Connect with us

Infrastruktur

200 år sedan första ångbåten började trafikera Malmö – Köpenhamn

Publicerad

den

För drygt 200 år sedan, Den 23 maj 1819, inleddes den första trafiken med ångfartyg mellan Malmö och Köpenhamn, Då anlände hjulångaren Caledonia till Köpenhamn och inledde den första moderna trafiken över Öresund. 1836 inleddes den första ångbåtstrafiken mellan Helsingborg och Helsingör med den dansk-tyska hjulångaren Maria. Det uppger Kulturarv Malmö och stadslexikon Helsingborg. Även på den tiden fanns gränshinder bland annat i form av krångliga passregler som ändrades 1846.

I juli 1838 togs nästa steg mot en modernare infrastruktur över Öresund när nybyggda ångskonerten Malmö började trafikera Öresund i en mera reguljär trafik. Överfarten mellan Malmö och Köpenhamn tog två timmar och det riggade fartyget drevs av två ångmaskiner om vardera 35 hästkrafter. Under 1846 förenklades passreglerna vilket underlättade för rederierna över Öresund. I slutet av 1840-talet trafikerade fyra ångfartyg leden Malmö-Köpenhamn. Mellan Helsingborg och Helsingör sattes ångfartygen Ophelia in 1847, Helsingborg 1856 och Horatio 1857.  När de båda städerna i norra Öresund anslutits till ländernas järnvägsnät 1864-1865 ingicks ett avtal om färjeanslutning till tågen tre gånger per dag. 1874 togs ångbåtstrafiken i norra Öresund över av De Forenede Dampskibsselskab, DFDS, men 14 år senare förstatligades överfarten som övertogs av De Danske Statsbaner, DSB. Den första tågfärjan var hjulångaren Kronprinsesse Louise som inledde HH-trafiken i mars 1892.

1905 togs nästa steg i utvecklingen av infrastrukturen mellan Danmark och Sverige när nystartade Öresundsbolaget satte in Kockumsbyggda propellerångaren Öresund på routen Malmö-Köpenhamn. 1935 hade Öresundsbolaget sju ångfartyg och sex motorfartyg.

Nästa stora steg i utvecklingen togs 1960 när den första flygbåten, hydrofoilbåten, Sirena från rederiet Sundfart halverade restiden över Öresund. 1965 tog Öresundsbolaget vid och startade en mera omfattande flygbåtstrafik mellan Malmö och Köpenhamn.

Det tredje steget i skapandet av en modern infrastruktur över Öresund togs den 1 juli 2000 då Öresundsbron invigdes. Nästa år fyller Öresundsbron 20 år och då väntas bygget av den tysk-danska väg- och järnvägstunneln under Fehmarn Bält vara i gång och kring 2028 väntas denna bli invigd. Att det tyska myndighetsgodkännandet av Fehmarn Bält-tunneln skrevs under i februari 2019 innebar också att frågan om när och var nästa fasta förbindelse över Öresund ska byggas fick ökad aktualitet. Tre alternativ finns: bil- och tågtunnel mellan Helsingborg- och Helsingör, tågtunnel mellan Landskrona och Köpenhamn samt en tunnelbana, Öresundsmetron, mellan Malmö och Köpenhamn. (News Øresund)

Läs mer:

Historik om fartygstrafiken mellan Malmö och Köpenhamn

Historik om fartygstrafiken mellan Helsingborg och Helsingör

 

Continue Reading

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Näringsliv17 oktober, 2019

Danska tidningskoncernen JP/Politikens Hus blir delägare i HD-Sydsvenskan

JP/Politikens Hus blir delägare i Sydsveriges största medieföretag HD-Sydsvenskan och tar även en plats i bolagets styrelse. Det står klart...

Danmark17 oktober, 2019

Flüggerkoncernen samlar sin skandinaviska produktion i Danmark – stänger i Sverige

Från 2022 kommer den danska färgproducenten Flüggers skandinaviska färgproduktion att samlas på en anläggning i Danmark. Därmed stängs produktionen av...

Bostad/fastighet17 oktober, 2019

Danska arkitektbyråer tvingas säga upp anställda på grund av minskat bostadsbyggande

Arkitektbyråerna i Danmark har börjat märka av en konjunkturavmattning och att fler investerare tvekar inför att bygga nya bostäder. Redan...

Danmark17 oktober, 2019

Danmark stramar åt reglerna för utländska bussbolag

Högst sju dagar i sträck per månad får utländska bussar framöver ta körningar i Danmark, enligt den danska regeringens nya...

Danmark17 oktober, 2019

Skånetrafikens vanligaste biljett till centrala Köpenhamn gäller inte på hela Metrocityringen

Skånetrafikens resenärer som vill åka runt hela metrons nyöppnade Cityring i Köpenhamn måste köpa biljett till ytterligare en zon i...

Turism/kultur17 oktober, 2019

Malmö får sin sjunde danska kulturchef – Maria Frej ny vd för Malmö Live Konserthus

Maria Frej blir ny vd och koncerthuschef för Malmö Live Konserthus. Maria Frej är för närvarande chef och programsättare för...

Bostad/fastighet17 oktober, 2019

Svenska NCC får miljardorder i Köpenhamn – ska omvandla Papirøen till Christiansholm

Det svenska byggföretaget NCC har fått i uppdrag att utveckla Papirøen i Köpenhamn. NCC ska bygga en helt ny stadsdel,...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.