Politik
Skåne erbjuder Danmark att bli delägare i Öresundståg AB


Region Skåne har erbjudit danska staten att bli delägare i det svenska bolaget Öresundståg AB. Foto: News Øresund – Johan Wessman
Ett gemensamt dansk-svenskt regionalt tågbolag som driver Öresundstågstrafiken över sundet diskuteras. Region Skåne har bjudit in den danska staten att bli delägare i det svenska bolaget Öresundståg AB. Danmarks transportminister är öppen för förslaget.
– Jag vill inte avvisa möjligheten att det framöver ingås ett kontrakt mellan den danska staten och en svensk tågoperatör vad gäller tågbetjäningen av sträckan mellan landgränsen mot Sverige och Köpenhamn, säger Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) till News Øresund.
Inbjudan från den svenska sidan bekräftas av Region Skånes tidigare ordförande Pia Kinhult. Hennes förslag innebär en lösning där danska staten blir minoritetsägare i Öresundståg AB som då skulle upphandla en gemensam operatör för all Öresundstågstrafik. Idag körs tågen av två olika operatörer i Sverige och Danmark som köps in av Transportministeriet i Danmark och de sex länen i Sverige genom bolaget Öresundståg AB.
Ett möte kommer att äga rum under november månad mellan politikerna från svensk och dansk sida sundet för att diskutera frågan. Men det finns fler punkter på agendan. Bland annat vill den danske ministern att Öresundstågen framöver ska vända vid Österport station och inte köra vidare till Helsingör som de gör idag. Han har siktet inställt på år 2020 för fullt genomförande.
– Eftersom strukturen, passagerarutvecklingen och trafikens fokus är olika på de två sträckorna skulle det vara meningsfullt för båda sträckorna att skilja tågdriften åt, säger han.
Ministern hänvisar till att endast tre procent av passagerarna som kliver på mellan Helsingör och Hellerup åker vidare mot Sverige och att andelen svenska passagerare som sitter kvar på tågen när de kör vidare norrut från Köpenhamn på Kustbanan är densamma. Dessutom anser han att de svenska Öresundstågen, som kör till och från Göteborg, Karlskrona och Kalmar, skapar problem med punktligheten när de blandas med den danska trafiken som kör kortare sträckor och är en mer utpräglad pendlingstrafik.
Från Region Skånes sida hoppas man att trafiken fortsätter för att i framtiden kunna skapa en ringlinje kring sundet om en fast förbindelse i norra Öresund beslutas. Dessutom vill de gärna trafikera fler sträckor i Danmark, bland annat söderut mot Tyskland och den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen som ska stå klar 2021.
– Allt kanske inte måste lösas i höst, men det måste börja diskutera nu. Vi vill inte stå inför en situation där det finns en ny fast förbindelse eller järnväg utan bra tankar om hur de kan användas, säger Mikael Stamming, utvecklingsdirektör på Region Skåne. (News Øresund – Jenny Andersson)
Läs mer: News Øresunds kvartalsmagasin granskar trafiken med Öresundståg
-
Danmark5 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur11 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Infrastruktur11 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden10 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv8 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv8 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Samhälle12 månader sedan
Nu börjar visitationszoner efter dansk modell gälla i Sverige
-
Samhälle11 månader sedan
Danmark skriver ner befolkningsprognosen – väntas nå 6 miljoner invånare 2028