Connect with us

Infrastruktur

Wihlborgs vill bygga en ny bro till Västra hamnen i Malmö för en miljard kronor

Publicerad

den

Fastighetsbolaget vill bygga en bro för fordon, cykel- och gångtrafik som ska förbinda Västra Hamnen och Dockan med Nyhamnen. Bron kan stå klar om fem år. Illustration: Wihlborgs

En ny bro som skulle förbinda utbyggnadsområdet Nyhamnen med Dockan och Västra hamnen i Malmö föreslås. Bakom idén står fastighetsbolaget Wihlborgs som även är beredd att stå för kostnaden på omkring en miljard kronor som en förbindelse för fordons-, gång- och cykeltrafik beräknas kosta. Om fem år kan bron stå klar.

Förslaget om en ny bro i Malmös hamnområde presenterades av fastighetsbolaget Wihlborgs på ett frukostmöte i Malmö idag. På mötet deltog även Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö, som är positiv till förslaget.

– När vi nu bygger ut Nyhamnen, som är ett stort område med tusentals bostäder och arbetsplatser, behöver vi hitta lösningar på trafiksystemen som är mer kompletta. Vi har idag en ganska tuff trafiksituation i Västra hamnen. Jag ser ett behov av nya infrastrukturlösningar och tycker att planerna på att docka ihop områdena med en bro är en väldigt intressant lösning. Detta är ett konkret förslag som jag tycker är attraktivt, säger hon till News Øresund.

Kostnaden för en bro beräknar Wihlborgs skulle landa på omkring en miljard kronor och inkluderar då själva förbindelsen, anslutningarna, utfyllnad av mark kring brofästet och vattenskydd. Byggstarten skulle kunna ske om tre år.

Ulrika Hallengren, projekt- och utvecklingschef på Wihlborgs, säger till News Øresund att fastighetsbolaget Wihlborgs är beredda att finansiera brobygget. Foto: News Øresund

– Om man inkluderar arkitekttävlingar och vattendom skulle det kunna vara möjligt att ha den klar om fem år. Då skulle man börja bygga 2020. Det är en ganska optimistisk tidsplan, men den är möjlig att göra. Ofta när man tittar på sådana här satsningar ska man göra samhällsekonomiska utredningar och hitta pengar, men vi är beredda att gå in och finansiera den här anläggningen, säger Ulrika Hallengren, projekt- och utvecklingschef på Wihlborgs.

Enligt Wihlborgs siffror bor och arbetar idag omkring 25 000 personer i Nyhamnen och Västra hamnen, fullt utbyggt väntas siffran ha ökat till omkring 70 000 stycken. Förbindelsen, som kallas Porten till Malmö i förslaget, menar bolaget bland annat skulle ge skydd mot stigande havsnivåer, göra Malmö mer tillgängligt mot havet och avlasta Nyhamnen för trafik både under tiden området byggs ut och i ett längre perspektiv. Wihlborgs har även tittat på ett alternativ att bygga en tunnel, men har landat i ett broförslag.

– Tunnelalternativ blir dyrare och tar mer landområde i anspråk. Det blir inte heller lika attraktivt att gå och cykla i en tunnel. Dessutom kan en bro vara en symbol för Malmö, att ersätta den gamla Kockumskranen med en öppningsbar bro, säger Ulrika Hallengren.

En privat finansiering är ett sätt att få till stånd en förbindelse i ett tidigare skede av områdets utveckling, tror Ulrika Hallengren. Bron skulle inte ge fastighetsbolaget några direkta intäkter, men väl andra positiva effekter.

– Det kommer ingen direkt intäkt från förbindelsen, men indirekt så skapar man ett ökat värde och man skapar mer mark. Det finns andra plusfaktorer, säger Ulrika Hallengren och lägger till att nästa steg är att göra en större trafikutredning om hur trafiklösningen skulle påverka andra delar av Malmö. (News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Okategoriserade7 timmar sedan

News Øresund gör uppehåll över helgerna

News Øresund har ett uppehåll under kortveckorna över påsk och 1 maj. Vi är åter med nyheter om Öresundsregionen vecka...

Näringsliv2 veckor sedan

Öresundsbron 25-årsjubileum i fokus när svenskt affärsnätverk möttes i Köpenhamn

När det sydsvenska vd-nätverket Friends of Executive samlade 170 personer i en av Hotel D’Angleterres stora salar i Köpenhamn var...

Danmark2 veckor sedan

Arla Foods går samman med tysk mejerikoncern

I veckan meddelades det att Arla Foods krokar arm med sin tyska motsvarighet DMK Group, och blir därmed den största...

Danmark2 veckor sedan

Gängkriminaliteten borta från Pusher Street i Christiania

Ett år efter att Pusher Street i Christiania bokstavligen revs upp med gatsten, hashbodar och allt är droghandeln och gängkriminaliteten...

Samhälle2 veckor sedan

Flyttningen över Öresund ökar – men bara från Skåne till Östdanmark

Enligt ny statistik från Region Skåne har antalet flyttningar över Öresund ökat under året. Det beror dock inte på att...

Danmark2 veckor sedan

Kunglig närvaro vid Öresundbrons 25-årsfirande

Öresundsbron firar 25 år och precis som vid invigningen firas det med kunglig glans. Den 1 juli tar det svenska...

Danmark2 veckor sedan

Coop i Danmark tar bort plastlocken från yoghurtförpackningar

EU-bestämmelsen om att skruvlock i plast måste sitta fast på förpackningen har fått en oväntad konsekvens. I Danmark slopade Coop...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.