Connect with us

Danmark

Köpenhamns S-tåg blir förarlösa och DSB tappar trafiken till privata operatörer

Publicerad

den

S-tågen på Själland kommer på sikt att bli förarlösa och trafiken ska skötas via operatörer som handlas upp i konkurrens. Det framgår av det avtal som träffats mellan den danska regeringen, Dansk Folkeparti och Radikale Venstre. Foto: News Øresund.

DSB förlorar driften av de danska regionaltågen, S-tågen,som kommer att handlas upp och fram till omkring 2036 ska tågen bli förarlösa – precis som Metron. Det framgår av det avtal som tecknades i veckan mellan den danska regeringen, Dansk Folkeparti och Radikale Venstre om tågtrafiken i huvudstadsområdet. 

Det nya trafikavtalet mellan de tre danska regeringspartierna tillsammans med Dansk Folkeparti och Radikale Venstre innebär att driften av de regionala tågen kring Köpenhamn, S-tågen, kommer att läggas ut på privata aktörer genom upphandling. I avtalet ingår även en ändring av Öresundstågstrafiken som får ny slutstation när DSB behåller ansvaret för trafiken på Kystbanen medan trafiken med Öresundståg på sträckan Østerport-Malmö upphandlas av Skånetrafiken. Det nya trafikavtalet innebär att trafik motsvarande 68 procent av DSB:s samlade passagerarantal blir konkurrensutsatt genom upphandling.
– Det är en del av regeringsförklaringen att vi vill upphandla markant mer tågtrafik i Danmark och med dagens avtal tar vi ännu ett viktigt steg på vägen, säger Ole Birk Olesen (LA), transport-, byggnads- och bostadsminister i Danmark.

Överenskommelsen innebär även att betydande delar av DSB och Banedanmarks uppdrag läggs över i en ny OPP-organisation (offentligt privat partnerskap). Den nya organisationen ska ansvar både infrastrukturen och för driften av S-tågen vilket även inkluderar omläggningen till förarlösa tåg, precis som Köpenhamns Metro. Det första förarlösa S-tåget ska testköras på linjen Ny Ellebjerg – Hellerup 2021 och från 2023 ska tågen på den sträckningen vara klara att ta emot passagerare. Omkring 2036 är tanken att hela Köpenhamns S-tågnät ska köras förarlöst.

En övergång till automatiserad tågdrift med förarlösa S-tåg väntas kosta cirka 4,2 miljarder danska kronor och kommer ,enligt Transportministeriets analyser, innebära effektiviseringar som om det investeras i en ökad turtäthet kan ge cirka 13 miljoner fler passagerare om året.  (News Øresund)

Så här skriver danska medier om förarlösa S-tåg där driften lämnar DSB och konkurrensutsätts genom upphandling

DSB spillet af banen: »Den største forandring i S-togenes historie« (Berlingske)

Forsker: Førerløse S-tog bliver en fordel for passagererne (Berlingske)

Flertallet er hjemme: S-tog skal være førerløse (TV Lorry)

“Passagererne: Nej til hovedløs privatisering – ja til førerløse tog” (Politiken)

Ekspert om togplaner: »Det er det eneste rigtige at satse på mere kapacitet« (Politiken)

DSB: Der kan gå mange år før vi får førerløse tog (Danmarks Radio)

Førerløse tog gør 500 S-togførere overflødige (Danmarks Radio)

Driften af DSB’s S-tog bliver sendt i udbud (Danmarks Radio)

Continue Reading

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Infrastruktur18 september, 2019

Regeringen ger Länsstyrelsen Skåne i uppdrag att kartlägga elbristen

Länsstyrelsen i Skåne får i uppdrag att ur ett lokalt och regionalt perspektiv kartlägga och analysera elsituationen i Skåne. Det...

Politik18 september, 2019

Regeringens höstbudget presenterad – slopad värnskatt och ökade satsningar på miljö, nattåg och försvar

Finansminister Magdalena Andersson (S) presenterade idag den svenska höstbudgeten. Budgeten präglas av januariavtalet, regeringens uppgörelse med Liberalerna och Centerpartiet, vilket...

Arbetsmarknad18 september, 2019

Øresunddirekt har fått ny hemsida

Informationstjänsten Øresunddirekt har fått en ny hemsida, för att förenkla för personer som söker information om arbete på den andra...

Danmark17 september, 2019

Det kommunala utjämningssystemet vållar debatt i både Danmark och Sverige

Den danska social- och inrikesministern vill reformera det kommunala utjämningssystemet efter att det uppmärksammats att rika huvudstadskommuner tjänar stort på...

Danmark17 september, 2019

Danmarks nationalbank sänker räntan ytterligare

Danmarks nationalbank sänker räntan med ytterligare 0,1 procent, från -0,65 till -0,75 procent. I Sverige lämnades räntan oförändrad på -0,25...

Cleantech16 september, 2019

Danmarks fyra största städer vill förbjuda gamla dieselbilar

Borgmästarna i Köpenhamn, Aarhus, Odense och Aalborg har kommit med ett gemensamt förslag om att förbjuda äldre dieselbilar i centrum...

Cleantech16 september, 2019

Näringsliv, infrastruktur och grön omställning står i fokus när kronprinsessparet på måndagen inleder sitt besök i Danmark

Företagsbesök, medverkan på Dansk Industris årliga toppmöte och närvaro vid ett svensk-danskt affärsforum. Det står på programmet när kronprinsessan Victoria...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.