Connect with us

Danmark

Fehmarn bält-projektets ekonomi klarade granskning

Publicerad

den

Femern portal on Lolland_fuld storrelse

Fehmarn bält-projektet tog ett kliv närmare förverkligandet i och med torsdagens analys som visade på en sänkt byggkostnad, ökade ekonomiska reserver samt en återbetalningstid för lånen på 36 år. Illustration: Femern A/S

Det ljusnar för den planerade tunneln under Fehmarn Bält. Vid torsdagens möte med transportpolitiker från flera danska partier presenterades en finansiell analys som visar på en stabilare ekonomi än väntat. Lägre byggkostnad, ökade ekonomiska reserver och en återbetalningstid för lånen på 36 år innebär att projektet tagit ett steg närmare ett godkännande.

Kravet på tunnelprojektet mellan Danmark och Tyskland har varit att lånen ska gå att återbetala på högst 39 år och då enbart med hjälp av avgifter från brukarna. I den analys som statliga byggföretaget Femern A/S presenterade på torsdagen tillsammans med en rapport från revisionsfirman EY förväntas återbetalningstiden bli 36 år, vilket klarar kravet med marginal.

Den förväntade byggkostnaden har sänkts genom en ny förhandlingsrunda med fyra stora anbudsgivare där den planerade byggtiden förlängts från 6,5 till 8,5 år. Den utökade byggtiden gör att dyrbart arbete i treskift kan ersättas av tvåskiftsarbete medan fabriken som ska bygga tunnelelementen kan göras mindre.

I den nya analysen har Femern A/S tagit hänsyn till att den tyska miljöprövningen drar ut på tiden och därför räknar man på två alternativ, med byggstart 2018 alternativt 2020. Trots att de ekonomiska reserverna utökats från 3,7 till 7,3 miljarder danska kronor för kust-till-kustförbindelsen har den delen av kostnaden minskat från 55,1 till 52,6 miljarder danska kronor om bygget inleds 2020. Till det kommer den danska landanslutningen som beräknas kosta ytterligare 9,5 miljarder. Den samlade kostnaden för tunnelprojektet blir därmed 62,1 miljarder danska kronor.

Kalkylen bygger på en realränta på 3,0 procent vilket är betydligt högre än dagens räntenivå, att EU endast ger de 4,4 miljarder danska kronor i bidrag som hittills utlovats samt att Scandlines fortsätter att driva färjetrafiken över Fehmarn Bält.

Ett problem är att de offerter som lämnats på tunnelbygget löper ut den 15 maj i år. En möjlighet finns att till en kostnad på 150 miljoner kronor per år binda priset fram tills det tyska miljöprövningen är klar och bygget kan påbörjas.

Senast 2028 väntas Fehmarn bält-tunneln invigas och räknat i 2015 års prisnivå kommer det då kosta 494 kronor att köra med en personbil genom tunneln.

Den 1 mars kommer transportordförandena i de partier som står bakom den tidigare uppgörelsen om Fehmarn bält-tunneln att träffas på nytt. Förväntningarna från danska kommun- och regionpolitiker som deltar i det tysk-dansk-svenska samarbetet String är stora på att folketingspolitikerna då ger klartecken till att skriva under ett byggkontrakt för Fehmarn bält-tunneln. Det framgår av en kommentar som skrivits gemensamt av Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen, Region Huvudstadens ordförande Sophie Hæstorp Andersen och Region Själlands ordförande Jens Stenbeck:

”Det är vår klara uppfattning att Fehmarn-projektet kommer att få en mycket stor positiv betydelse för den ekonomiska utvecklingen i korridoren mellan Hamburg och Köpenhamn/Malmö och vidare upp till Stockholm och Oslo”
”Därför vill vi uppmana beslutskretsen bakom Fehmarn-projektet att snabbast möjligt godkänna att Femern A/S kan ingå avtal med de entreprenörer som lämnat anbud. Ett sådant avtal skulle skapa lugn och ro kring projektet och vi kan målinriktat arbeta på att utnyttja de positiva effekterna i ett tätt samarbete mellan svenska, danska och tyska regioner”. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Danmark1 juni, 2020

Rusning till Bornholm efter danska gränsbeskedet – extrafärjor både från Ystad och Tyskland

Efter den danska statsministern Mette Frederiksens (S) besked om att Danmark öppnar sina gränser mot Tyskland rusade biljettförsäljningen till Bornholm...

Samhälle29 maj, 2020

Sverige inte bland länderna som Danmark öppnar gränsen för – fortsätter diskussioner om lösning för Öresundsregionen

Den 15 juni öppnar Danmark sina gränser för turister från Tyskland, Island och Norge –men inte från Sverige. Det meddelade...

Samhälle29 maj, 2020

Greater Copenhagen Committee efterfrågar besked om gränsöppning

En gränsöppning ska vara hälsomässigt försvarbar, men en tidsplan för återöppningen hade varit till stor hjälp för invånare och näringsliv...

Danmark29 maj, 2020

Danska företag vill bygga stor vätgasfabrik i Köpenhamn för storskalig produktion av hållbara bränslen

De danska storföretagen AP Møller – Mærsk, SAS, Ørsted, Köpenhamns flygplats i Kastrup och DSV Panalpina har bildat ett partnerskap...

Norden29 maj, 2020

Sverige pressar på Norge att låta norrmän gränshandla

Den norsk-svenska gränsen är stängd för svenskar, om de inte ska arbeta i Norge eller har något annat godkänt ärende....

Norden29 maj, 2020

Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen

UPPDATERAD 200602. Att Finland stängt sin gräns för andra än finländska medborgare eller personer som arbetar eller har andra giltiga...

Norden29 maj, 2020

Finländsk gränshandel har tappat 95 procent av omsättningen

Både Finland och Norge har stängt sina gränser för andra länders medborgare som inte har något avgörande skäl att resa...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.