Infrastruktur
Sverige har en ny godstransportstrategi
Ett tydligare fokus på näringslivets behov. Det menar infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (Kristdemokraterna) att Sveriges nya nationella godstransportstrategi har jämfört med den förra från 2018. Strategin presenterades den 10 november.
Den nya godstransportstrategin fokuserar på fyra områden: intermodalitet (att samma gods kan transporteras på flera sätt), konkurrenskraftighet, robusthet och fossilfrihet. Det skriver regeringen i en rapport om den nya nationella godstransportstrategin.
I den nya strategin ska alla fyra trafikslag – väg, järnväg, sjö- och luftfart – anses vara lika viktiga. Bland annat avskaffade regeringen flygskatten för att kunna öka flygfrakten, då en betydande del av den transporteras med passagerarflyg.
Totalförsvaret ska spela en större roll i infrastruktursatsningar
Regeringen skriver att de gör en historiskt stor satsning på drift och underhåll av väg och järnväg: 210 miljarder på järnvägen och 354 miljarder på väg från 2026 till 2037. Trafikverkets förslag till nationell plan möttes av skånsk besvikelse, då flera järnvägssträckor i länet prioriterades ned, något News Øresund skrivit om tidigare.
Sverige ska införa ett nytt europeiskt signalsystem, ERTMS, och regeringen vill öka takten i införandet. Målsättningen är att det ska vara på plats i hela järnvägssystemet 2042. I Danmark ska det vara på plats till 2030.
Dessutom finns det en större tyngd på det geopolitiska omvärldsläget – transporterna ska fungera även i kris och krig, skriver regeringen i rapporten. Totalförsvaret behöver få större betydelse än tidigare när avvägningar mellan olika intressen ska göras.
Ökad elektrifiering ska minska transportutsläppen
En uttalad strategi från regeringen är att fler transporter ska bli elektrifierade för att ställa om till ett hållbart och fossilfritt transportsystem. Bland annat vill man förstärka och förlänga det så kallade Klimatklivet, som är ett stöd till utbyggnad av laddinfrastruktur, till 2030.
Samtidigt riskerar regeringens infriade vallöfte om sänkt reduktionsplikt att göra den omställningen svårare, visar en kommande rapport från Øresundsinstituttet.
Stöd för att flytta över gods till järnväg och sjöfart
Vissa företag som vill flytta över gods kan få halva investeringskostnaden betald av staten. Det beslutade regeringen i augusti i fjor, och enligt Trafikverket kan det bidra med att flytta över 190 miljoner ton gods från väg till järnväg och sjöfart under en femårsperiod.
(News Øresund)
-
Danmark12 månader sedanFrån och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Näringsliv11 månader sedan
Saab storsatsar i Skåne – nytt kontor i Lund och nytt varv i Landskrona
-
Infrastruktur10 månader sedanNorska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Danmark11 månader sedanEfter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen
-
Danmark11 månader sedanFörsta spadtaget till utbyggnaden av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup
-
Life Science10 månader sedanLäkemedelsbolaget Polypeptide i Malmö anställer 100 personer – boom för fetmaläkemedel ökar efterfrågan på deras peptidbaserade råvara
-
Danmark10 månader sedanMöjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
Norden12 månader sedanNytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
