Connect with us

Danmark

Fehmarn bält-projektets ekonomi klarade granskning

Publicerad

den

Femern portal on Lolland_fuld storrelse

Fehmarn bält-projektet tog ett kliv närmare förverkligandet i och med torsdagens analys som visade på en sänkt byggkostnad, ökade ekonomiska reserver samt en återbetalningstid för lånen på 36 år. Illustration: Femern A/S

Det ljusnar för den planerade tunneln under Fehmarn Bält. Vid torsdagens möte med transportpolitiker från flera danska partier presenterades en finansiell analys som visar på en stabilare ekonomi än väntat. Lägre byggkostnad, ökade ekonomiska reserver och en återbetalningstid för lånen på 36 år innebär att projektet tagit ett steg närmare ett godkännande.

Kravet på tunnelprojektet mellan Danmark och Tyskland har varit att lånen ska gå att återbetala på högst 39 år och då enbart med hjälp av avgifter från brukarna. I den analys som statliga byggföretaget Femern A/S presenterade på torsdagen tillsammans med en rapport från revisionsfirman EY förväntas återbetalningstiden bli 36 år, vilket klarar kravet med marginal.

Den förväntade byggkostnaden har sänkts genom en ny förhandlingsrunda med fyra stora anbudsgivare där den planerade byggtiden förlängts från 6,5 till 8,5 år. Den utökade byggtiden gör att dyrbart arbete i treskift kan ersättas av tvåskiftsarbete medan fabriken som ska bygga tunnelelementen kan göras mindre.

I den nya analysen har Femern A/S tagit hänsyn till att den tyska miljöprövningen drar ut på tiden och därför räknar man på två alternativ, med byggstart 2018 alternativt 2020. Trots att de ekonomiska reserverna utökats från 3,7 till 7,3 miljarder danska kronor för kust-till-kustförbindelsen har den delen av kostnaden minskat från 55,1 till 52,6 miljarder danska kronor om bygget inleds 2020. Till det kommer den danska landanslutningen som beräknas kosta ytterligare 9,5 miljarder. Den samlade kostnaden för tunnelprojektet blir därmed 62,1 miljarder danska kronor.

Kalkylen bygger på en realränta på 3,0 procent vilket är betydligt högre än dagens räntenivå, att EU endast ger de 4,4 miljarder danska kronor i bidrag som hittills utlovats samt att Scandlines fortsätter att driva färjetrafiken över Fehmarn Bält.

Ett problem är att de offerter som lämnats på tunnelbygget löper ut den 15 maj i år. En möjlighet finns att till en kostnad på 150 miljoner kronor per år binda priset fram tills det tyska miljöprövningen är klar och bygget kan påbörjas.

Senast 2028 väntas Fehmarn bält-tunneln invigas och räknat i 2015 års prisnivå kommer det då kosta 494 kronor att köra med en personbil genom tunneln.

Den 1 mars kommer transportordförandena i de partier som står bakom den tidigare uppgörelsen om Fehmarn bält-tunneln att träffas på nytt. Förväntningarna från danska kommun- och regionpolitiker som deltar i det tysk-dansk-svenska samarbetet String är stora på att folketingspolitikerna då ger klartecken till att skriva under ett byggkontrakt för Fehmarn bält-tunneln. Det framgår av en kommentar som skrivits gemensamt av Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen, Region Huvudstadens ordförande Sophie Hæstorp Andersen och Region Själlands ordförande Jens Stenbeck:

”Det är vår klara uppfattning att Fehmarn-projektet kommer att få en mycket stor positiv betydelse för den ekonomiska utvecklingen i korridoren mellan Hamburg och Köpenhamn/Malmö och vidare upp till Stockholm och Oslo”
”Därför vill vi uppmana beslutskretsen bakom Fehmarn-projektet att snabbast möjligt godkänna att Femern A/S kan ingå avtal med de entreprenörer som lämnat anbud. Ett sådant avtal skulle skapa lugn och ro kring projektet och vi kan målinriktat arbeta på att utnyttja de positiva effekterna i ett tätt samarbete mellan svenska, danska och tyska regioner”. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle25 september, 2020

Svensk och dansk polis på plats i Köpenhamn i nya samarbetet Gränscenter Öresund

Nya dansk-svenska polissamarbetet Gränscenter Öresund är i full gång. Sedan början av september finns svensk polis på plats i Köpenhamn...

Veckobrev26 september, 2020

Läs News Øresunds veckobrev 25 september

Avslutande rättsprocess kring Fehmarn Bält-tunneln inledd. Väntas inte kunna stoppa projektet men Förbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig kan påföra krav som fördyrar...

Samhälle25 september, 2020

Spridningen av Covid-19 fortsätter att öka i Köpenhamn – nytt dystert danskt rekord

UPPDATERAD. Spridningen av covid-19 fortsätter att öka i Köpenhamn  och hela Danarmk. På fredagen redovisade Statens Serum Institut ny statistik...

Longreads24 september, 2020

Internationell rekrytering lyfte dansk e-handelsjätte i Malmö

Med en dansk ledning, anställda från hela världen och huvudsäte i Malmöstadsdelen Hyllie utgör e-handelsbolaget Boozt.com själva sinnebilden av ett...

Danmark24 september, 2020

Ny skandal kring FE och insamling av underrättelser i Danmark

Det stormar kring den danska underrättelsetjänsten FE, Forsvarets Efterretningstjeneste. Nya uppgifter kring underrättelsetjänsten kommer från Danmarks Radio som erfar att Forsvarets...

Fastighet24 september, 2020

Misstanke om byggfusk stoppar höghusbygge i Köpenhamn som skulle förvärvas av Heimstaden i Malmö

Bygget av ett 86 meters höghus på Faste Batteri Vej på Amager har stoppats av Köpenhamns kommun sedan borrprover visat...

Life Science24 september, 2020

LEO Pharma kan få en ny medägare innan jul

En internationell investeringsbank söker just nu en ny investerare till LEO Pharma för att påskynda en ny strategi. LEO Pharma,...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.