Danmark
Danmarks första höghastighetsjärnväg invigdes på fredagen


Likt en orm slingrar den metallglänsande stationen vid Køge Nord sig 225 meter lång över såväl järnväg som motorväg och pendeltåg. Foto: News Øresund
Den är 60 kilometer lång, har kostat tio miljarder danska kronor att bygga och ska göra det möjligt att köra danska höghastighetståg i 250 km/h från Köpenhamn via Køge till Ringsted och så småningom vidare till den kommande Fehmarn Bält-tunneln. På fredagen invigdes Danmarks första höghastighetsjärnväg av kronprins Frederik. En järnväg som i framtiden även kommer att få stor betydelse för svenska resenärer på väg mot Hamburg.

DSBs tåg från Köpenhamn och Ringsted möttes vid den nybyggda stationen Køge Nord där kronprins Frederik på fredagen invigde Danmarks första höghastighetsjärnväg. Foto: Banbedanmark
En knapp timme före lunchtid på fredagen möttes de första tågen från Ringsted och Köpenhamn vid Køge Nord där kronprins Frederik invigde Danmarks första höghastighetsjärnväg. Den nya 225 meter långa stationsbyggnaden vid Køge Nord är omsluten av glänsande metall och slingrar sig likt en orm över den nya järnvägen, motorvägen och en station för S-tog (pendeltåg). Stationsbyggnaden är ritad av Dissing+Weitling samt Cobe och nominerades i kategorin ”Best Futura Project”, Mipim Awards 2015. Nu ska stationen bli en vardaglig knutpunk såväl för pendlare som på sikt mera långväga resenärer på väg till och från kontinenten. Järnvägstrafiken startade dagen efter invigningen och till en början med ett tåg per timme i 120 km/h för att i juli öka farten till 180 km/h. Det tar några år innan den nya järnvägens högsta hastighet på 250 km/h kan nås – först ska nya signalsystem bli klara och nya snabbare tåg köpas in av DSB. Då kommer restiderna mellan Köpenhamn och orter som Køge och Ringsted att märkbart minska.

Den nya höghastighetsjärnvägen mellan Köpenhamn och Ringsted markerad i rött. Den avlastar den befintliga järnvägen som går via Roskilde men gör det också möjligt att i 250 kilometer i timmen köra såväl snabbare regionaltåg som framtida höghastighetståg med sikte mot den kommande Fehmarn Bält-tunneln och Hamburg. Karta: Banedanmark
Den nya höghastighetsjärnvägen från Köpenhamn via Køge till Ringsted knyter an såväl till järnvägen över Stora Bält-förbindelsen som till den kommande tunneln under Fehmarn Bält med framtida tågtrafik till Hamburg. Det gör att järnvägen även kommer att bli en angelägenhet för svenska tågresenärer på väg ner till Tyskland.
Från Ringsted och ner till Rødby kommer den befintliga 115 kilometer långa järnvägen, den så kallade Ringsted-Femern Banen, att uppgraderas till en hastighet på 200 km/h. Mellan Själland och Falster byggs den nya fyra kilometer långa Storstrømsbroen för tåg, bil, cyklister och gångtrafikanter till en kostnad av 4,2 miljarder danska kronor. (News Øresund)
Klicka här för att se Banedanmarks drönarvideo över den nya järnvägen
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur12 månader sedan
Trafikverket föreslår ny svensk-dansk utredning om ytterligare fast förbindelse