Connect with us

Infrastruktur

DSB dementerar att det införs tiominuterstrafik över Öresundsbron från 24 april

Publicerad

den

Innan gräns- och id-kontrollerna infördes gick tågen över Öresundsbron var tionde minut i rusningstid. Trots att både Skånetrafiken och DSB säger sig vilja återinföra tiominutersdriften är det oklart när det sker. Foto: News Øresund

Det finns inga planer på att återinföra tågavgångar var tionde minut i rusningstid över Öresundsbron från och med den 24 april, uppger DSB. Det danska tågbolaget dementerar därmed de uppgifter som Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson gett på Twitter och som News Øresund refererade till i en tidigare artikel i dag. Det handlade om ett missförstånd mellan DSB och Skånetrafiken. De planer som finns handlar enbart om att införa tiominuterstrafik mellan Huvudbangården och Kastrup på den danska sidan. Men den begränsningen ser inte Skånetrafiken som hållbar, säger Linus Eriksson till News Øresund.

I februari testade DSB om det var möjligt att göra ett uppehåll med tågbyte på sju minuter på Kastrup, vilket är en förutsättning för att det skulle gå att återinföra tiominuterstrafik i rusningstrafik över Öresundsbron – som innan gräns- och id-kontrollerna infördes. Det berättar Linus Eriksson, som uppger att testerna föll väl ut.

Men därefter uppstod det ett missförstånd.

– Vi lyfte frågan i det danska Trafikministeriet och fick en återkoppling på att det skulle vara möjligt med tiominuterstrafik från den 24 april. Jag förutsatte att det gällde hela sträckan, men nu visar det sig att det bara var från Huvudbangården till Kastrup, säger han.

Skånetrafiken planerar dock att ligga på för att övertyga den danska sidan om att införa avgångar var tionde minut även mellan Kastrup och Malmö C.

– Vi anser att vi ska ha en gemensam trafik och vi har med tester visat att det går. Att vända tågen på Kastrup när en stor del av kunderna åker till Malmö C ser inte vi som hållbart. Att tiominuterstrafiken inte finns kvar tror vi är en viktig orsak till att vi har tappat så många resor, säger Linus Eriksson.

Han menar att frågan nu ligger på den danska sidan och att Skånetrafiken vill se en så snar omläggning av trafiken som möjligt.

– Men vi är beroende av att DSB och Trafikministeriet hittar en lösning. Vi betalar för trafiken på den svenska sidan gränsen, säger han.

Enligt DSB ligger frågan på myndigheterna Banedanmarks och Trafikverkets bord och handlar framför allt om att id-kontrollerna begränsat kapaciteten på Kastrup.

– När Banedanmark ger oss utrymme att köra fler tåg är vi redo att göra det, men det ska också finnas plats för godståg och SJ, säger DSB:s presschef Tony Bispeskov till News Øresund.

Så testerna i februari visade inte att det är möjligt att återinföra tiominuterstrafiken?

– Vi vill gärna undersöka det, men det kräver också en ny tågplan på den svenska sidan när tågen inte längre ska stanna i åtta minuter på Hyllie. Och den måste godkännas av svenska Trafikverket, säger han.

Tony Bispeskov betonar vikten av att först få erfarenhet av hur tiominutersdriften mellan Huvudbangården och Kastrup fungerar innan den utökas till hela sträckan mot Malmö C. Därför vill han inte lämna några prognoser för när det sistnämnda skulle kunna ske.

– Vi arbetar hela tiden på att göra det bättre för våra kunder. Restiden ska nu bli kortare än i dag och att sätta in fler tåg är nästa sak vi vill titta på. Men inte om det visar sig att systemet blir alltför instabilt, för då kommer det att bli mycket förseningar och man måste kunna lita på tåget när man ska hämta sina barn och så vidare, säger Tony Bispeskov.

I sitt inlägg på Twitter skrev Linus Eriksson också att restiden mellan Köpenhamns Huvudbangård och Malmö C skulle förkortas med 30 minuter om tiominuterstrafiken återinfördes, i kombination med att gränskontrollen ska utföras ombord på tågen. Det är dock mellan Huvudbangården och Lunds C som resan skulle bli 30 minuter kortare – mellan Huvudbangården och Malmö C skulle restiden förkortas med 19 minuter.

(News Øresund – Anna Palmehag)

Fakta: Tiominuterstrafik Köpenhamns Huvudbangård – Kastrup

Från och med måndagen den 24 april fördubblar DSB antalet tågavgångar mellan Köpenhamns Huvudbangård och stationen vid flygplatsen i Kastrup så att det avgår ett tåg var tionde minut. För resenärer på väg till Malmö innebär detta att väntetiden vid id-kontrollen på Kastrup minskar med tolv minuter att och restiden till Malmö minskar lika mycket. Turtätheten för trafiken med Öresundståg mellan Sverige och Danmark påverkas inte av beslutet utan den nuvarande 20-minuterstrafiken fortsätter.

Förbättringen gäller inte resenärer på väg mot Sverige som kliver på i Ørestad och Tårnby, eftersom de nyinsatta tågen inte kommer att stanna vid de stationerna.

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Infrastruktur23 januari, 2020

Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit

Han blev tågvärd av en slump och firar nu 14 år inom yrket. Fredrik Adolfsson är något av en kändis...

Life Science23 januari, 2020

Cancerföretag från Lund säljer rättigheter till ledande läkemedelsbolag

Företaget Diaprost har sålt rättigheterna till sin forskning inom behandling av prostatacancer. Köparen är en av världens tio största läkemedelsbolag,...

Danmark23 januari, 2020

Novozymes årsbokslut gör investerare besvikna

Enzymföretaget Novozymes gör investerarna besvikna i årsbokslutet för 2019, men företaget är optimistiskt tack vare en ny tillväxtstrategi och ett...

Samhälle23 januari, 2020

Zlatan-statyn i Malmö bortforslad efter 107 dagar

Fritidsförvaltningen i Malmö har plockat ner statyn föreställande stadens store fotbollsspelare, Zlatan Ibrahimovic, utanför Malmö stadion. Nu väntar en omfattande...

Turism/kultur23 januari, 2020

Köpenhamn ökar stödet till e-sport

E-sportsfestivalen Copenhagen Games hålls i år för elfte gången och Köpenhamns kommun ökar sitt stöd till festivalen med 150 000 danska...

Forskning23 januari, 2020

Amerikanska teknikkonferensen TechConnect World startar europeisk konferens i Malmö

Teknikkonferensen TechConnect World har hittills bara hållits i USA, men den 19-21 oktober i år anordnas en europeisk version som...

Infrastruktur23 januari, 2020

Privat bolag vill köra ny tåglinje Helsingborg-Malmö-Köpenhamn

Malmöföretaget Väte Rail AB vill driva den kommande tågsatsningen på sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn och även stå för inköp av nya större...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.