Connect with us

Danmark

Köpenhamns S-tåg blir förarlösa och DSB tappar trafiken till privata operatörer

Publicerad

den

S-tågen på Själland kommer på sikt att bli förarlösa och trafiken ska skötas via operatörer som handlas upp i konkurrens. Det framgår av det avtal som träffats mellan den danska regeringen, Dansk Folkeparti och Radikale Venstre. Foto: News Øresund.

DSB förlorar driften av de danska regionaltågen, S-tågen,som kommer att handlas upp och fram till omkring 2036 ska tågen bli förarlösa – precis som Metron. Det framgår av det avtal som tecknades i veckan mellan den danska regeringen, Dansk Folkeparti och Radikale Venstre om tågtrafiken i huvudstadsområdet. 

Det nya trafikavtalet mellan de tre danska regeringspartierna tillsammans med Dansk Folkeparti och Radikale Venstre innebär att driften av de regionala tågen kring Köpenhamn, S-tågen, kommer att läggas ut på privata aktörer genom upphandling. I avtalet ingår även en ändring av Öresundstågstrafiken som får ny slutstation när DSB behåller ansvaret för trafiken på Kystbanen medan trafiken med Öresundståg på sträckan Østerport-Malmö upphandlas av Skånetrafiken. Det nya trafikavtalet innebär att trafik motsvarande 68 procent av DSB:s samlade passagerarantal blir konkurrensutsatt genom upphandling.
– Det är en del av regeringsförklaringen att vi vill upphandla markant mer tågtrafik i Danmark och med dagens avtal tar vi ännu ett viktigt steg på vägen, säger Ole Birk Olesen (LA), transport-, byggnads- och bostadsminister i Danmark.

Överenskommelsen innebär även att betydande delar av DSB och Banedanmarks uppdrag läggs över i en ny OPP-organisation (offentligt privat partnerskap). Den nya organisationen ska ansvar både infrastrukturen och för driften av S-tågen vilket även inkluderar omläggningen till förarlösa tåg, precis som Köpenhamns Metro. Det första förarlösa S-tåget ska testköras på linjen Ny Ellebjerg – Hellerup 2021 och från 2023 ska tågen på den sträckningen vara klara att ta emot passagerare. Omkring 2036 är tanken att hela Köpenhamns S-tågnät ska köras förarlöst.

En övergång till automatiserad tågdrift med förarlösa S-tåg väntas kosta cirka 4,2 miljarder danska kronor och kommer ,enligt Transportministeriets analyser, innebära effektiviseringar som om det investeras i en ökad turtäthet kan ge cirka 13 miljoner fler passagerare om året.  (News Øresund)

Så här skriver danska medier om förarlösa S-tåg där driften lämnar DSB och konkurrensutsätts genom upphandling

DSB spillet af banen: »Den største forandring i S-togenes historie« (Berlingske)

Forsker: Førerløse S-tog bliver en fordel for passagererne (Berlingske)

Flertallet er hjemme: S-tog skal være førerløse (TV Lorry)

“Passagererne: Nej til hovedløs privatisering – ja til førerløse tog” (Politiken)

Ekspert om togplaner: »Det er det eneste rigtige at satse på mere kapacitet« (Politiken)

DSB: Der kan gå mange år før vi får førerløse tog (Danmarks Radio)

Førerløse tog gør 500 S-togførere overflødige (Danmarks Radio)

Driften af DSB’s S-tog bliver sendt i udbud (Danmarks Radio)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark18 april, 2024

400-åriga renässansbyggnaden Børsen i Köpenhamn brann ned till hälften – röster höjs för att bygga upp den igen

Ena halvan av den renässansbyggnaden Børshuset som ägs av Dansk Erhverv började under tisdagsmorgonen brinna, något flera danska och svenska...

Arbetsmarknad18 april, 2024

Miljarder i samhällsekonomiska vinster i Öresundsregionen om gränshindren över Öresund avvecklas, visar ny analys

Öresundsregionens arbetsmarknad är endast integrerad till 17 procent. Men om arbetsmarknaden skulle vara helt integrerad skulle detta leda till en...

Danmark18 april, 2024

Nordisk rapport: ingen tydlig koppling mellan valutapolitik och svängningar i tillväxten

Trots att de nordiska länderna valt olika valutapolitik, där Finland och Danmark har euro respektive en växelkurs som är bunden...

Danmark18 april, 2024

Innovation blir kärnverksamhet på Rigshospitalet

Efter att det senaste decenniet arbetat med ”innovation” mer och mer ingår det sedan förra året i kärnverksamheten på det...

Hållbarhet17 april, 2024

Naturvårdsverket: Sverige kommer inte att nå varken nationella klimatmål eller EU-målen med nuvarande politiska beslut

Naturvårdsverket analyserar varje år Sveriges förutsättningar för att nå de uppställda klimatmålen. Årets genomgång visar att avståndet till de nationella...

Infrastruktur17 april, 2024

Behov av ökat nordiskt samarbete inom transport och infrastruktur enligt ny rapport

Det behövs radikala förbättringar inom transportsektorn för att nå visionen om att göra Norden till världens mest hållbara och integrerade...

Norden17 april, 2024

Nära och enigt nordiskt försvarssamarbete lyftes i panelsamtal på svenska ambassaden

Det är naturligt och positivt att de nordiska länderna och även Baltikum samarbetar närmare i försvarsfrågor inom Nato, menade nordiska...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.