Connect with us

Infrastruktur

200 år sedan första ångbåten började trafikera Malmö – Köpenhamn

Publicerad

den

För drygt 200 år sedan, Den 23 maj 1819, inleddes den första trafiken med ångfartyg mellan Malmö och Köpenhamn, Då anlände hjulångaren Caledonia till Köpenhamn och inledde den första moderna trafiken över Öresund. 1836 inleddes den första ångbåtstrafiken mellan Helsingborg och Helsingör med den dansk-tyska hjulångaren Maria. Det uppger Kulturarv Malmö och stadslexikon Helsingborg. Även på den tiden fanns gränshinder bland annat i form av krångliga passregler som ändrades 1846.

I juli 1838 togs nästa steg mot en modernare infrastruktur över Öresund när nybyggda ångskonerten Malmö började trafikera Öresund i en mera reguljär trafik. Överfarten mellan Malmö och Köpenhamn tog två timmar och det riggade fartyget drevs av två ångmaskiner om vardera 35 hästkrafter. Under 1846 förenklades passreglerna vilket underlättade för rederierna över Öresund. I slutet av 1840-talet trafikerade fyra ångfartyg leden Malmö-Köpenhamn. Mellan Helsingborg och Helsingör sattes ångfartygen Ophelia in 1847, Helsingborg 1856 och Horatio 1857.  När de båda städerna i norra Öresund anslutits till ländernas järnvägsnät 1864-1865 ingicks ett avtal om färjeanslutning till tågen tre gånger per dag. 1874 togs ångbåtstrafiken i norra Öresund över av De Forenede Dampskibsselskab, DFDS, men 14 år senare förstatligades överfarten som övertogs av De Danske Statsbaner, DSB. Den första tågfärjan var hjulångaren Kronprinsesse Louise som inledde HH-trafiken i mars 1892.

1905 togs nästa steg i utvecklingen av infrastrukturen mellan Danmark och Sverige när nystartade Öresundsbolaget satte in Kockumsbyggda propellerångaren Öresund på routen Malmö-Köpenhamn. 1935 hade Öresundsbolaget sju ångfartyg och sex motorfartyg.

Nästa stora steg i utvecklingen togs 1960 när den första flygbåten, hydrofoilbåten, Sirena från rederiet Sundfart halverade restiden över Öresund. 1965 tog Öresundsbolaget vid och startade en mera omfattande flygbåtstrafik mellan Malmö och Köpenhamn.

Det tredje steget i skapandet av en modern infrastruktur över Öresund togs den 1 juli 2000 då Öresundsbron invigdes. Nästa år fyller Öresundsbron 20 år och då väntas bygget av den tysk-danska väg- och järnvägstunneln under Fehmarn Bält vara i gång och kring 2028 väntas denna bli invigd. Att det tyska myndighetsgodkännandet av Fehmarn Bält-tunneln skrevs under i februari 2019 innebar också att frågan om när och var nästa fasta förbindelse över Öresund ska byggas fick ökad aktualitet. Tre alternativ finns: bil- och tågtunnel mellan Helsingborg- och Helsingör, tågtunnel mellan Landskrona och Köpenhamn samt en tunnelbana, Öresundsmetron, mellan Malmö och Köpenhamn. (News Øresund)

Läs mer:

Historik om fartygstrafiken mellan Malmö och Köpenhamn

Historik om fartygstrafiken mellan Helsingborg och Helsingör

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Danmark19 januari, 2020

Danmark fortsätter utreda bro över Kattegatt – skulle halvera restiden mellan Aarhus och Köpenhamn/Malmö

UPPDATERAD. Den socialdemokratiska danska regeringen har beslutat att fortsätta den tidigare borgerliga regeringens utredningen om en fast förbindelse över Kattegatt....

Politik19 januari, 2020

Tidigare svensk finansminister: låt danskarna rädda Postnord eller låt Posten gå i konkurs

“Låt Posten gå i konkurs – köp sedan ut Svenska Posten!” skriver Sveriges tidigare finansminister Allan Larsson (S) i ett...

Samhälle17 januari, 2020

Greater Copenhagen-samarbetet hämtar sin nya vd från Israel – Tue David Bak

Tue David Bak blir ny vd för den dansk-svenska politiska samarbetsorganisationen Greater Copenhagen Committee. Med ett förflutet som utvecklingsdirektör för...

Danmark17 januari, 2020

Danmark fryser bidrag till Nordiska Ministerrådet efter misstänkt bokföringsfel

Danska Riksrevisionen ska utreda om det har förekommit fel i Nordiska Ministerrådets bokföring mellan januari 2018 till april 2019 och...

Infrastruktur16 januari, 2020

Öresundsbron firas med jubileumskonsert på Ribban, intervjuer, bok och konferenser

Firandet av Öresundsbrons 20-årsjubileum den 1 juli börjar ta form. Malmös kommunstyrelse beslutade på onsdagen att avsätta 1,2 miljoner kronor till...

Bostad/fastighet16 januari, 2020

Öresundsregionens högsta kontorshus invigt i Hyllie

Kontorsfastigheten The Point i Hyllie invigdes på torsdagen med konfettiregn, bandklippning och rundvisning på den översta 29:e våningen. Med sina...

Infrastruktur16 januari, 2020

Tyskland investerar 86 miljarder euro i grön tågsatsning

”Det viktigaste moderniseringsprojektet i Tysklands historia” kallar Tysklands transportminister Andreas Scheuer Kallar den satsning som den tyska regeringen gör med...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.