Connect with us

Infrastruktur

DSB dementerar att det införs tiominuterstrafik över Öresundsbron från 24 april

Publicerad

den

Innan gräns- och id-kontrollerna infördes gick tågen över Öresundsbron var tionde minut i rusningstid. Trots att både Skånetrafiken och DSB säger sig vilja återinföra tiominutersdriften är det oklart när det sker. Foto: News Øresund

Det finns inga planer på att återinföra tågavgångar var tionde minut i rusningstid över Öresundsbron från och med den 24 april, uppger DSB. Det danska tågbolaget dementerar därmed de uppgifter som Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson gett på Twitter och som News Øresund refererade till i en tidigare artikel i dag. Det handlade om ett missförstånd mellan DSB och Skånetrafiken. De planer som finns handlar enbart om att införa tiominuterstrafik mellan Huvudbangården och Kastrup på den danska sidan. Men den begränsningen ser inte Skånetrafiken som hållbar, säger Linus Eriksson till News Øresund.

I februari testade DSB om det var möjligt att göra ett uppehåll med tågbyte på sju minuter på Kastrup, vilket är en förutsättning för att det skulle gå att återinföra tiominuterstrafik i rusningstrafik över Öresundsbron – som innan gräns- och id-kontrollerna infördes. Det berättar Linus Eriksson, som uppger att testerna föll väl ut.

Men därefter uppstod det ett missförstånd.

– Vi lyfte frågan i det danska Trafikministeriet och fick en återkoppling på att det skulle vara möjligt med tiominuterstrafik från den 24 april. Jag förutsatte att det gällde hela sträckan, men nu visar det sig att det bara var från Huvudbangården till Kastrup, säger han.

Skånetrafiken planerar dock att ligga på för att övertyga den danska sidan om att införa avgångar var tionde minut även mellan Kastrup och Malmö C.

– Vi anser att vi ska ha en gemensam trafik och vi har med tester visat att det går. Att vända tågen på Kastrup när en stor del av kunderna åker till Malmö C ser inte vi som hållbart. Att tiominuterstrafiken inte finns kvar tror vi är en viktig orsak till att vi har tappat så många resor, säger Linus Eriksson.

Han menar att frågan nu ligger på den danska sidan och att Skånetrafiken vill se en så snar omläggning av trafiken som möjligt.

– Men vi är beroende av att DSB och Trafikministeriet hittar en lösning. Vi betalar för trafiken på den svenska sidan gränsen, säger han.

Enligt DSB ligger frågan på myndigheterna Banedanmarks och Trafikverkets bord och handlar framför allt om att id-kontrollerna begränsat kapaciteten på Kastrup.

– När Banedanmark ger oss utrymme att köra fler tåg är vi redo att göra det, men det ska också finnas plats för godståg och SJ, säger DSB:s presschef Tony Bispeskov till News Øresund.

Så testerna i februari visade inte att det är möjligt att återinföra tiominuterstrafiken?

– Vi vill gärna undersöka det, men det kräver också en ny tågplan på den svenska sidan när tågen inte längre ska stanna i åtta minuter på Hyllie. Och den måste godkännas av svenska Trafikverket, säger han.

Tony Bispeskov betonar vikten av att först få erfarenhet av hur tiominutersdriften mellan Huvudbangården och Kastrup fungerar innan den utökas till hela sträckan mot Malmö C. Därför vill han inte lämna några prognoser för när det sistnämnda skulle kunna ske.

– Vi arbetar hela tiden på att göra det bättre för våra kunder. Restiden ska nu bli kortare än i dag och att sätta in fler tåg är nästa sak vi vill titta på. Men inte om det visar sig att systemet blir alltför instabilt, för då kommer det att bli mycket förseningar och man måste kunna lita på tåget när man ska hämta sina barn och så vidare, säger Tony Bispeskov.

I sitt inlägg på Twitter skrev Linus Eriksson också att restiden mellan Köpenhamns Huvudbangård och Malmö C skulle förkortas med 30 minuter om tiominuterstrafiken återinfördes, i kombination med att gränskontrollen ska utföras ombord på tågen. Det är dock mellan Huvudbangården och Lunds C som resan skulle bli 30 minuter kortare – mellan Huvudbangården och Malmö C skulle restiden förkortas med 19 minuter.

(News Øresund – Anna Palmehag)

Fakta: Tiominuterstrafik Köpenhamns Huvudbangård – Kastrup

Från och med måndagen den 24 april fördubblar DSB antalet tågavgångar mellan Köpenhamns Huvudbangård och stationen vid flygplatsen i Kastrup så att det avgår ett tåg var tionde minut. För resenärer på väg till Malmö innebär detta att väntetiden vid id-kontrollen på Kastrup minskar med tolv minuter att och restiden till Malmö minskar lika mycket. Turtätheten för trafiken med Öresundståg mellan Sverige och Danmark påverkas inte av beslutet utan den nuvarande 20-minuterstrafiken fortsätter.

Förbättringen gäller inte resenärer på väg mot Sverige som kliver på i Ørestad och Tårnby, eftersom de nyinsatta tågen inte kommer att stanna vid de stationerna.

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Samhälle21 april, 2021

Biogasproduktion dubblas i Skåne – kan bli självförsörjande

Nya produktionsanläggningar för biogas ska etableras på flera orter i Skåne. Biogasproduktionen kan därmed bli fördubblat och det innebär att...

Infrastruktur21 april, 2021

Regeringen vill avveckla Stockholms city-flygplats Bromma – Arlanda kan ta över den befintliga flygtrafiken

City-flygplatsen Bromma i Stockholm, som primärt används för inrikesresor, ska stängas, om svenska regeringen får som den vill. Under 2019...

Politik21 april, 2021

Köpenhamn vill införa stadsområden för enbart gröna bilar

Socialdemokratiet och vänsterpartiet Enhedslisten vill från 2023 införa så kallade nollemissionszoner i Köpenhamn där enbart el- och vätgasbilar får köra....

Infrastruktur21 april, 2021

Mobilitetsprojekt i Malmö kan bli dansk-svenskt på sikt

Malmö stad arbetar för att skapa mobilitetshubbar där bilparkeringar i staden kombineras med tillgång till delningsbara fordon. Parallellt med att...

Arbetsmarknad20 april, 2021

Från SAS till Copenhagen Medical: ”Jag förbereder mig för ett annat liv”

Tre frågor till… Elena Stanisic är en Öresundspendlare som är bosatt i Skåne och som förra året fick välja mellan...

Samhälle21 april, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten vecka 16

News Øresund samlar aktuella debattinlägg, intervjuer, krönikor och analyser från danska och svenska medier  som berör utvecklingen i Öresundsregionen. Dagens...

Fastighet19 april, 2021

Svenskaffär när Castellum säljer kontorshuset Neroport i Ørestad till Genesta

Kontorshuset Neroport i köpenhamnsstadsdelen Ørestad har sålts för 778 miljoner danska kronor. Säljare är det svenska fastighetsbolaget Castellum och köpare...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.