås ett kontrakt mellan den danska staten och en svensk tågoperatör vad gäller tågbetjäningen av sträckan mellan landgränsen mot Sverige och Köpenhamn, säger Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) till News Øresund.

Inbjudan från den svenska sidan bekräftas av Region Skånes tidigare ordförande Pia Kinhult. Hennes förslag innebär en lösning där danska staten blir minoritetsägare i Öresundståg AB som då skulle upphandla en gemensam operatör för all Öresundstågstrafik. Idag körs tågen av två olika operatörer i Sverige och Danmark som köps in av Transportministeriet i Danmark och de sex länen i Sverige genom bolaget Öresundståg AB.
Ett möte kommer att äga rum under november månad mellan politikerna från svensk och dansk sida sundet för att diskutera frågan. Men det finns fler punkter på agendan. Bland annat vill den danske ministern att Öresundstågen framöver ska vända vid Österport station och inte köra vidare till Helsingör som de gör idag. Han har siktet inställt på år 2020 för fullt genomförande.
– Eftersom strukturen, passagerarutvecklingen och trafikens fokus är olika på de två sträckorna skulle det vara meningsfullt för båda sträckorna att skilja tågdriften åt, säger han.

Ministern hänvisar till att endast tre procent av passagerarna som kliver på mellan Helsingör och Hellerup åker vidare mot Sverige och att andelen svenska passagerare som sitter kvar på tågen när de kör vidare norrut från Köpenhamn på Kustbanan är densamma. Dessutom anser han att de svenska Öresundstågen, som kör till och från Göteborg, Karlskrona och Kalmar, skapar problem med punktligheten när de blandas med den danska trafiken som kör kortare sträckor och är en mer utpräglad pendlingstrafik.

Från Region Skånes sida hoppas man att trafiken fortsätter för att i framtiden kunna skapa en ringlinje kring sundet om en fast förbindelse i norra Öresund beslutas. Dessutom vill de gärna trafikera fler sträckor i Danmark, bland annat söderut mot Tyskland och den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen som ska stå klar 2021.
– Allt kanske inte måste lösas i höst, men det måste börja diskutera nu. Vi vill inte stå inför en situation där det finns en ny fast förbindelse eller järnväg utan bra tankar om hur de kan användas, säger Mikael Stamming, utvecklingsdirektör på Region Skåne. (News Øresund – Jenny Andersson)

 

Läs mer: News Øresunds kvartalsmagasin granskar trafiken med Öresundståg

News Oresund omslag SE

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark45 minuter sedan

El-priserna i södra Sverige och Danmark stiger – högsta sedan elkrisen 2022

Ett vindstilla Tyskland drar upp elpriserna i hela Nordeuropa, vilket får den svenska regeringen att återigen börja prata om elstöd....

IT / mobiltelefoni1 dag sedan

Nytt pilotprojekt ger längre mobiltäckning vid strömavbrott

Utanför Norrtälje har Sveriges första anläggning för reservtäckning för mobiltelefoner byggts. Folk i närheten av anläggningen ska kunna få täckning...

Samhälle1 dag sedan

Danska och svenska flygvapnen gjorde för första gången en gemensam ”julgransflygning” över Öresund

Det svenska flygvapnet har som tradition att varje år genomföra flygningar över delar av Sverige med JAS 39 Gripen i...

Kultur2 dagar sedan

Malmö konsthall 50 år – utställningen ”Torrlägg Öresund” startskottet

Nästa år fyller Malmö konsthall 50 år och det firas med tre stora utställningar, däribland ”Torrlägg Öresund” som riktar fokus...

Energi2 dagar sedan

Svenska industriföretag vill snabba upp energiproduktion – redo att betala för kärnkraft

Industrikraft, ett samarbete mellan 17 stora svenska industriföretag, är redo att ”ta en mer aktiv roll” för att säkra Sveriges...

Danmark2 dagar sedan

Gemensam dansk-svensk order på stridsfordon för 25 miljarder kronor

Danmark och Sverige har tillsammans lagt en order värd cirka 25 miljarder kronor för nya stridsfordon från BAE Systems Hägglunds...

Infrastruktur3 dagar sedan

Upphandlingskrav gör att SJ avstår från att fortsätta driva Stockholms pendeltåg

SJ Stockholmståg kommer inte att fortsätta driva Stockholms pendeltåg efter 2026, när nuvarande avtal upphör att gälla. Bolaget anser inte...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.