Connect with us

Danmark

Fehmarn bält-projektets ekonomi klarade granskning

Publicerad

den

Femern portal on Lolland_fuld storrelse

Fehmarn bält-projektet tog ett kliv närmare förverkligandet i och med torsdagens analys som visade på en sänkt byggkostnad, ökade ekonomiska reserver samt en återbetalningstid för lånen på 36 år. Illustration: Femern A/S

Det ljusnar för den planerade tunneln under Fehmarn Bält. Vid torsdagens möte med transportpolitiker från flera danska partier presenterades en finansiell analys som visar på en stabilare ekonomi än väntat. Lägre byggkostnad, ökade ekonomiska reserver och en återbetalningstid för lånen på 36 år innebär att projektet tagit ett steg närmare ett godkännande.

Kravet på tunnelprojektet mellan Danmark och Tyskland har varit att lånen ska gå att återbetala på högst 39 år och då enbart med hjälp av avgifter från brukarna. I den analys som statliga byggföretaget Femern A/S presenterade på torsdagen tillsammans med en rapport från revisionsfirman EY förväntas återbetalningstiden bli 36 år, vilket klarar kravet med marginal.

Den förväntade byggkostnaden har sänkts genom en ny förhandlingsrunda med fyra stora anbudsgivare där den planerade byggtiden förlängts från 6,5 till 8,5 år. Den utökade byggtiden gör att dyrbart arbete i treskift kan ersättas av tvåskiftsarbete medan fabriken som ska bygga tunnelelementen kan göras mindre.

I den nya analysen har Femern A/S tagit hänsyn till att den tyska miljöprövningen drar ut på tiden och därför räknar man på två alternativ, med byggstart 2018 alternativt 2020. Trots att de ekonomiska reserverna utökats från 3,7 till 7,3 miljarder danska kronor för kust-till-kustförbindelsen har den delen av kostnaden minskat från 55,1 till 52,6 miljarder danska kronor om bygget inleds 2020. Till det kommer den danska landanslutningen som beräknas kosta ytterligare 9,5 miljarder. Den samlade kostnaden för tunnelprojektet blir därmed 62,1 miljarder danska kronor.

Kalkylen bygger på en realränta på 3,0 procent vilket är betydligt högre än dagens räntenivå, att EU endast ger de 4,4 miljarder danska kronor i bidrag som hittills utlovats samt att Scandlines fortsätter att driva färjetrafiken över Fehmarn Bält.

Ett problem är att de offerter som lämnats på tunnelbygget löper ut den 15 maj i år. En möjlighet finns att till en kostnad på 150 miljoner kronor per år binda priset fram tills det tyska miljöprövningen är klar och bygget kan påbörjas.

Senast 2028 väntas Fehmarn bält-tunneln invigas och räknat i 2015 års prisnivå kommer det då kosta 494 kronor att köra med en personbil genom tunneln.

Den 1 mars kommer transportordförandena i de partier som står bakom den tidigare uppgörelsen om Fehmarn bält-tunneln att träffas på nytt. Förväntningarna från danska kommun- och regionpolitiker som deltar i det tysk-dansk-svenska samarbetet String är stora på att folketingspolitikerna då ger klartecken till att skriva under ett byggkontrakt för Fehmarn bält-tunneln. Det framgår av en kommentar som skrivits gemensamt av Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen, Region Huvudstadens ordförande Sophie Hæstorp Andersen och Region Själlands ordförande Jens Stenbeck:

”Det är vår klara uppfattning att Fehmarn-projektet kommer att få en mycket stor positiv betydelse för den ekonomiska utvecklingen i korridoren mellan Hamburg och Köpenhamn/Malmö och vidare upp till Stockholm och Oslo”
”Därför vill vi uppmana beslutskretsen bakom Fehmarn-projektet att snabbast möjligt godkänna att Femern A/S kan ingå avtal med de entreprenörer som lämnat anbud. Ett sådant avtal skulle skapa lugn och ro kring projektet och vi kan målinriktat arbeta på att utnyttja de positiva effekterna i ett tätt samarbete mellan svenska, danska och tyska regioner”. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Näringsliv7 maj, 2021

Ny rapport: Skånes näringsliv har klarat pandemin bättre än Stockholm och Västra Götaland

Vissa delar av näringslivet i Skåne har drabbats hårt under coronapandemin, men vissa branscher har dragit nytta av den nya...

Samhälle7 maj, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten vecka 18

News Øresund samlar aktuella debattinlägg, intervjuer, krönikor och analyser från danska och svenska medier som berör utvecklingen i Öresundsregionen. Berlingske...

Näringsliv7 maj, 2021

Vestas styrelseordförande blir ny ordförande för Lundabolaget Axis

Lundabolaget Axis får en ny styrelseordförande i erfarne Bert Nordberg, som även är styrelseordförande för Vestas och lundabolaget Sigma Connectivity...

Cleantech7 maj, 2021

Greater Copenhagen lanserar nytt partnerskap för att optimera klimatanpassningen

En rad kommuner, myndigheter och organisationer i Danmark och Sverige går samman om att dela kunskap och fakta, samt testa...

Norden6 maj, 2021

OECD och STRING står värd för konferens om att bygga norra Europa som en grön megaregion

En konferens på temat hur norra Europa kan byggas som en grön megaregion kommer att hållas digitalt den 11 juni....

Norden6 maj, 2021

Coronapandemin har drabbat kultursektorn hårt i hela Norden

Ökad arbetslöshet, minskade inkomster och osäkerhet inför framtiden. Även om de nordiska länderna delvis har hanterat coronasmittan olika har kultursektorn...

Turism/kultur6 maj, 2021

Flera stora danska och svenska festivaler ställer in i år – men några hittar nya sätt att kunna genomföras utifrån restriktionerna

Roskildefestivalen, Heartland och Sweden Rock är några festivaler som ställer in sommarens evenemang med anledning av de restriktioner för publiksamlingar...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.