Samhälle
10 år sedan Sverige införde tillfälliga inre gränskontroller – som fortfarande finns kvar
På onsdag den 12 november är det tio år sedan Sverige införde tillfälliga inre gränskontroller för trafiken från Danmark och Tyskland. Kontrollerna finns fortfarande kvar genom upprepade förlängningar. Tidvis har även Danmark tillämpat gränskontroller mot resande från Sverige och sedan den 4 januari 2016 har Danmark en tillfällig gränskontroll mot resande från Tyskland.
Motivet till gränskontrollerna var till en början att kontrollera asylmottagandet. Därefter har motiveringarna skiftat mellan att förhindra terrorism och stärka rikets säkerhet, att motverka gränsöverskridande kriminalitet och att förhindra smittspridning under coronapandemin
Hösten 2015 anlände allt fler flyktingar till bland annat Danmark och Sverige. Till en början kunde flyktingarna tas emot av frivilliga som bland annat mötte de som klev av Öresundståget på Malmö C.
I Danmark kunde media rapportera om flyktingar som kom vandrande längs en motorväg på väg mot Köpenhamn. I Sverige övervägde regeringen att införa en lag som skulle ge rätt att i nödfall stänga Öresundsbron, men fullföljde aldrig tankarna.
Den 12 november 2015 införde Sverige en tillfällig inre gränskontroll som bland annat innebar att det upprättades gränskontroller vid Hyllie, som är den första järnvägsstationen i Sverige för resande från Danmark, samt vid färjelägena runt om i Skåne. Den 4 januari 2016 kompletterades gränskontrollerna med ett transportörsansvar, ofta kallat id-kontroll. Det innebar att buss- och tågföretag samt färjerederier ålades att kontrollera identiteten på alla resenärer på väg till Sverige redan innan de lämnade Danmark.
Därmed skulle varje resenärers identitet kontrolleras två gånger, först i Danmark och sedan i Sverige. Främst för tågresenärer innebar det kraftigt ökade restider och tidvis även ett tågbyte på stationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup. Øresundsinstituttet kunde i analyser visa hur Öresundspendlarnas vardag ändrats och hur den gränsregionala arbetsmarknaden krympte genom att 322 000 jobb i Köpenhamn hamnade bortom en timmes pendlingstid med tåg från Malmö.
Den 4 maj 2017 avskaffade Sverige transportörsansvaret medan den tillfälliga inre gränskontrollen fortsatt tillämpas, men inte längre genom en total kontroll. En konsekvens av den fortsatta gränskontrollen är att tågen från Danmark måste göras ett extra långt uppehåll på stationen i Hyllie oavsett om just det tåget kontrolleras eller ej.
Den senaste förlängningen av den svenska tillfälliga inre gränskontrollen meddelades den 30 oktober 2025 och innebär en förlängning till den 11 maj 2026: ”Regeringen har beslutat att förlänga den återinförda gränskontrollen vid Sveriges inre gräns med sex månader, från och med den 12 november 2025 till och med den 11 maj 2026. Beslutet grundar sig på bedömningen att det även fortsatt råder ett allvarligt hot mot den allmänna ordningen och den inre säkerheten”.
I Danmark meddelades den 15 oktober 2025 att den tillfälliga gränskontrollen mot Tyskland förlängs i sex månader: ”Regeringen har beslutat att det fortsatt är nödvändigt med en kraftfull insats i gränsområdet i kampen mot terrorism och gränsöverskridande kriminalitet. Mot denna bakgrund har regeringen meddelat Europeiska kommissionen att Danmark förlänger gränskontrollen mot Tyskland i en ny tillfällig period på sex månader.
Den danska regeringen noterar samtidigt att reglerna för gränskontroller har ändrats: ”Den 10 juli 2024 trädde en ändringsförordning, med aktivt stöd från Danmark, i kraft för Schengengrännskodexen, som bland annat ändrar reglerna för tillfällig återinförande och förlängning av gränskontroll vid de inre gränserna. Danmark anslöt sig till ändringsförordningen den 19 november 2024. Ändringsförordningen ger bland annat utökade möjligheter att genomföra kontroll vid gränsen och i gränsnära områden, utan att denna kontroll kräver anmälan till Europeiska kommissionen”.
Mellan 1952 och den 12 november 2015 förekom inga gränskontroller i Öresundsregionen, i enlighet med den nordiska passunionen och sedan Schengenavtalet.

Den 4 januari 2016 inför Sverige ett transportöransvar, ofta kallat id-kontroll, som innebär att resenärerna även kontrolleras innan de lämnar Danmark. Foto: News Øresund
Klicka här för att läsa mer om gränskontrollerna.
(News Øresund)
-
Danmark11 månader sedanFrån och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur10 månader sedanNorska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Näringsliv11 månader sedan
Saab storsatsar i Skåne – nytt kontor i Lund och nytt varv i Landskrona
-
Danmark10 månader sedanEfter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen
-
Danmark10 månader sedanFörsta spadtaget till utbyggnaden av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup
-
Norden11 månader sedanNytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Danmark10 månader sedanMöjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
Life Science10 månader sedanLäkemedelsbolaget Polypeptide i Malmö anställer 100 personer – boom för fetmaläkemedel ökar efterfrågan på deras peptidbaserade råvara



