Connect with us

Infrastruktur

200 år sedan första ångbåten började trafikera Malmö – Köpenhamn

Publicerad

den

För drygt 200 år sedan, Den 23 maj 1819, inleddes den första trafiken med ångfartyg mellan Malmö och Köpenhamn, Då anlände hjulångaren Caledonia till Köpenhamn och inledde den första moderna trafiken över Öresund. 1836 inleddes den första ångbåtstrafiken mellan Helsingborg och Helsingör med den dansk-tyska hjulångaren Maria. Det uppger Kulturarv Malmö och stadslexikon Helsingborg. Även på den tiden fanns gränshinder bland annat i form av krångliga passregler som ändrades 1846.

I juli 1838 togs nästa steg mot en modernare infrastruktur över Öresund när nybyggda ångskonerten Malmö började trafikera Öresund i en mera reguljär trafik. Överfarten mellan Malmö och Köpenhamn tog två timmar och det riggade fartyget drevs av två ångmaskiner om vardera 35 hästkrafter. Under 1846 förenklades passreglerna vilket underlättade för rederierna över Öresund. I slutet av 1840-talet trafikerade fyra ångfartyg leden Malmö-Köpenhamn. Mellan Helsingborg och Helsingör sattes ångfartygen Ophelia in 1847, Helsingborg 1856 och Horatio 1857.  När de båda städerna i norra Öresund anslutits till ländernas järnvägsnät 1864-1865 ingicks ett avtal om färjeanslutning till tågen tre gånger per dag. 1874 togs ångbåtstrafiken i norra Öresund över av De Forenede Dampskibsselskab, DFDS, men 14 år senare förstatligades överfarten som övertogs av De Danske Statsbaner, DSB. Den första tågfärjan var hjulångaren Kronprinsesse Louise som inledde HH-trafiken i mars 1892.

1905 togs nästa steg i utvecklingen av infrastrukturen mellan Danmark och Sverige när nystartade Öresundsbolaget satte in Kockumsbyggda propellerångaren Öresund på routen Malmö-Köpenhamn. 1935 hade Öresundsbolaget sju ångfartyg och sex motorfartyg.

Nästa stora steg i utvecklingen togs 1960 när den första flygbåten, hydrofoilbåten, Sirena från rederiet Sundfart halverade restiden över Öresund. 1965 tog Öresundsbolaget vid och startade en mera omfattande flygbåtstrafik mellan Malmö och Köpenhamn.

Det tredje steget i skapandet av en modern infrastruktur över Öresund togs den 1 juli 2000 då Öresundsbron invigdes. Nästa år fyller Öresundsbron 20 år och då väntas bygget av den tysk-danska väg- och järnvägstunneln under Fehmarn Bält vara i gång och kring 2028 väntas denna bli invigd. Att det tyska myndighetsgodkännandet av Fehmarn Bält-tunneln skrevs under i februari 2019 innebar också att frågan om när och var nästa fasta förbindelse över Öresund ska byggas fick ökad aktualitet. Tre alternativ finns: bil- och tågtunnel mellan Helsingborg- och Helsingör, tågtunnel mellan Landskrona och Köpenhamn samt en tunnelbana, Öresundsmetron, mellan Malmö och Köpenhamn. (News Øresund)

Läs mer:

Historik om fartygstrafiken mellan Malmö och Köpenhamn

Historik om fartygstrafiken mellan Helsingborg och Helsingör

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark10 timmar sedan

Tysk energijätte vill bygga anläggning för koldioxidinfångning på Amager Bakke

Den tyska energijätten Eon söker, tillsammans med Amager Ressourcecenter, miljardstöd för att bygga en anläggning för koldioxidinfångning på avfallscentret Amager...

Norden17 timmar sedan

Ny analys: tio procent lägre elpriser i södra Sverige tack vara utbyggd vind- och solenergi på kontinenten

Elpriserna i Sydsverige väntas falla med omkring tio procent de kommande åren men det beror inte på några svenska satsningar...

Samhälle18 timmar sedan

Lunds universitet storsatsar på centrum för totalförsvar i Helsingborg

Samhällets ökade behov av säkerhets- och krishantering gör att Lunds universitet satsar 37 miljoner kronor på en forskarskola och nya...

Danmark18 timmar sedan

2024 blev ett ekonomiskt rekordår för Tivoli – men fortsatt färre besökare än 2018

Satsningarna på hotellet Nimb och fler restauranger gör att nöjesparken Tivoli i Köpenhamn redovisar omsättningsrekord och vinstrekord under 2024 trots...

Hållbarhet1 dag sedan

EU-kommissionen utser 47 strategiska projekt för självförsörjningen av kritiska råmaterial

Europeiska kommissionen meddelade i tisdags att man valt ut 47 strategiska projekt för att säkra EU:s självständiga försörjning av kritiska...

Samhälle1 dag sedan

FMV får rätt mot tysk vapentillverkare i tvist om direktupphandling

Förvaltningsrätten i Stockholm bedömer att Försvarets materielverk (FMV) hade rätt att göra avsteg från upphandlingslagstiftningen när de ingick ett långtgående...

Danmark1 dag sedan

Köpenhamns nya, mer omfattande klimatplan får hård kritik

Köpenhamns kommande klimatplan byter fokus från utsläpp av koldioxid i staden till konsumtionsbaserade utsläpp. Istället för att mäta hur mycket...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.