Connect with us

Infrastruktur

200 år sedan första ångbåten började trafikera Malmö – Köpenhamn

Publicerad

den

För drygt 200 år sedan, Den 23 maj 1819, inleddes den första trafiken med ångfartyg mellan Malmö och Köpenhamn, Då anlände hjulångaren Caledonia till Köpenhamn och inledde den första moderna trafiken över Öresund. 1836 inleddes den första ångbåtstrafiken mellan Helsingborg och Helsingör med den dansk-tyska hjulångaren Maria. Det uppger Kulturarv Malmö och stadslexikon Helsingborg. Även på den tiden fanns gränshinder bland annat i form av krångliga passregler som ändrades 1846.

I juli 1838 togs nästa steg mot en modernare infrastruktur över Öresund när nybyggda ångskonerten Malmö började trafikera Öresund i en mera reguljär trafik. Överfarten mellan Malmö och Köpenhamn tog två timmar och det riggade fartyget drevs av två ångmaskiner om vardera 35 hästkrafter. Under 1846 förenklades passreglerna vilket underlättade för rederierna över Öresund. I slutet av 1840-talet trafikerade fyra ångfartyg leden Malmö-Köpenhamn. Mellan Helsingborg och Helsingör sattes ångfartygen Ophelia in 1847, Helsingborg 1856 och Horatio 1857.  När de båda städerna i norra Öresund anslutits till ländernas järnvägsnät 1864-1865 ingicks ett avtal om färjeanslutning till tågen tre gånger per dag. 1874 togs ångbåtstrafiken i norra Öresund över av De Forenede Dampskibsselskab, DFDS, men 14 år senare förstatligades överfarten som övertogs av De Danske Statsbaner, DSB. Den första tågfärjan var hjulångaren Kronprinsesse Louise som inledde HH-trafiken i mars 1892.

1905 togs nästa steg i utvecklingen av infrastrukturen mellan Danmark och Sverige när nystartade Öresundsbolaget satte in Kockumsbyggda propellerångaren Öresund på routen Malmö-Köpenhamn. 1935 hade Öresundsbolaget sju ångfartyg och sex motorfartyg.

Nästa stora steg i utvecklingen togs 1960 när den första flygbåten, hydrofoilbåten, Sirena från rederiet Sundfart halverade restiden över Öresund. 1965 tog Öresundsbolaget vid och startade en mera omfattande flygbåtstrafik mellan Malmö och Köpenhamn.

Det tredje steget i skapandet av en modern infrastruktur över Öresund togs den 1 juli 2000 då Öresundsbron invigdes. Nästa år fyller Öresundsbron 20 år och då väntas bygget av den tysk-danska väg- och järnvägstunneln under Fehmarn Bält vara i gång och kring 2028 väntas denna bli invigd. Att det tyska myndighetsgodkännandet av Fehmarn Bält-tunneln skrevs under i februari 2019 innebar också att frågan om när och var nästa fasta förbindelse över Öresund ska byggas fick ökad aktualitet. Tre alternativ finns: bil- och tågtunnel mellan Helsingborg- och Helsingör, tågtunnel mellan Landskrona och Köpenhamn samt en tunnelbana, Öresundsmetron, mellan Malmö och Köpenhamn. (News Øresund)

Läs mer:

Historik om fartygstrafiken mellan Malmö och Köpenhamn

Historik om fartygstrafiken mellan Helsingborg och Helsingör

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Danmark26 oktober, 2020

Specialbyggd spansk vakuumtank installeras på ESS

Under måndagen anlände en vakuumtank som byggts i Spanien till European Spallation Source (ESS) i Lund. Det blir den första...

Näringsliv26 oktober, 2020

Boozt ska börsnoteras även i Danmark – vill växa i Norden genom uppköp

Malmöbaserade onlinemodebutiken Boozt vill växa i Norden genom företagsköp och siktar mot att bli en stor aktör även när det...

Politik26 oktober, 2020

Lars Weiss ny överborgmästare i Köpenhamn

Det blir Lars Weiss (S) som blir överborgmästare i Köpenhamn efter Frank Jensen. Fredag eftermiddag valdes han utan motkandidater och...

Samhälle25 oktober, 2020

Danmark inför nya krisregler – skärper församlingsförbudet till tio personer och ökar gränskontrollerna

Gränsen för församlingsförbudet i Danmark sänks från 50 till 10 personer, kravet på munskydd utökas till att gälla i alla...

Samhälle23 oktober, 2020

Trenden som oroar Mette Frederiksen

859 nya smittade av covid-19 bekräftades i  Danmark under det senaste dygnet fram till fredagen den 23 oktober.  Antalet har...

Samhälle20 oktober, 2020

Smittspridningen i Skåne har ökat kraftigt – Danmark stänger delvis gränsen igen på lördag

Danmark förklarar återigen Skåne i karantän med anledning av den ökade spridningen av covid-19. De senaste två veckorna har Skåne...

Samhälle23 oktober, 2020

Sittande publik på 300 personer tillåts i Sverige – Region Skåne begränsar fortsatt till 50 personer på Malmö opera och Skånes dansteater

Svenska regeringen inför ett undantag till församlingsförbudet på fler än 50 personer. Det blir tillåtet med 300 personer i publiken...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.