19 oktober 2018 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

2A xx

Published on december 13th, 2017 | by Johan Wessman

0

Köpenhamns S-tåg blir förarlösa och DSB tappar trafiken till privata operatörer

2017-12-13:

S-tågen på Själland kommer på sikt att bli förarlösa och trafiken ska skötas via operatörer som handlas upp i konkurrens. Det framgår av det avtal som träffats mellan den danska regeringen, Dansk Folkeparti och Radikale Venstre. Foto: News Øresund.

DSB förlorar driften av de danska regionaltågen, S-tågen,som kommer att handlas upp och fram till omkring 2036 ska tågen bli förarlösa – precis som Metron. Det framgår av det avtal som tecknades i veckan mellan den danska regeringen, Dansk Folkeparti och Radikale Venstre om tågtrafiken i huvudstadsområdet. 

Det nya trafikavtalet mellan de tre danska regeringspartierna tillsammans med Dansk Folkeparti och Radikale Venstre innebär att driften av de regionala tågen kring Köpenhamn, S-tågen, kommer att läggas ut på privata aktörer genom upphandling. I avtalet ingår även en ändring av Öresundstågstrafiken som får ny slutstation när DSB behåller ansvaret för trafiken på Kystbanen medan trafiken med Öresundståg på sträckan Østerport-Malmö upphandlas av Skånetrafiken. Det nya trafikavtalet innebär att trafik motsvarande 68 procent av DSB:s samlade passagerarantal blir konkurrensutsatt genom upphandling.
– Det är en del av regeringsförklaringen att vi vill upphandla markant mer tågtrafik i Danmark och med dagens avtal tar vi ännu ett viktigt steg på vägen, säger Ole Birk Olesen (LA), transport-, byggnads- och bostadsminister i Danmark.

Överenskommelsen innebär även att betydande delar av DSB och Banedanmarks uppdrag läggs över i en ny OPP-organisation (offentligt privat partnerskap). Den nya organisationen ska ansvar både infrastrukturen och för driften av S-tågen vilket även inkluderar omläggningen till förarlösa tåg, precis som Köpenhamns Metro. Det första förarlösa S-tåget ska testköras på linjen Ny Ellebjerg – Hellerup 2021 och från 2023 ska tågen på den sträckningen vara klara att ta emot passagerare. Omkring 2036 är tanken att hela Köpenhamns S-tågnät ska köras förarlöst.

En övergång till automatiserad tågdrift med förarlösa S-tåg väntas kosta cirka 4,2 miljarder danska kronor och kommer ,enligt Transportministeriets analyser, innebära effektiviseringar som om det investeras i en ökad turtäthet kan ge cirka 13 miljoner fler passagerare om året.  (News Øresund)

Så här skriver danska medier om förarlösa S-tåg där driften lämnar DSB och konkurrensutsätts genom upphandling

DSB spillet af banen: »Den største forandring i S-togenes historie« (Berlingske)

Forsker: Førerløse S-tog bliver en fordel for passagererne (Berlingske)

Flertallet er hjemme: S-tog skal være førerløse (TV Lorry)

“Passagererne: Nej til hovedløs privatisering – ja til førerløse tog” (Politiken)

Ekspert om togplaner: »Det er det eneste rigtige at satse på mere kapacitet« (Politiken)

DSB: Der kan gå mange år før vi får førerløse tog (Danmarks Radio)

Førerløse tog gør 500 S-togførere overflødige (Danmarks Radio)

Driften af DSB’s S-tog bliver sendt i udbud (Danmarks Radio)


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑