Connect with us

Samhälle

Id-kontrollerna får folk att sluta pendla

Publicerad

den

Granskontroll Kastrup foto Anna Palmehag

Id-kontrollerna på Kastrup gör att resan mot Malmö tar minst nio minuter längre tid, men också att tågen bara går hälften så ofta i rusningstid. Foto: News Øresund – Anna Palmehag

Personer säger upp sig på grund av de långa restiderna till Danmark, utländska gäster till skånska företag upplever att de blir rasprofilerade i kontrollerna och turister vet inte vilka id-handlingar som gäller. Efter tre månader kvarstår problemen med id- och gränskontrollerna, som enligt en ny rapport från Sydsvenska industri- och handelskammaren innebär en samhällsförlust på 1,5 miljarder kronor om året.

– Vi hör tre saker från våra anställda: den första handlar om att det är besvärligt för anställda att ta sig fram och tillbaks. Man reser ju ofta i näringslivet. Det andra är att när man får gäster tycker man att det ger ett konstigt intryck. Några medlemmar har fått kraftiga reaktioner från utländska gäster, som upplever att de blir profilerade i gränskontrollerna för att de inte är blonda. Dessutom är många oroliga för investeringar, om det här håller på i flera år, säger Per Tryding, vice vd för Sydsvenska industri- och handelskammaren, till News Øresund.

I dag tänker han presentera rapporten för regeringen, vid ett möte om gränshinder med den nordiska samarbetsministern Kristina Persson (S). Rapporten har tagits fram med hjälp av Sweco och Martin Andersson, ekonomiprofessor vid Lunds universitet och Blekinge Tekniska Högskola (BTH), och visar id- och gränskontrollernas effekt på trafiken och Öresundsregionens arbetsmarknad.

– Det är ju svårt att bedöma värdet nationalekonomiskt, men det är viktigt för att få en uppfattning om vad det kostar. Integration på arbetsmarknaden handlar mycket om restid. Om man kan samordna id- och gränskontrollerna till en kontroll halverar det kostnaden, säger han.

En smidigare lösning förordar även Sydsvenskans politiska chefredaktör Heidi Avellan, som i veckan skrev en krönika i ämnet.

– Kontrollerna behöver utformas mindre skadligt. Jag upplever att folk i någon mån resignerar, men de är ju lika besvärliga som någonsin för dem som drabbas i vardagen, säger hon till News Øresund.

Krönikan har fått ett positivt mottagande av pendlargrupper på nätet, berättar Heidi Avellan, men kritik från företrädesvis äldre män som menar att gränskontrollerna är nödvändiga för att stoppa invandringen.

På informationscentret Øresunddirekt kommer dagligen frågor om hur id-kontrollerna fungerar, inte minst från turister eller personer som ska besöka släkt och vänner på den andra sidan sundet.

– Många undrar rent praktiskt: vilka id-handlingar ska man ha med sig? Vi har en sida på vår hemsida där vi verkligen grottar ner oss, för ett visst krav gäller vid id-kontrollerna och i gränskontrollerna är det ett annat. Folk har svårt att hitta information hos ansvarig myndighet om vad som gäller, säger Sandra Forsén, verksamhetsansvarig på Øresunddirekt.

Hon berättar att de träffat flera personer som valt att sluta jobba i Danmark på grund av id- och gränskontrollerna, framför allt människor som kommit en bit i arbetslivet och har lite mer högavlönade jobb.

– Den uppfattning jag har fått är att den stora gruppen av ungdomar som till exempel jobbar på köpcenter som Fields, de tar lättare på det här. Men de som har familj och kanske bor utanför Malmö, för dem blir det ännu mer förseningar, som kanske innebär att de missar sin anslutning. Det blir lite av en snöbollseffekt, säger Sandra Forsén.

Många gränspendlare vill också veta hur länge kontrollerna ska pågå, för att kunna planera sin framtid, berättar hon.

– Man vill ha svar från politikerna och kunna kalkulera: är det bara ett halvår, då är det värt det, jag står ut. Men om det ska pågå i två eller tre år är det en annan sak, säger hon.

News Øresund – Anna Palmehag

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Politik8 juli, 2024

Sveriges Nordenminister Jessika Roswall (M) föreslås som ny EU-kommissionär

Jessika Roswall (M), som förutom Nordenminister även är EU-minister, nomineras till ny svensk EU-kommissionär efter Ylva Johansson (S). Det meddelade...

Turism/kultur4 juli, 2024

Rekordmånga museibesökare i Danmark i fjol – men biograferna tappar

Fler än någonsin besökte de danska museerna i fjol, men biobesöken har inte hämtat sig efter pandemin. I jämförelse med...

Samhälle4 juli, 2024

Konjunkturen i Öresund: Befolkningsprognoserna skruvas ner i både Sverige och Danmark – danska reallöner är återhämtade för privatanställda

På båda sidor Öresund har befolkningsprognoserna justerats ned. I Sverige uppskattas detta leda till ett minskat behov av nya bostäder...

Arbetsmarknad3 juli, 2024

Grön omställning störst när sju samarbetsprojekt får dela på 137 Interregmiljoner

Fem projekt inom Grön omställning, ett inom Hållbara transporter och ett inom Gränslös arbetsmarknad får dela på 136,7 miljoner kronor...

Infrastruktur1 juli, 2024

Trafikverket: ny Öresundsförbindelse behövs kring år 2050, men inget förslag uppfyller alla behov

Snart är det dags att påbörja arbetet mot en framtida ny förbindelse över Öresund om den ska vara på plats...

Infrastruktur4 juli, 2024

Köpenhamns överborgmästare hoppas på en dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – men avvisar Landskronas planer på ett Europaspår till Köpenhamn

Köpenhamns överborgmästare Sophie Hæstorp Andersen (S) ser positivt på slutsatserna i Trafikverkets rapport om kapacitet och redundans över Öresund. Hon...

Infrastruktur4 juli, 2024

Landskronapolitikern Torkild Strandberg ställer sig bakom Trafikverkets förslag om dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – “rapporten styrker oss”

“Rapporten styrker oss i att Europaspåret har de funktioner som en ny Öresundsförbindelse behöver ha för att lösa problemen i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.