Connect with us

Infrastruktur

Wihlborgs vill bygga en ny bro till Västra hamnen i Malmö för en miljard kronor

Publicerad

den

Fastighetsbolaget vill bygga en bro för fordon, cykel- och gångtrafik som ska förbinda Västra Hamnen och Dockan med Nyhamnen. Bron kan stå klar om fem år. Illustration: Wihlborgs

En ny bro som skulle förbinda utbyggnadsområdet Nyhamnen med Dockan och Västra hamnen i Malmö föreslås. Bakom idén står fastighetsbolaget Wihlborgs som även är beredd att stå för kostnaden på omkring en miljard kronor som en förbindelse för fordons-, gång- och cykeltrafik beräknas kosta. Om fem år kan bron stå klar.

Förslaget om en ny bro i Malmös hamnområde presenterades av fastighetsbolaget Wihlborgs på ett frukostmöte i Malmö idag. På mötet deltog även Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö, som är positiv till förslaget.

– När vi nu bygger ut Nyhamnen, som är ett stort område med tusentals bostäder och arbetsplatser, behöver vi hitta lösningar på trafiksystemen som är mer kompletta. Vi har idag en ganska tuff trafiksituation i Västra hamnen. Jag ser ett behov av nya infrastrukturlösningar och tycker att planerna på att docka ihop områdena med en bro är en väldigt intressant lösning. Detta är ett konkret förslag som jag tycker är attraktivt, säger hon till News Øresund.

Kostnaden för en bro beräknar Wihlborgs skulle landa på omkring en miljard kronor och inkluderar då själva förbindelsen, anslutningarna, utfyllnad av mark kring brofästet och vattenskydd. Byggstarten skulle kunna ske om tre år.

Ulrika Hallengren, projekt- och utvecklingschef på Wihlborgs, säger till News Øresund att fastighetsbolaget Wihlborgs är beredda att finansiera brobygget. Foto: News Øresund

– Om man inkluderar arkitekttävlingar och vattendom skulle det kunna vara möjligt att ha den klar om fem år. Då skulle man börja bygga 2020. Det är en ganska optimistisk tidsplan, men den är möjlig att göra. Ofta när man tittar på sådana här satsningar ska man göra samhällsekonomiska utredningar och hitta pengar, men vi är beredda att gå in och finansiera den här anläggningen, säger Ulrika Hallengren, projekt- och utvecklingschef på Wihlborgs.

Enligt Wihlborgs siffror bor och arbetar idag omkring 25 000 personer i Nyhamnen och Västra hamnen, fullt utbyggt väntas siffran ha ökat till omkring 70 000 stycken. Förbindelsen, som kallas Porten till Malmö i förslaget, menar bolaget bland annat skulle ge skydd mot stigande havsnivåer, göra Malmö mer tillgängligt mot havet och avlasta Nyhamnen för trafik både under tiden området byggs ut och i ett längre perspektiv. Wihlborgs har även tittat på ett alternativ att bygga en tunnel, men har landat i ett broförslag.

– Tunnelalternativ blir dyrare och tar mer landområde i anspråk. Det blir inte heller lika attraktivt att gå och cykla i en tunnel. Dessutom kan en bro vara en symbol för Malmö, att ersätta den gamla Kockumskranen med en öppningsbar bro, säger Ulrika Hallengren.

En privat finansiering är ett sätt att få till stånd en förbindelse i ett tidigare skede av områdets utveckling, tror Ulrika Hallengren. Bron skulle inte ge fastighetsbolaget några direkta intäkter, men väl andra positiva effekter.

– Det kommer ingen direkt intäkt från förbindelsen, men indirekt så skapar man ett ökat värde och man skapar mer mark. Det finns andra plusfaktorer, säger Ulrika Hallengren och lägger till att nästa steg är att göra en större trafikutredning om hur trafiklösningen skulle påverka andra delar av Malmö. (News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Näringsliv20 februari, 2020

Stort intresse för Dansk Byggeris och Maskinentreprenörernas Öresundskonferens i Malmö i nästa vecka

Intresset för att delta i Dansk Byggeris och Maskinentreprenörernas Öresundskonferens i Malmö i nästa vecka blev så stort att arrangörerna...

Turism/kultur19 februari, 2020

Nya Michelinstjärnor till danska restauranger – Skåne tappade en

Danska restaurangscenen växer med nya spännande koncept, vilket också belönas med den främsta utmärkelsen i branschen. Vid Guide Michelins tillställning...

Cleantech19 februari, 2020

400 nya laddstolpar sätts upp i centrala Köpenhamn

Köpenhamns och Frederiksbergs kommuner ska bli mer tillgängliga för elbilar. Idag finns 280 laddstolpar i Köpenhamn, och nu sätts ytterligare...

Longreads18 februari, 2020

Ung dansk skejtare lockad av kreativt gymnasium i Malmö

Det tar fem minuter för 16-årige Sander Bøgvad Mikkelsen att cykla från hemmet på Vesterbro till centralstationen. Härifrån tar han...

Danmark18 februari, 2020

Socialdemokratiet går framåt i Danmark – trots regeringsställning

Regeringspartiet Socialdemokratiet ökar i popularitet bland väljarna, visar ett snitt av flera opinionsundersökningar gjort av Altinget. Partiet ökar med 1,9...

Samhälle17 februari, 2020

Få personer avvisade vid den danska gränskontrollen mot Sverige

Den danska gränspolisen har genomfört 68 insatser under de första två månaderna med gränskontroller av resande från Sverige och hittills...

Samhälle17 februari, 2020

5 674 personer nekades inresa vid de svenska gränserna ifjol

Under 2019 avvisades 5 674 personer vid alla svenska gränskontroller, uppger polisen för News Øresund. I genomsnitt innebär det att 15 personer...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.