Connect with us

Danmark

Danmark går vidare med Fehmarn Bält-förbindelsen

Publicerad

den

Femern portal on Lolland_fuld storrelse

Den förväntade byggstarten för Fehmarn Bält-förbindelsen är nu någon gång mellan 2018 och 2020. Illustration: Femern A/S

Danmark håller fast vid planerna på en fast förbindelse över Fehmarn Bält. Nu väntar förhandlingar med de entreprenörer som deltar i upphandlingen om bygget. Det beslutade de sju partierna som står bakom uppgörelsen på fredagsförmiddagen.

Efter att det tyska miljögodkännandet dragit ut på tiden och de beräknade kostnaderna ökat tycktes Fehmarn Bält-projektets danska förankring hänga löst. Men nu har politikerna i Venstre, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti och Konservative beslutat både att och hur arbetet ska gå vidare.

Femern A/S får mandat att förhandla om villkorade kontrakt med de entreprenörer som lämnat in offerter på bygget, för att offerterna mot en ersättning ska gälla till dess ett avgörande från tyska myndigheter kommer. Bygget väntas starta någon gång mellan 2018 och 2020.

– På grund av förseningen av det tyska myndighetsgodkännandet står vi i en svår situation: Anläggningsarbetet för sänktunnelprojektet kan inte sättas igång, men vi vill hålla fast vid de fördelaktiga offerter, som Femern A/S fick i september 2015. Vi har i dag valt en modell för att hantera kontrakten, som tar hand om den här situationen på bästa möjliga sätt. Det är avgörande att vi framöver sätter full press på den tyska processen och jag kommer fortsatt att följa utvecklingen mycket nära, säger transportminister Hans Christian Schmidt i ett pressmeddelande.

Dessutom är tidsplanen fastställd för utbyggnaden av järnvägen mellan Ringsted och Nykøbing-Falster. Den ska vara utbyggd 2021 och elektrifierad 2024.

Ledningen för det svensk-dansk-tyska samarbetet String välkomnar beslutet, liksom Schleswig-Holsteins justitie-, kultur- och Europaminister Anke Spoorendonk (SSW), som även sitter i Strings politiska forum.

– Att Danmark står bakom tunnelprojektet är mycket positivt. I Schleswig Holstein pågår processen för myndighetsgodkännande av den del av tunneln som kommer att ligga på tyskt område för fullt, säger hon i en kommentar. (News Øresund)

Läs mer: Fehmarn bält-projektets ekonomi klarade granskning

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark6 timmar sedan

Dansk skrällseger i hockey-VM – kan bli annorlunda nordisk final

Danmark skrev hockeyhistoria när landet inför hemmapublik i Boxen i Herning slog ut guldfavoriten Kanada med i kvartsfinalen i hockey-VM...

Intervjuer7 timmar sedan

Pendlarserie: Pendlar mot strömmen: ”Köpenhamn har något Malmö saknar”

KÖPENHAMN. Den stora majoriteten av pendlare bor i Sverige och arbetar i Östdanmark. En av de drygt 1 000 personer...

Arbetsmarknad21 timmar sedan

Danmark höjer pensionsåldern till 70 år

På torsdagen beslutade en majoritet i Folketinget att höja pensionsåldern i Danmark till 70 år från och med 2040, skriver...

Infrastruktur1 dag sedan

Arlanda Express köper nya tåg för fyra miljarder kronor

Bolaget A-Train, som driver och äger Arlanda Express, köper sju nya snabbtåg som ska ersätta de nuvarande sju tågen 2029,...

Infrastruktur1 dag sedan

Timbros vd i Dagens Industri: ”Så byggde Köpenhamn Nordens huvudstad”

Under rubriken ”Så byggde Köpenhamn Nordens huvudstad” har den svenska tankesmedjan Timbros vd PM Nilsson skrivit en krönika i Dagens...

Samhälle1 dag sedan

Norden, pensionsfrågor och e-legitimation i fokus vid Öresundsregionalt gränshinderforum

När informationstjänsten Øresunddirekt på torsdagen arrangerade Öresundsregionalt gränshinderforum i Köpenhamn var Föreningarna Nordens Förbund, FNF, värd för mötet. Morten Fabricius...

Samhälle2 dagar sedan

Jens Kramer Mikkelsen ny ordförande i dansk-svenska kunskapscentrat Øresundsinstituttet

Øresundsinstituttets medlemmar valde vid tisdagens årsmöte i Malmö Jens Kramer Mikkelsen till ny ordförande. Som överborgmästare i Köpenhamn 1989-2004 var...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.