Samhälle
DSB kortar restiden över Öresund med 12 minuter genom ökad turtäthet mellan Köpenhamn och Kastrup


Även om det endast är på dansk sida som turtätheten med Öresundstågen ökas till en avgång var tionde minut så vinner tågpendlarna över Öresund 12 minuters restid på vägen hem till Sverige när väntetiden vid id-kontrollen på Kastrup blir kortare genom att de efter kontrollen kan stiga på samma tåg igen utan att som idag behöva vänta på nästa avgång. Foto: News Øresund
Danska tågföretaget DSB ökar turtätheten för tågtrafiken mellan Hovedbanegården i centrala Köpenhamn och stationen vid flygplatsen i Kastrup. För resenärer på väg till Sverige innebär det att restiden över Öresund minskar med 12 minuter från och med den 24 april. Turtätheten för resan till Sverige påverkas dock inte.
Från och med måndagen den 24 april fördubblar DSB antalet tågavgångar mellan Köpenhamns Hovedbanegård och stationen vid flygplatsen i Kastrup så att det avgår ett tåg var tionde minut. För resenärer på väg till Malmö innebär detta att väntetiden vid id-kontrollen på Kastrup minskar med tolv minuter att och restiden till Malmö minskar lika mycket. När passagerarna kliver av tåget i Kastrup för att gå igenom id-kontrollen kan de i fortsättningen kliva på samma tåg igen för den vidare resan till Sverige och därmed minskar väntetiden. Turtätheten för trafiken med Öresundståg mellan Sverige och Danmark påverkas inte av beslutet utan den nuvarande 20-minuterstrafiken fortsätter. Det är därmed bara vartannat tåg från Hovedbanegården som efter ett kort uppehåll för id-kontroll i Kastrup som fortsätter direkt till Sverige. Passagerare mot Sverige som tar de övriga avgångarna från Hovedbanegården måste även i fortsättningen vänta en stund på Kastrup.
Förbättringen gäller inte resenärer på väg mot Sverige och som kliver på i Ørestad och Tårnby. Mellan kl 06.00 och 22.00 kommer tågen som startar i Helsingör att köra direkt mellan Köpenhamns Hovedbanegård och flygplatsen i Kastrup utan att stanna vid stationerna i Ørestad och Tårnby och sedan fortsätta mot Sverige. Däremot kommer de tåg som avgår från Nivå att även i fortsättningen stanna vid de två stationerna.
– Det är glädjande att DSB åter kan erbjuda våra kunder 10 minuters trafik mellan Köpenhamns Hovedbanegård och flygplatsen. Sedan mitten av februari har vi testat systemet och det har fungerat tillfredsställande. Därför tar vi nu nästa steg och som möter många kunders önskan om fler tåg mellan Köpenhamns Hovedbanegård och Köpenhamns flygplats i Kastrup och i inte minst ger en kortare restid till exempel mellan Köpenhamn och Malmö ”, säger DSB:s informationschef Tony Bispeskov i en kommentar. (News Øresund)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur12 månader sedan
Trafikverket föreslår ny svensk-dansk utredning om ytterligare fast förbindelse
-
Infrastruktur11 månader sedan
Öresundsbron klarar fyrdubbling av tågtrafiken för gods och passagerare – men det kräver ytterligare en sänktunnel mellan Pepparholm och Kastrup