Infrastruktur
Digitalt signalsystem på plats mellan Köpenhamn och Næstved – förberedelse för höghastighetståg till Fehmarn Bält-förbindelsen
I tisdags togs det digitala signalsystemet ERTMS i bruk på tågsträckan mellan Köpenhamn och Næstved, skriver Banedanmark i ett pressmeddelande. Det är en del i förberedelserna för att kunna ta emot höghastighetståg på den nybyggda tågsträckan mellan Köpenhamn och Ringsted, som stod färdig 2019, och som ska leda trafiken ner till den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland.
ERTMS bygger på en gemensam europeisk standard och skapar bättre förutsättningar för tågtrafik tvärs över de europeiska landgränserna. Köpenhamn-Næstved blir den första huvudtågsträckan i Danmark som får det digitala signalsystemet och fram till 2030 ska alla danska tågsträckor förses med ERTMS, uppger Banedanmark. För pendlare mellan Köpenhamn och Næstved förväntas det nya signalsystemet ge en ökad punktlighet och innebär att tågresenärerna kan ta sig mellan Köpenhamn och Næstved utan byte i Køge. (News Øresund)
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen