Connect with us

Danmark

Fehmarn bält-projektets ekonomi klarade granskning

Publicerad

den

Femern portal on Lolland_fuld storrelse

Fehmarn bält-projektet tog ett kliv närmare förverkligandet i och med torsdagens analys som visade på en sänkt byggkostnad, ökade ekonomiska reserver samt en återbetalningstid för lånen på 36 år. Illustration: Femern A/S

Det ljusnar för den planerade tunneln under Fehmarn Bält. Vid torsdagens möte med transportpolitiker från flera danska partier presenterades en finansiell analys som visar på en stabilare ekonomi än väntat. Lägre byggkostnad, ökade ekonomiska reserver och en återbetalningstid för lånen på 36 år innebär att projektet tagit ett steg närmare ett godkännande.

Kravet på tunnelprojektet mellan Danmark och Tyskland har varit att lånen ska gå att återbetala på högst 39 år och då enbart med hjälp av avgifter från brukarna. I den analys som statliga byggföretaget Femern A/S presenterade på torsdagen tillsammans med en rapport från revisionsfirman EY förväntas återbetalningstiden bli 36 år, vilket klarar kravet med marginal.

Den förväntade byggkostnaden har sänkts genom en ny förhandlingsrunda med fyra stora anbudsgivare där den planerade byggtiden förlängts från 6,5 till 8,5 år. Den utökade byggtiden gör att dyrbart arbete i treskift kan ersättas av tvåskiftsarbete medan fabriken som ska bygga tunnelelementen kan göras mindre.

I den nya analysen har Femern A/S tagit hänsyn till att den tyska miljöprövningen drar ut på tiden och därför räknar man på två alternativ, med byggstart 2018 alternativt 2020. Trots att de ekonomiska reserverna utökats från 3,7 till 7,3 miljarder danska kronor för kust-till-kustförbindelsen har den delen av kostnaden minskat från 55,1 till 52,6 miljarder danska kronor om bygget inleds 2020. Till det kommer den danska landanslutningen som beräknas kosta ytterligare 9,5 miljarder. Den samlade kostnaden för tunnelprojektet blir därmed 62,1 miljarder danska kronor.

Kalkylen bygger på en realränta på 3,0 procent vilket är betydligt högre än dagens räntenivå, att EU endast ger de 4,4 miljarder danska kronor i bidrag som hittills utlovats samt att Scandlines fortsätter att driva färjetrafiken över Fehmarn Bält.

Ett problem är att de offerter som lämnats på tunnelbygget löper ut den 15 maj i år. En möjlighet finns att till en kostnad på 150 miljoner kronor per år binda priset fram tills det tyska miljöprövningen är klar och bygget kan påbörjas.

Senast 2028 väntas Fehmarn bält-tunneln invigas och räknat i 2015 års prisnivå kommer det då kosta 494 kronor att köra med en personbil genom tunneln.

Den 1 mars kommer transportordförandena i de partier som står bakom den tidigare uppgörelsen om Fehmarn bält-tunneln att träffas på nytt. Förväntningarna från danska kommun- och regionpolitiker som deltar i det tysk-dansk-svenska samarbetet String är stora på att folketingspolitikerna då ger klartecken till att skriva under ett byggkontrakt för Fehmarn bält-tunneln. Det framgår av en kommentar som skrivits gemensamt av Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen, Region Huvudstadens ordförande Sophie Hæstorp Andersen och Region Själlands ordförande Jens Stenbeck:

”Det är vår klara uppfattning att Fehmarn-projektet kommer att få en mycket stor positiv betydelse för den ekonomiska utvecklingen i korridoren mellan Hamburg och Köpenhamn/Malmö och vidare upp till Stockholm och Oslo”
”Därför vill vi uppmana beslutskretsen bakom Fehmarn-projektet att snabbast möjligt godkänna att Femern A/S kan ingå avtal med de entreprenörer som lämnat anbud. Ett sådant avtal skulle skapa lugn och ro kring projektet och vi kan målinriktat arbeta på att utnyttja de positiva effekterna i ett tätt samarbete mellan svenska, danska och tyska regioner”. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Samhälle21 januari, 2021

Tågfärjorna mellan Trelleborg och Rostock vinnare på tillfälligt stopp för godståg över Stora Bältbron

Järnvägsfrakten med Stena Lines tågfärjor mellan Trelleborg och Rostock fick ett lyft sedan Danmark stoppat trafiken med intermodala godståg över...

Infrastruktur20 januari, 2021

Dansk-svenskt förslag: Bygg ut Öresundsbrons landanslutningar för 9,6 miljarder SEK

Landanslutningarna kring Öresundsbron bör byggas ut på båda sidor förbindelsen för att öka kapaciteten och kunna ta emot större trafikflöden...

Life Science21 januari, 2021

Forskare från Portugal skapar lovande biotech-företag med dansk-svenskt stöd i Lund

Biotek-företaget Asgard Therapeutics AB i Lund startades 2018 som en spinout från Lunds universitet. Företaget utvecklades med stöd från bland...

Samhälle21 januari, 2021

Danmark sätter in extra färjetur mellan Køge och Rønne i väntan på svenskt besked om transittrafik

Danmarks transportminister Benny Engelbrecht (S) meddelar att Transportministeriet avtalat med Molslinjen om att sätta in ytterligare en färjeavgång mellan Køge...

Samhälle21 januari, 2021

Gränshinderrådet vill ha bättre kontakt med den svenska regeringen inför kommande gränsbeslut

I ett brev till Sveriges inrikesminister Mikael Damberg (S) söker Nordiska Ministerrådets Gränshinderråd bättre kontakt med den svenska regeringen inför...

Politik20 januari, 2021

Regionrådspolitiker blir ny vice partiordförande för Venstre

Det blir regionsrådsordförande i Region Syddanmark Stephanie Lose som blir ny vice partiordförande för det borgerliga danska partiet Venstre. Hon...

Politik20 januari, 2021

Danska ministrar sätter press på Sverige för avtal om fast transitkorridor genom Skåne för Bornholmstrafiken

Bornholmsbon och miljöministern Lea Wermelin (S) ställer sig bakom Danmarks transportminister och utrikesminister i arbetet för att skapa ett avtal...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.