Connect with us

Infrastruktur

Västra Götalandsregionen argumenterar på liknande sätt som Köpenhamn – låt vinster från befintliga broar finansiera ny gränsöverskridande infrastruktur

Publicerad

den

Johnny Magnusson (M), regionstyrelsens ordförande i Västra Götalandsregionen (VGR), vill ha fortsatt avgift på Svinesundsbron efter 2021 för att finansiera dubbelspårig järnväg mellan Göteborg och Oslo. Foto: News Øresund

Trafiken över den nya Svinesundsbron slår alla förväntningar och lånen väntas bli slutbetalda redan 2021, fyra år tidigare än planerat. Det fick Västra Götalandsregionen att arrangera en debatt under Almedalsveckan i Visby där de lyfte frågan om Norge och Sverige kan enas om att behålla vägavgifterna på Svinesundsbron efter 2021 för att finansiera utbyggnaden av dubbelspårig järnväg mellan Göteborg och Oslo. En liknande tanke lanserade Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen (S) på den danska demokratifestivalen Folkemødet på Bornholm i juni. Där pekade Frank Jensen på uträkningar som visar att de framtida vinsterna från Öresundsbron kan finansiera såväl en Øresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn som en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör.

– Svinesundsbroavgiften försvinner 2021 och om Sverige och Norge kan komma överens skulle de intäkterna tillsammans med EU-medel kunna finansiera sista etappen med dubbelspår mellan Göteborg- Oslo, sade Johnny Magnusson (M), regionstyrelsens ordförande i Västra Götalandsregionen (VGR).

Även Johan Trouvé, vd på Västsvenska Handelskammaren, var under debatten en tydlig förespråkare för tanken på fortsatta vägavgifter för att finansiera ny gränsöverskridande infrastruktur. Arbeiderpartiets Siv Henriette Jacobsen, fylkesvaraordfører i norska Østfold Fylkeskommun, påpekade att den så kallade bompengen är en känslig fråga i Norge och lyfte istället fram betydelsen av en djupare utredning om behov och finansiering av ny infrastruktur mellan Norge och Sverige. Hon noterade att det inte bara handlar om högre hastigheter och kortare restid utan även om att minska det mentala avståndet. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Kultur27 september, 2023

Folkmusiktrion Dreamer’s Circus får Dansk-svensk kulturfonds kulturpris

Den dansk-svenska trion Dreamer’s Circus, bestående av danska Rune Tonsgaard Sørensen och Nikolaj Busk samt svenska Ale Carr, har spelat...

Infrastruktur26 september, 2023

Danska tågpriser blir upp till 13 procent dyrare nästa år

Tågresor i Danmark kommer att bli dyrare från årsskiftet, enligt Politiken med en ökning på upp till 13 procent. Resenärer...

Arbetsmarknad22 september, 2023

Skattereglerna i Norden behöver förenklas, visar ny analys

Skattereglerna för både medborgare och företag som arbetar över gränsen kan vara oförutsägbara, och arbetsgivare riskerar stor och onödig administration...

Arbetsmarknad22 september, 2023

Ny rapport: Greater Copenhagen starka inom grön forskning, men släpar efter i innovationskraft och investeringar

Det är organisationen Greater Copenhagen som tagit fram rapporten ”Grön tillväxt i Greater Copenhagen”, som tittar närmare på hur storstadsområdet...

Näringsliv22 september, 2023

Forsea byter namn till Öresundslinjen efter ägarbytet

Öresundslinjen blir det nya namnet på de stora färjorna som trafikerar linjen Helsingborg-Helsingör. Namnbytet är ett led i integrationen med...

Danmark22 september, 2023

Den 1 oktober får äldre dieselbilar inte längre köra in i danska storstäders miljözoner

Från den 1 oktober får inte längre äldre persondieselbilar som följer Euronorm 4 eller lägre köra in i miljözonerna i...

Samhälle22 september, 2023

Öresundsdebatten vecka 38: Gängmedlemmar flyr Sverige av oro för sina liv, danska straff för svenska brott och kommunal dragkamp om Öresundsförbindelser

Gängkrigen i Sverige eskalerar och landet har inte varit så farligt sedan andra världskriget och gängmedlemmar flyr nu landet av...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.