Connect with us

Samhälle

Id-kontrollerna får folk att sluta pendla

Publicerad

den

Granskontroll Kastrup foto Anna Palmehag

Id-kontrollerna på Kastrup gör att resan mot Malmö tar minst nio minuter längre tid, men också att tågen bara går hälften så ofta i rusningstid. Foto: News Øresund – Anna Palmehag

Personer säger upp sig på grund av de långa restiderna till Danmark, utländska gäster till skånska företag upplever att de blir rasprofilerade i kontrollerna och turister vet inte vilka id-handlingar som gäller. Efter tre månader kvarstår problemen med id- och gränskontrollerna, som enligt en ny rapport från Sydsvenska industri- och handelskammaren innebär en samhällsförlust på 1,5 miljarder kronor om året.

– Vi hör tre saker från våra anställda: den första handlar om att det är besvärligt för anställda att ta sig fram och tillbaks. Man reser ju ofta i näringslivet. Det andra är att när man får gäster tycker man att det ger ett konstigt intryck. Några medlemmar har fått kraftiga reaktioner från utländska gäster, som upplever att de blir profilerade i gränskontrollerna för att de inte är blonda. Dessutom är många oroliga för investeringar, om det här håller på i flera år, säger Per Tryding, vice vd för Sydsvenska industri- och handelskammaren, till News Øresund.

I dag tänker han presentera rapporten för regeringen, vid ett möte om gränshinder med den nordiska samarbetsministern Kristina Persson (S). Rapporten har tagits fram med hjälp av Sweco och Martin Andersson, ekonomiprofessor vid Lunds universitet och Blekinge Tekniska Högskola (BTH), och visar id- och gränskontrollernas effekt på trafiken och Öresundsregionens arbetsmarknad.

– Det är ju svårt att bedöma värdet nationalekonomiskt, men det är viktigt för att få en uppfattning om vad det kostar. Integration på arbetsmarknaden handlar mycket om restid. Om man kan samordna id- och gränskontrollerna till en kontroll halverar det kostnaden, säger han.

En smidigare lösning förordar även Sydsvenskans politiska chefredaktör Heidi Avellan, som i veckan skrev en krönika i ämnet.

– Kontrollerna behöver utformas mindre skadligt. Jag upplever att folk i någon mån resignerar, men de är ju lika besvärliga som någonsin för dem som drabbas i vardagen, säger hon till News Øresund.

Krönikan har fått ett positivt mottagande av pendlargrupper på nätet, berättar Heidi Avellan, men kritik från företrädesvis äldre män som menar att gränskontrollerna är nödvändiga för att stoppa invandringen.

På informationscentret Øresunddirekt kommer dagligen frågor om hur id-kontrollerna fungerar, inte minst från turister eller personer som ska besöka släkt och vänner på den andra sidan sundet.

– Många undrar rent praktiskt: vilka id-handlingar ska man ha med sig? Vi har en sida på vår hemsida där vi verkligen grottar ner oss, för ett visst krav gäller vid id-kontrollerna och i gränskontrollerna är det ett annat. Folk har svårt att hitta information hos ansvarig myndighet om vad som gäller, säger Sandra Forsén, verksamhetsansvarig på Øresunddirekt.

Hon berättar att de träffat flera personer som valt att sluta jobba i Danmark på grund av id- och gränskontrollerna, framför allt människor som kommit en bit i arbetslivet och har lite mer högavlönade jobb.

– Den uppfattning jag har fått är att den stora gruppen av ungdomar som till exempel jobbar på köpcenter som Fields, de tar lättare på det här. Men de som har familj och kanske bor utanför Malmö, för dem blir det ännu mer förseningar, som kanske innebär att de missar sin anslutning. Det blir lite av en snöbollseffekt, säger Sandra Forsén.

Många gränspendlare vill också veta hur länge kontrollerna ska pågå, för att kunna planera sin framtid, berättar hon.

– Man vill ha svar från politikerna och kunna kalkulera: är det bara ett halvår, då är det värt det, jag står ut. Men om det ska pågå i två eller tre år är det en annan sak, säger hon.

News Øresund – Anna Palmehag

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Infrastruktur20 januari, 2021

Dansk-svenskt förslag: Bygg ut Öresundsbrons landanslutningar för 9,6 miljarder SEK

Landanslutningarna kring Öresundsbron bör byggas ut på båda sidor förbindelsen för att öka kapaciteten och kunna ta emot större trafikflöden...

Infrastruktur21 januari, 2021

Visioner för infrastruktur och praktiska lösningar diskuterades på mobilitetskonferens

Greater Copenhagen hade i veckan en digital tvådagarskonferens om framtidens gröna mobilitet i regionen. Det diskuterades bland annat praktiska lösningar...

Arbetsmarknad21 januari, 2021

Breddat informationsutbud bland utvecklingsförslagen för Øresunddirekt

Att öka synligheten och bredda informationsutbudet är två möjligheter för utveckling av informationstjänsten Øresunddirekt. En osäker finansieringsmodell och Arbetsförmedlingens reformering...

Life Science21 januari, 2021

Forskare från Portugal skapar lovande biotech-företag med dansk-svenskt stöd i Lund

Biotek-företaget Asgard Therapeutics AB i Lund startades 2018 som en spinout från Lunds universitet. Företaget utvecklades med stöd från bland...

Näringsliv21 januari, 2021

Star Wars som dataspel utvecklas av Massive Entertainment i Malmö

Spelutvecklingsföretaget Massive Entertainment i Malmö har fått i uppdrag att göra dataspel av legendariska Star Wars-filmerna. Det innebär att företaget...

Samhälle21 januari, 2021

Huawei och ZTE fick inte vara med vid Sveriges 5G-auktion

De kinesiska företagen Huawei och ZTE var utestängda från att delta när Sverige genomförde den stora 5G-auktionen den 19 januari...

Samhälle21 januari, 2021

Tågfärjorna mellan Trelleborg och Rostock vinnare på tillfälligt stopp för godståg över Stora Bältbron

Järnvägsfrakten med Stena Lines tågfärjor mellan Trelleborg och Rostock fick ett lyft sedan Danmark stoppat trafiken med intermodala godståg över...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.