Connect with us

Danmark

Köpenhamns S-tåg blir förarlösa och DSB tappar trafiken till privata operatörer

Publicerad

den

S-tågen på Själland kommer på sikt att bli förarlösa och trafiken ska skötas via operatörer som handlas upp i konkurrens. Det framgår av det avtal som träffats mellan den danska regeringen, Dansk Folkeparti och Radikale Venstre. Foto: News Øresund.

DSB förlorar driften av de danska regionaltågen, S-tågen,som kommer att handlas upp och fram till omkring 2036 ska tågen bli förarlösa – precis som Metron. Det framgår av det avtal som tecknades i veckan mellan den danska regeringen, Dansk Folkeparti och Radikale Venstre om tågtrafiken i huvudstadsområdet. 

Det nya trafikavtalet mellan de tre danska regeringspartierna tillsammans med Dansk Folkeparti och Radikale Venstre innebär att driften av de regionala tågen kring Köpenhamn, S-tågen, kommer att läggas ut på privata aktörer genom upphandling. I avtalet ingår även en ändring av Öresundstågstrafiken som får ny slutstation när DSB behåller ansvaret för trafiken på Kystbanen medan trafiken med Öresundståg på sträckan Østerport-Malmö upphandlas av Skånetrafiken. Det nya trafikavtalet innebär att trafik motsvarande 68 procent av DSB:s samlade passagerarantal blir konkurrensutsatt genom upphandling.
– Det är en del av regeringsförklaringen att vi vill upphandla markant mer tågtrafik i Danmark och med dagens avtal tar vi ännu ett viktigt steg på vägen, säger Ole Birk Olesen (LA), transport-, byggnads- och bostadsminister i Danmark.

Överenskommelsen innebär även att betydande delar av DSB och Banedanmarks uppdrag läggs över i en ny OPP-organisation (offentligt privat partnerskap). Den nya organisationen ska ansvar både infrastrukturen och för driften av S-tågen vilket även inkluderar omläggningen till förarlösa tåg, precis som Köpenhamns Metro. Det första förarlösa S-tåget ska testköras på linjen Ny Ellebjerg – Hellerup 2021 och från 2023 ska tågen på den sträckningen vara klara att ta emot passagerare. Omkring 2036 är tanken att hela Köpenhamns S-tågnät ska köras förarlöst.

En övergång till automatiserad tågdrift med förarlösa S-tåg väntas kosta cirka 4,2 miljarder danska kronor och kommer ,enligt Transportministeriets analyser, innebära effektiviseringar som om det investeras i en ökad turtäthet kan ge cirka 13 miljoner fler passagerare om året.  (News Øresund)

Så här skriver danska medier om förarlösa S-tåg där driften lämnar DSB och konkurrensutsätts genom upphandling

DSB spillet af banen: »Den største forandring i S-togenes historie« (Berlingske)

Forsker: Førerløse S-tog bliver en fordel for passagererne (Berlingske)

Flertallet er hjemme: S-tog skal være førerløse (TV Lorry)

“Passagererne: Nej til hovedløs privatisering – ja til førerløse tog” (Politiken)

Ekspert om togplaner: »Det er det eneste rigtige at satse på mere kapacitet« (Politiken)

DSB: Der kan gå mange år før vi får førerløse tog (Danmarks Radio)

Førerløse tog gør 500 S-togførere overflødige (Danmarks Radio)

Driften af DSB’s S-tog bliver sendt i udbud (Danmarks Radio)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Politik8 juli, 2024

Sveriges Nordenminister Jessika Roswall (M) föreslås som ny EU-kommissionär

Jessika Roswall (M), som förutom Nordenminister även är EU-minister, nomineras till ny svensk EU-kommissionär efter Ylva Johansson (S). Det meddelade...

Turism/kultur4 juli, 2024

Rekordmånga museibesökare i Danmark i fjol – men biograferna tappar

Fler än någonsin besökte de danska museerna i fjol, men biobesöken har inte hämtat sig efter pandemin. I jämförelse med...

Samhälle4 juli, 2024

Konjunkturen i Öresund: Befolkningsprognoserna skruvas ner i både Sverige och Danmark – danska reallöner är återhämtade för privatanställda

På båda sidor Öresund har befolkningsprognoserna justerats ned. I Sverige uppskattas detta leda till ett minskat behov av nya bostäder...

Arbetsmarknad3 juli, 2024

Grön omställning störst när sju samarbetsprojekt får dela på 137 Interregmiljoner

Fem projekt inom Grön omställning, ett inom Hållbara transporter och ett inom Gränslös arbetsmarknad får dela på 136,7 miljoner kronor...

Infrastruktur1 juli, 2024

Trafikverket: ny Öresundsförbindelse behövs kring år 2050, men inget förslag uppfyller alla behov

Snart är det dags att påbörja arbetet mot en framtida ny förbindelse över Öresund om den ska vara på plats...

Infrastruktur4 juli, 2024

Köpenhamns överborgmästare hoppas på en dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – men avvisar Landskronas planer på ett Europaspår till Köpenhamn

Köpenhamns överborgmästare Sophie Hæstorp Andersen (S) ser positivt på slutsatserna i Trafikverkets rapport om kapacitet och redundans över Öresund. Hon...

Infrastruktur4 juli, 2024

Landskronapolitikern Torkild Strandberg ställer sig bakom Trafikverkets förslag om dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – “rapporten styrker oss”

“Rapporten styrker oss i att Europaspåret har de funktioner som en ny Öresundsförbindelse behöver ha för att lösa problemen i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.