Connect with us

Danmark

Köpenhamns S-tåg blir förarlösa och DSB tappar trafiken till privata operatörer

Publicerad

den

S-tågen på Själland kommer på sikt att bli förarlösa och trafiken ska skötas via operatörer som handlas upp i konkurrens. Det framgår av det avtal som träffats mellan den danska regeringen, Dansk Folkeparti och Radikale Venstre. Foto: News Øresund.

DSB förlorar driften av de danska regionaltågen, S-tågen,som kommer att handlas upp och fram till omkring 2036 ska tågen bli förarlösa – precis som Metron. Det framgår av det avtal som tecknades i veckan mellan den danska regeringen, Dansk Folkeparti och Radikale Venstre om tågtrafiken i huvudstadsområdet. 

Det nya trafikavtalet mellan de tre danska regeringspartierna tillsammans med Dansk Folkeparti och Radikale Venstre innebär att driften av de regionala tågen kring Köpenhamn, S-tågen, kommer att läggas ut på privata aktörer genom upphandling. I avtalet ingår även en ändring av Öresundstågstrafiken som får ny slutstation när DSB behåller ansvaret för trafiken på Kystbanen medan trafiken med Öresundståg på sträckan Østerport-Malmö upphandlas av Skånetrafiken. Det nya trafikavtalet innebär att trafik motsvarande 68 procent av DSB:s samlade passagerarantal blir konkurrensutsatt genom upphandling.
– Det är en del av regeringsförklaringen att vi vill upphandla markant mer tågtrafik i Danmark och med dagens avtal tar vi ännu ett viktigt steg på vägen, säger Ole Birk Olesen (LA), transport-, byggnads- och bostadsminister i Danmark.

Överenskommelsen innebär även att betydande delar av DSB och Banedanmarks uppdrag läggs över i en ny OPP-organisation (offentligt privat partnerskap). Den nya organisationen ska ansvar både infrastrukturen och för driften av S-tågen vilket även inkluderar omläggningen till förarlösa tåg, precis som Köpenhamns Metro. Det första förarlösa S-tåget ska testköras på linjen Ny Ellebjerg – Hellerup 2021 och från 2023 ska tågen på den sträckningen vara klara att ta emot passagerare. Omkring 2036 är tanken att hela Köpenhamns S-tågnät ska köras förarlöst.

En övergång till automatiserad tågdrift med förarlösa S-tåg väntas kosta cirka 4,2 miljarder danska kronor och kommer ,enligt Transportministeriets analyser, innebära effektiviseringar som om det investeras i en ökad turtäthet kan ge cirka 13 miljoner fler passagerare om året.  (News Øresund)

Så här skriver danska medier om förarlösa S-tåg där driften lämnar DSB och konkurrensutsätts genom upphandling

DSB spillet af banen: »Den største forandring i S-togenes historie« (Berlingske)

Forsker: Førerløse S-tog bliver en fordel for passagererne (Berlingske)

Flertallet er hjemme: S-tog skal være førerløse (TV Lorry)

“Passagererne: Nej til hovedløs privatisering – ja til førerløse tog” (Politiken)

Ekspert om togplaner: »Det er det eneste rigtige at satse på mere kapacitet« (Politiken)

DSB: Der kan gå mange år før vi får førerløse tog (Danmarks Radio)

Førerløse tog gør 500 S-togførere overflødige (Danmarks Radio)

Driften af DSB’s S-tog bliver sendt i udbud (Danmarks Radio)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Infrastruktur1 december, 2020

Ny teknik väntas förlänga Stora Bält-brons levnadstid med 100 år

Modern teknik i form av drönare och artificiell intelligens skapar nya möjligheter för att kartlägga och genomföra underhåll på Stora...

Arbetsmarknad26 november, 2020

Gränspendlare med jobb i Sverige riskerar tiotusentals kronor i extra skatt

Öresundspendlare som bor i Danmark riskerar att drabbas hårt av de dansk-svenska skattereglerna om de arbetar hemifrån under coronakrisen. Det...

Samhälle1 december, 2020

Svensk e-handel har ökat med 39 procent

Den svenska e-handeln var 39 procent större under det tredje kvartalet 2020 än under samma period 2019, enligt Postnord, Svensk...

Samhälle1 december, 2020

Största ökningen av dansk e-handel på sju år

85 procent av danskarna i åldern 16–89 har handlat på nätet under det senaste året, visar en ny undersökning från...

Forskning1 december, 2020

Svenskt rederi utvecklar segelfartyg för att frakta bilar över Atlanten

Ett segelfartyg som kan frakta 7 000 bilar över Atlanten på 12 dagar ¬– med 90 procent lägre utsläpp än...

Arbetsmarknad26 november, 2020

Öresundspendlare: ”Jag har lärt mig att man kan komma i kläm och att ingen bryr sig”

Fusk, bristande tillit till myndigheter och politiker och ett val mellan raserad privatekonomi och att utsätta sig själv och andra...

Samhälle26 november, 2020

Region Skåne drar tillbaka beslut om att danska livsmedel ska definieras som närproducerade

När regionstyrelsen i Region Skåne nyligen fastställde en definition av närproducerade livsmedel omfattades även livsmedel från hela Danmark. Nu backar...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.