Connect with us

Samhälle

Id-kontrollerna får folk att sluta pendla

Publicerad

den

Granskontroll Kastrup foto Anna Palmehag

Id-kontrollerna på Kastrup gör att resan mot Malmö tar minst nio minuter längre tid, men också att tågen bara går hälften så ofta i rusningstid. Foto: News Øresund – Anna Palmehag

Personer säger upp sig på grund av de långa restiderna till Danmark, utländska gäster till skånska företag upplever att de blir rasprofilerade i kontrollerna och turister vet inte vilka id-handlingar som gäller. Efter tre månader kvarstår problemen med id- och gränskontrollerna, som enligt en ny rapport från Sydsvenska industri- och handelskammaren innebär en samhällsförlust på 1,5 miljarder kronor om året.

– Vi hör tre saker från våra anställda: den första handlar om att det är besvärligt för anställda att ta sig fram och tillbaks. Man reser ju ofta i näringslivet. Det andra är att när man får gäster tycker man att det ger ett konstigt intryck. Några medlemmar har fått kraftiga reaktioner från utländska gäster, som upplever att de blir profilerade i gränskontrollerna för att de inte är blonda. Dessutom är många oroliga för investeringar, om det här håller på i flera år, säger Per Tryding, vice vd för Sydsvenska industri- och handelskammaren, till News Øresund.

I dag tänker han presentera rapporten för regeringen, vid ett möte om gränshinder med den nordiska samarbetsministern Kristina Persson (S). Rapporten har tagits fram med hjälp av Sweco och Martin Andersson, ekonomiprofessor vid Lunds universitet och Blekinge Tekniska Högskola (BTH), och visar id- och gränskontrollernas effekt på trafiken och Öresundsregionens arbetsmarknad.

– Det är ju svårt att bedöma värdet nationalekonomiskt, men det är viktigt för att få en uppfattning om vad det kostar. Integration på arbetsmarknaden handlar mycket om restid. Om man kan samordna id- och gränskontrollerna till en kontroll halverar det kostnaden, säger han.

En smidigare lösning förordar även Sydsvenskans politiska chefredaktör Heidi Avellan, som i veckan skrev en krönika i ämnet.

– Kontrollerna behöver utformas mindre skadligt. Jag upplever att folk i någon mån resignerar, men de är ju lika besvärliga som någonsin för dem som drabbas i vardagen, säger hon till News Øresund.

Krönikan har fått ett positivt mottagande av pendlargrupper på nätet, berättar Heidi Avellan, men kritik från företrädesvis äldre män som menar att gränskontrollerna är nödvändiga för att stoppa invandringen.

På informationscentret Øresunddirekt kommer dagligen frågor om hur id-kontrollerna fungerar, inte minst från turister eller personer som ska besöka släkt och vänner på den andra sidan sundet.

– Många undrar rent praktiskt: vilka id-handlingar ska man ha med sig? Vi har en sida på vår hemsida där vi verkligen grottar ner oss, för ett visst krav gäller vid id-kontrollerna och i gränskontrollerna är det ett annat. Folk har svårt att hitta information hos ansvarig myndighet om vad som gäller, säger Sandra Forsén, verksamhetsansvarig på Øresunddirekt.

Hon berättar att de träffat flera personer som valt att sluta jobba i Danmark på grund av id- och gränskontrollerna, framför allt människor som kommit en bit i arbetslivet och har lite mer högavlönade jobb.

– Den uppfattning jag har fått är att den stora gruppen av ungdomar som till exempel jobbar på köpcenter som Fields, de tar lättare på det här. Men de som har familj och kanske bor utanför Malmö, för dem blir det ännu mer förseningar, som kanske innebär att de missar sin anslutning. Det blir lite av en snöbollseffekt, säger Sandra Forsén.

Många gränspendlare vill också veta hur länge kontrollerna ska pågå, för att kunna planera sin framtid, berättar hon.

– Man vill ha svar från politikerna och kunna kalkulera: är det bara ett halvår, då är det värt det, jag står ut. Men om det ska pågå i två eller tre år är det en annan sak, säger hon.

News Øresund – Anna Palmehag

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Arbetsmarknad14 oktober, 2021

3 000 nya arbetstillfällen i Skellefteå ­– skåningar erbjuds jobb

I ett samarbete mellan Malmö stad och EU-projektet Relocate, som drivs av Region Västerbotten tillsammans med Northvolt och Skellefteå kommun,...

Näringsliv14 oktober, 2021

Havredryckstillverkaren Oatly etablerar nytt forskningscentrum i Lund – ska anställa 100 forskare på sikt

Miljardbolaget och havredryckstillverkaren Oatly satsar på ett nytt forsknings- och innovationscenter i Lund. Bolaget, som är noterat på New York-börsen,...

Samhälle14 oktober, 2021

Massiv polisinsats under förintelsekonferensen i Malmö

Förintelsekonferensen som hölls i Malmömässan i Hyllie den 13 oktober märktes av i hela stan, med avspärrade gator, inställd busstrafik...

Samhälle14 oktober, 2021

Återstart, jobbmatchning och ökad trafik aktuellt i Öresundsregionen just nu

Återstart för det nordiska samarbetet, möjligheterna i en gemensam arbetsmarknad med arbetskraftsbrist i Danmark och arbetslöshet i Skåne samt en...

Arbetsmarknad14 oktober, 2021

Arbetslösheten i Sverige sjunker – arbetskraftsbristen allt tydligare

I slutet av september hade den svenska arbetslösheten sjunkit till 7,5 procent från 9,0 procent samma månad ifjol. I Skåne...

Arbetsmarknad14 oktober, 2021

Köpenhamns arbetsmarknadsborgmästare ber danska transportministern om fler Öresundståg

Cecilia Lonning-Skovgaard (V), borgmästare för arbetsmarknad i Köpenhamn, har skickat ett brev till danska transportministern Benny Engelbrecht (S) där hon...

Okategoriserade14 oktober, 2021

111 projektansökningar med nordisk fokus till A.P. Møller fondens temasatsning

Ända sedan A.P. Møller Fonden bildades 1953 har den nordiska samhörigheten funnits med som ett av flera fokusområden. För att...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.