Connect with us

Infrastruktur

200 år sedan första ångbåten började trafikera Malmö – Köpenhamn

Publicerad

den

För drygt 200 år sedan, Den 23 maj 1819, inleddes den första trafiken med ångfartyg mellan Malmö och Köpenhamn, Då anlände hjulångaren Caledonia till Köpenhamn och inledde den första moderna trafiken över Öresund. 1836 inleddes den första ångbåtstrafiken mellan Helsingborg och Helsingör med den dansk-tyska hjulångaren Maria. Det uppger Kulturarv Malmö och stadslexikon Helsingborg. Även på den tiden fanns gränshinder bland annat i form av krångliga passregler som ändrades 1846.

I juli 1838 togs nästa steg mot en modernare infrastruktur över Öresund när nybyggda ångskonerten Malmö började trafikera Öresund i en mera reguljär trafik. Överfarten mellan Malmö och Köpenhamn tog två timmar och det riggade fartyget drevs av två ångmaskiner om vardera 35 hästkrafter. Under 1846 förenklades passreglerna vilket underlättade för rederierna över Öresund. I slutet av 1840-talet trafikerade fyra ångfartyg leden Malmö-Köpenhamn. Mellan Helsingborg och Helsingör sattes ångfartygen Ophelia in 1847, Helsingborg 1856 och Horatio 1857.  När de båda städerna i norra Öresund anslutits till ländernas järnvägsnät 1864-1865 ingicks ett avtal om färjeanslutning till tågen tre gånger per dag. 1874 togs ångbåtstrafiken i norra Öresund över av De Forenede Dampskibsselskab, DFDS, men 14 år senare förstatligades överfarten som övertogs av De Danske Statsbaner, DSB. Den första tågfärjan var hjulångaren Kronprinsesse Louise som inledde HH-trafiken i mars 1892.

1905 togs nästa steg i utvecklingen av infrastrukturen mellan Danmark och Sverige när nystartade Öresundsbolaget satte in Kockumsbyggda propellerångaren Öresund på routen Malmö-Köpenhamn. 1935 hade Öresundsbolaget sju ångfartyg och sex motorfartyg.

Nästa stora steg i utvecklingen togs 1960 när den första flygbåten, hydrofoilbåten, Sirena från rederiet Sundfart halverade restiden över Öresund. 1965 tog Öresundsbolaget vid och startade en mera omfattande flygbåtstrafik mellan Malmö och Köpenhamn.

Det tredje steget i skapandet av en modern infrastruktur över Öresund togs den 1 juli 2000 då Öresundsbron invigdes. Nästa år fyller Öresundsbron 20 år och då väntas bygget av den tysk-danska väg- och järnvägstunneln under Fehmarn Bält vara i gång och kring 2028 väntas denna bli invigd. Att det tyska myndighetsgodkännandet av Fehmarn Bält-tunneln skrevs under i februari 2019 innebar också att frågan om när och var nästa fasta förbindelse över Öresund ska byggas fick ökad aktualitet. Tre alternativ finns: bil- och tågtunnel mellan Helsingborg- och Helsingör, tågtunnel mellan Landskrona och Köpenhamn samt en tunnelbana, Öresundsmetron, mellan Malmö och Köpenhamn. (News Øresund)

Läs mer:

Historik om fartygstrafiken mellan Malmö och Köpenhamn

Historik om fartygstrafiken mellan Helsingborg och Helsingör

 

Continue Reading

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Samhälle7 juli, 2019

Region Skånes ordförande vill öppna Öresundsbron för motionslopp under 20-årsjubileet

När Öresundsbron fyller 20 år nästa år borde bron öppna upp för ett nytt motionslopp såsom man gjorde vid invigningen...

Bostad/fastighet7 juli, 2019

Fler svenska fastighetsköp i Danmark av Niam, Heimstaden och Wihlborgs

Den svenska uppköpsvågen av fastigheter i Danmark fortsätter. Sommaren började med att den svenska fastighetsfonden Niam köper ett bostadsprojekt i...

Arbetsmarknad7 juli, 2019

124 000 personer flyttade mellan Danmark och Sverige mellan 1861 och 1910

Långt före Öresundsbron fanns det stora migrationsströmmar mellan Sverige och Danmark. Mellan 1861 och 1910 flyttade mer än 124 000...

Infrastruktur7 juli, 2019

200 år sedan första ångbåten började trafikera Malmö – Köpenhamn

För drygt 200 år sedan, Den 23 maj 1819, inleddes den första trafiken med ångfartyg mellan Malmö och Köpenhamn, Då...

Danmark7 juli, 2019

Peab köper finsk konkurrent – blir nummer tre på asfalt i Danmark och störst i Norden

Den skånska byggkoncernen Peab köper finska konkurrenten YIT:s asfalts- och ballastsverksamhet i Norden för tre miljarder kronor. Affären innebär att...

Fredagens avslutande debatt i Öresundshuset i Visby med rubriken "Sanning eller fejk – påverkades valen i Sverige och Danmark av väljarnas beteende på sociala medier?". Foto: News Øresund
Fredagens avslutande debatt i Öresundshuset i Visby med rubriken "Sanning eller fejk – påverkades valen i Sverige och Danmark av väljarnas beteende på sociala medier?". Foto: News Øresund
Samhälle6 juli, 2019

Knapp ökning av besökarna i Öresundshuset trots färre seminarier

När den skånska satsningen på Öresundshuset stängde i Visby på fredagen kunde antalet besökare i huset under Almedalsveckan räknas samman...

Så här ser News Øresunds hemsida ut. Den kommer att lanseras under lördagen.
Så här ser News Øresunds hemsida ut. Den kommer att lanseras under lördagen.
Samhälle6 juli, 2019

News Øresund lanserar nya hemsidor

Under lördagen är det premiär för News Øresunds nya hemsidor på danska och svenska. Utseendet blir modernare med bättre bildhantering....

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.